نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰

کیف پول من: خطر اجاره دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال

صرافی «کیف پول من» در این مقاله، خطرات اجاره دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال را بررسی کرده است.

آیا تا به امروز با عناوینی همچون «اجاره حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال؛ کلاهبرداری مدرن» روبه‌رو شده‌اید؟ کلیه صرافی‌های رمزارزی اجاره دادن حساب کاربری را یک امر غیرقانونی تلقی کرده و به‌شدت با آن برخورد می‌کنند؛ اما علت این سخت‌گیری‌ها چیست؟ گاهاً کاربران با وعده‌های وسوسه برانگیزی نظیر وعده درآمد چند میلیونی در هفته و حتی روزانه مواجه می‌شوند که در ازای آن تنها خواسته ارائه کننده چنین وعده‌ جذابی، دسترسی چند ساعته به حساب کاربری و انجام معاملات به اسم شماست! به ظاهر مشکل خاصی وجود ندارد؛ اما آیا واقعیت و پشت پرده ماجرا نیز به همین شکل است؟ با ما همراه باشید تا با خطرات اجاره دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

کلاهبرداری ازطریق اجاره دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال

وقتی از اجاره دادن حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال سخن می‌گوییم، منظور حالتی است که فرد صاحب اکانت به دیگری اجازه می‌دهد تا از حساب کاربری وی استفاده کند. همین دسترسی ساده به‌راحتی می‌تواند بستری را برای انجام انواع کلاهبرداری‌ها فراهم آورد؛ کلاهبرداری‌هایی که درنهایت به نام شما منتهی خواهد شد! برای درک بهتر این مسئله گریزی به مثال عملی که در بلاگ صرافی کیف پول من در این ارتباط زده شده است، می‌زنیم:

یکی از دغدغه‌های اصلی هکرهای حساب‌های بانکی، انتقال پول به سرقت برده بدون امکان ردیابی آن است؛ طبیعتاً برخلاف آنچه که در فضای شبکه‌های بلاکچینی می‌بینیم، در بانک‌ها به‌دلیل ماهیت متمرکز امور مالی موجود در آن‌ها ارتباط حساب کاربری بانکی با صاحب حساب چندان سخت نبوده و اگر هکر بخواهد پول‌های به‌دست آورده را به حساب خود یا یکی از بستگان نزدیک خود انتقال دهد، درهرصورت شناسایی و دستگیر خواهد شد؛ پس چاره کار چیست؟! استفاده از ارزهای دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌ها برای پاک کردن آثار دزدی و پولشویی است؛ پس چرا از آن برای برطرف کردن این مشکل استفاده نکنند؟!

این افراد مجرم و کلاهبردار با قربانی کردن افراد زودباور و با دادن وعده‌های درآمد چند میلیونی پول‌های دزدیده شده را به حساب کاربری که با اطلاعات هویتی شما احراز شده واریز کرده و پس از تبدیل به ارز دیجیتال به یک کیف پول غیرمتمرکز که قابلیت ردیابی ندارد منتقل کرده و از صحنه محو می‌شوند؛ درنهایت شما می‌مانید و اتهام انجام فیشینگ حساب بانکی و سرقت اموال دیگران!

سناریو استفاده شده از سوی کلاهبرداران برای اجاره کردن حساب کاربری صرافی

کلاهبرداران برای اقناع شخص مخاطب خود سعی می‌کنند ظاهری معتبر به خود بگیرند و اصولاً با دادن آگهی کار در منزل با حقوق بالا توجه بسیاری از قربانیان را به سمت خود جلب می‌کنند.

به هنگامی که فرد با شماره موجود در آگهی تماس می‌گیرد و شرایط کار را می‌پرسد، عموماً با چنین جملاتی مواجه خواهد شد:

پس از قبول شرایط از شما خواسته می‌شود که در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال، یک حساب کاربری ایجاد کنید؛ غالب صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر نظیر صرافی کیف پول من، از فرد ثبت نام کننده می‌خواهند که از یک کارت بانکی به نام خود استفاده کنند و نکته کار نیز دقیقاً همینجاست! این هکرها و کلاهبردارن برای جلب اعتماد از شما خواهند خواست که از یک کارت بانکی کاملاً خالی برای چنین کاری استفاده کنید.

پس از انجام مراحل، حساب شما به بستری برای پولشویی این افراد تبدیل خواهد شد. در قدم بعدی افرادی که پول آن‌ها به سرقت رفته و با بررسی تراکنش‌ها درنهایت به حساب شما خواهند رسید؛ چراکه پول به حساب شما واریز شده و از آن برای خرید بیت کوین استفاده شده است. در آخر نیز این شما خواهید بود که باید پاسخگوی مراجع قانونی باشید و مبلغ به سرقت رفته را پرداخت کنید.

دلایل اجاره دادن حساب کاربری از سوی مالکان

در برخی موارد اجاره دادن حساب کاربری صرافی ارز دیجیتال از روی ناآگاهی و وعده‌های پوچ درآمد چند میلیونی نبوده؛ بلکه ممکن است ظاهری کاملاً موجه داشته باشد! از جمله دلایلی که این روزها سبب شده تا مالکان حساب‌های کاربری اطلاعات حساب خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به مدیریت حساب: در برخی موارد فرد بنابه‌دلایلی نمی‌تواند به‌صورت مداوم به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد و به همین علت از فرد دیگری برای مدیریت حساب خود کمک می‌خواهد تا این فرد بجای وی معاملات را به شکل نمایندگی پیش ببرد.
  • آموزش و تجربه: گاهاً برخی از افراد به‌دلیل نداشتن دانش کافی استفاده از حساب کاربری خود را به شخص دیگری که دارای تجربه و مهارت بیشتری در زمینه ترید و انجام معاملات رمزارزی است، می‌دهند و این فرد درکنار آموزش اصول اولیه ترید، معاملاتی را نیز برای این شخص انجام می‌دهد و در ازای این کار قسمتی از سود به‌دست آمده را برای خود برمی‌دارد.

همان‌طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، گاهاً فراهم کردن دسترسی فرد دیگر به حساب کاربری به دلایل کاملاً مشروع صورت می‌گیرد؛ اما با این وجود باید با انجام برخی تدابیر و اقدامات امنیتی مانع سواستفاده احتمالی فردی شویم که حساب کاربری ما را در اختیار دارد.

کاهش ریسک اجاره دادن حساب کاربری صرافی ارز دیجیتال

اگر بنا به ضرورت، دسترسی حساب خود را به فرد دیگری داده‌اید، می‌توانید با انجام موارد زیر ریسک و خطرات احتمالی موجود در آن را به حداقل برسانید:

  1. مطالعه دقیق قوانین صرافی: کلیه صرافی‌های معتبر در مراحل ثبت نامی هشداری را مبنی بر اجاره ندادن حساب کاربری به مخاطب می‌دهند. اجاره دادن صرافی به شکلی که در سناریو کلاهبرداران به آن اشاره شد در کلیه صرافی‌ها ممنوع است؛ اما اگر دلایل دیگر و موجهی برای انجام این کار دارید، حتما باید از این موضوع که اجاره دادن حساب به‌دلیل مدنظر شما با قوانین صرافی ناسازگار نیست، اطمینان حاصل کنید. علت این نکته به این مطلب مربوط می‌شود که برخی صرافی‌های قوانین و ضمانت اجراهای سختی برای اجاره حساب در نظر گرفته و ممکن است انجام چنین کاری به مسدود شدن حساب کاربری شما از سوی صرافی منجر گردد.
  2. انعقاد قرارداد و توافق‌نامه: حتماً باید یک قرارداد اجاره میان طرفین منعقد گردد و در مفاد آن به شرایط استفاده از حساب کاربری، مسئولیت و حقوق طرفین اشاره گردد. طبیعتاً این موضوع رافع مسئولیت شما دربرابر سواستفاده‌های احتمالی فرد از حساب شما نخواهد بود و در صورتی که فرد از حساب شما برای انجام مقاصد مجرمانه استفاده کند این شما هستید که باید پاسخگوی مراجع قضایی باشید و این توافق صرفاً در میان شما اعتبار خواهد داشت و پس از محکومیت و بنا به مفاد آن می‌توانید از فرد کلاهبردار شکایت کنید.
  3. نظارت مستمر و افزایش امنیت حساب: همواره باید فعالیت‌های فرد را رصد کنید تا از اینکه کلیه فعالیت‌ها در حدود مفاد توافق‌نامه صورت می‌گیرد، اطمینان پیدا کنید و در صورت مشاهده موارد مشکوک بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید. استفاده از رمزعبور ترکیبی و قدرتمند، فعال بودن تائید هویت دو عاملی (2FA) و فعال کردن سایر ویژگی‌های امنیتی صرافی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند موجب کاهش ریسک اجاره دادن حساب کاربری صرافی ارز دیجیتال شود.
  4. حفظ اطلاعات شخصی: تحت هیچ شرایطی حساب بانکی خود را در اختیار فرد قرار ندهید و از اشتراک‌گذاری اطلاعاتی همچون رمز عبور، کلید خصوصی و مواردی از این دست خودداری کنید؛ چراکه هر فردی با در دست داشتن این اطلاعات به‌راحتی می‌تواند به دارایی‌های موجود شما در حساب کاربری‌تان دسترسی پیدا کند.

بلاگ کیف پول من؛ جامع‌ترین بلاگ آموزشی نکات دنیای کریپتو در ایران

همان‌طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، اجاره دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال به افراد دیگر می‌تواند بستری را برای انجام کلاهبرداری و گرفتار کردن شما فراهم کند و بهتر است بجز در موارد ضروری و آن هم با انجام تدابیر امنیتی از انجام این کار خودداری کنید. متاسفانه میزان پرونده‌های قضایی که در آن افراد قربانی محکوم به پرداخت میلیاردها تومان شده‌اند روند صعودی به خود گرفته است و این مطلب نیز با هدف آگاهی شما و براساس مطالب صرافی کیف پول من نوشته شده است.

صرافی کیف پول من، اولین و برترین صرافی ایرانی به لحاظ امنیت، پشتیبانی و تنوع ارزهای دیجیتالی بوده که در چند سال گذشته نقش کلیدی را در آگاهی‌رسانی به اعضای جامعه کریپتو در ایران برعهده داشته است و اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری ایمن و خرید ارز دیجیتال و به دور از تحریم‌های مالی هستید یا می‌خواهید مطالبی را به زبان فارسی و کاملاً ساده در ارتباط با دنیای کریپتو یاد بگیرید، کافی است سری به وب‌سایت صرافی کیف پول من بزنید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده