نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است؟ (زمان مناسب خرید BTC برای ایرانیان)

وبسایت «بیت‌پین»‌ در این مقاله، بهترین زمان خرید بیت‌کوین و مولفه‌های مهم جهت ورود به‌بازار پرحرارت بیت‌کوین را بررسی کرده است.

بسیاری از تریدرها پس از وقوع هاوینگ چهارم بیت کوین، نسبت به ورودشان به بازار بیت کوین و خرید این رمزارز دچار سردرگمی شدند. زیرا نظرات مختلف و متفاوتی از سوی سایت‌ها و افراد سرشناس درباره سرنوشت بیت کوین منتشر شده است. اما چگونه می‌توان بهترین زمان برای خرید بیت کوین را پیدا کرد؟ آیا به‌عنوان یک تریدر ایرانی هنوز برای خرید بیت کوین و ورود به بازار پرتلاطم آن فرصتی خواهیم داشت؟ در این مقاله به بررسی این موضوعات پرداخته‌ایم.

بررسی وضعیت فعلی با نگاهی اجمالی به تاریخچه قیمت بیت کوین

تولد بیت کوین به سال 2009 بازمی‌گردد. شخص یا گروه ناشناسی با عنوان ساتوشی ناکاموتو برای اولین‌بار وایت پیپر این پروژه را با این عنوان منتشر کردند: "بیت کوین، یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا." آن زمان که ارز دیجیتال بیت کوین تازه به جهان معرفی شده بود، ارزشی معادل صفر دلار داشت! درواقع هیچ ارزش مادی نداشت. اما کمی بعد و در سال 2010 رشد قیمتی خیلی خوبی را تجربه کرد. طوری که ارزش آن از صفر دلار به چیزی حدود 0.20 دلار رسید. این افزایش قیمت تا سال 2011 ادامه داشت و در ژوئن همان سال توانست ارزش 29.60 دلار را هم لمس کند.

ارز دیجیتال بیت کوین به‌عنوان یکی از پرنوسان‌ترین دارایی‌های دیجیتال شناخته می‌شود. این رمزارز در سال 2012 روزهای نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت؛ اما یک سال بعد و در اواسط سال 2013 توانست صعودی هیجان‌انگیز داشته و به قیمت 200 دلار برسد. این روند روبه رشد تا پایان سال ادامه داشت. طوری که بیت کوین در انتهای سال 2013 با قیمت 805.90 دلار معامله می‌شد.

ارز BTC از سال 2013 تا 2017 روزهای کم‌نوسانی را سپری کرد. اما نهایتا در می 2017 طی یک رشد انفجاری، ارزش آن به بیشتر از 20 هزار دلار رسید. دو سال بعد (سال‌های 2018 و 2019) نیز برای بیت کون، سال‌های پرنوسانی بودند. کمی بعد در سال 2020 با همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی، بیت کوین توانست یک افزایش قیمت چشمگیر جدید برای خود رقم بزند. رشد بیت کوین در آن بازه زمانی معادل 416 درصد بود! طوری که نهایتا در سال 2021 توانست به رکورد تاریخی خود، یعنی قیمت 60 هزار دلاری برسد. اما پس از فتح این قله در یک سراشیبی تند قرار گرفت و با ادامه دادن روند نزولی خود تا سال 2023 به چیزی حدود 16 هزار دلار رسید.

اکنون قیمت بیت کوین مجدداً در حال افزایش است. پادشاه رمزارزها در حال حاضر با ارزشی معادل حدوداً 57 هزار دلار معامله می‌شود. این افزایش قیمت دلایل متنوع زیادی داشته و همواره کاربران را به این فکر فرو می‌برد که آیا روند صعودی بیت کوین پایدار است؟ آیا هنوز می‌توان نسبت به خرید بیت کوین اقدام کرد یا برای این کار دیر شده است؟

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی بیت کوین

اگر قرار باشد زمان مناسب برای خرید BTC را پیدا کنیم، باید موارد مختلفی مثل فرصت‌ها، چالش‌ها و تمام اخبار بیت کوین را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه به فرصت‌ها و چالش‌های مهم بیت کوین در آینده که ممکن است در روند قیمتی آن تأثیرگذار باشد اشاره می‌کنیم.

هاوینگ بیت کوین (Halving)

هاوینگ یا هالوینگ که در لغت به معنای نصف شدن است در بلاکچین بیت کوین به فرایند نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک اشاره دارد. هاوینگ بیت کوین یک فرایند از پیش برنامه‌ریزی شده است و بعد از استخراج هر 210 هزار بلاک یا حدوداً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد. بعد از هر هاوینگ، پاداشی که ماینرهای بیت کوین در ازای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند نصف خواهد شد. این فرایند عجیب و فکر شده از ایجاد تورم در بازار بیت کوین جلوگیری می‌کند.

اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 و آخرین هاوینگ آن، چند روز پیش رخ داد. درواقع چهارمین هاوینگ بیت کوین درست در تاریخ 19 آوریل 2024 اتفاق افتاد و به‌دنبال آن پاداش استخراج یک بلاک از بلاکچین بیت کوین از 6.25 واحد BTC به 3.125 واحد رسید. طبق تاریخچه این رمزارز و داده‌های موجود مربوط‌به آن، احتمالاً هاوینگ بعدی در مارس سال 2028 به وقوع می‌پیوندد.

صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس (ETF)

یکی دیگر از فرصت‌هایی که بیت کوین در اختیار طرفداران خود قرار داده است صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین یا یک ETF بیت کوین است. ETF بیت کوین یک نوع سهام در بازار بورس است که داخل آن مقدار قابل توجهی ارز BTC وجود دارد. همچنین ممکن است یک ETF بیت کوین به بازار فیوچرز BTC وصل باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از این طریق به معامله بیت کوین بپردازند؛ بدون اینکه به داشتن حساب کاربری در یک کیف پول یا صرافی ارز دیجیتال نیازی داشته باشند.

وجود چنین امکانی باعث می‌شود تا افراد بیشتری وارد بازار بیت کوین شده و حجم معاملات آن افزایش پیدا کند. پس طبیعی است که از ETF بیت کوین به‌عنوان یک فرصت یاد شود. فرصتی که احتمالاً شانس افزایش قیمت بیت کوین در آینده را بیشتر کرده و دلیل دیگری برای دیر نبودن خرید BTC محسوب می‌شود.

شبکه لایتنینگ بیت کوین (Lightning Network)

بسیاری از تحلیلگران حوزه کریپتو بیت کوین را به‌دلیل مشکلاتی که در مقیاس‌پذیری دارد، چندان مناسب و مستعد پیشرفت نمی‌دانند. حال در اینکه بیت کوین و سایر رمزارزهای قدیمی در زمینه مقیاس‌پذیری مشکل دارند شکی نیست. اما شبکه بیت کوین هم راه‌های متعددی برای این باگ در نظر گرفته است. شبکه لایتنینگ بیت کوین یکی از همین راه‌ها است.

شبکه لایتنینگ یا صاعقه، یک تکنولوژی لایه دوم برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین بوده هنوز به‌طور کامل فراگیر نشده است. این شبکه برای پرداخت‌های خرد و انجام معاملات کوچک‌تر طراحی شده و سرعت تأیید تراکنش‌ها را بالا برده است. ضمن اینکه انجام معامله در این شبکه موجب کاهش کارمزد تراکنش‌ها نیز خواهد شد. با این اوصاف، وضعیت آینده بیت کوین نه‌تنها ناامیدکننده نیست، بلکه آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود. پس شاید برای مراجعه به سایت رسمی خرید بیت کوین و اضافه کردن آن به سبد دارایی‌های خود، هنوز دیر نشده باشد.

پیش‌بینی‌ها و سناریوهای مختلف در رابطه با آینده بیت کوین در کوتاه مدت و بلند مدت

اکنون که به‌تازگی از رویداد مهمی مثل چهارمین هاوینگ بیت کوین گذر کردیم، مطالعه نظرات و پیش‌بینی‌های افراد مهم درباره آینده بیت کوین می‌تواند چشم‌انداز روشنی درباره سرنوشت این رمزارز برای ما به تصویر بکشد. مخصوصاً اگر قصد ورود به بازار BTC و خرید آن را دارید، مطالعه اخبار بیت کوین و نظرات تحلیلگران سرشناس درباره آینده آن را حتماً در دستور کار خود قرار دهید.

پیش‌بینی آینده بیت کوین توسط سایت Coincodex

سایت Coincodex یک پلتفرم تجزیه و تحلیل بازار کریپتو است که ابزارها و قابلیت‌های متنوع زیادی هم دارد. تحلیلگران و کارشناسان این وب‌سایت معتقدند که قیمت ارز دیجیتال بیت کوین پس از هاوینگ چهارم آن، روند صعودی خواهد داشت. اما ممکن است این روند شیب تندی نداشته باشد. طبق نظرات کارشناسان Coincodex، رمزارز BTC پس از هاوینگ 2024 طی یک روند افزایشی کوتاه مدت و کند به ارزش حدودی 81 هزار دلار رسیده و درنهایت ممکن است در سال 2025 به سقف 159 هزار دلاری خود برسد.

پیش‌بینی آینده بیت کوین توسط Nasdaq و VettaFi

نزدک (Nasdaq) به‌عنوان یکی از معروف‌ترین بازارهای مالی و سهام الکترونیک جهان شناخته می‌شود. وتافای (VettaFi) نیز یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه ارائه خدمات مالی است که ازطریق تجزیه و تحلیل داده‌ها به سرمایه‌گذاران بازارهای مالی مختلف کمک می‌کند. به همین دلیل است که نظرات کارشناسان این دو منبع درباره آینده بیت کوین حائز اهمیت است.

چندی پیش یک حساب کاربری با نام BitQuant توییتی با این مضمون منتشر کرد:

" ارز دیجیتال بیت کوین پس از هاوینگ چهارم خود و با تأیید ETF بیت کوین در جوامع مختلف به بیشتر از 160 هزار دلار خواهد رسید. حتی قیمت 250 هزار دلاری هم برای رمزارز BTC در سال‌های بعد چندان دور از ذهن نخواهد بود."

این حساب کاربری سابقه انتشار توییت‌های زیادی با مضمون تجزیه و تحلیل بازار کریپتو، ارائه استراتژی‌های معاملاتی و... داشته و به همین واسطه طرفداران فراوانی هم دارد. حال مؤسسه‌های مالی بزرگی مثل نزدک و وتافای با برجسته کردن توییت مذکور بیت کوانت و ری‌توییت کردن آن، به نحوی موافقت خود با این پیش‌بینی را اعلام کرده‌اند.

پیش‌بینی آینده بیت کوین توسط Cryptonews

مجموعه کریپتو نیوز درکنار پوشش اخبار بیت کوین و سایر رمزارزها به تجزیه و تحلیل آینده آن‌ها نیز می‌پردازد. کارشناسان این مجموعه معتقدند که بیت کوین پس از هاوینگ 2024 روندی شبیه به روند سال‌های 2016 تا 2020 خواهد داشت. بر همین اساس آن‌ها روندی صعودی و روبه‌رشد را برای بیت کوین پیش‌بینی کرده و باور دارند که پادشاه رمزارزهای با عبور از سد قیمتی 100 هزار دلار درنهایت می‌تواند در اواسط سال 2028 به قله‌های قیمتی مثل 300 هزار دلار برسد.

بهترین زمان خرید بیت کوین برای ایرانی‌ها

تعیین بهترین زمان خرید بیت کوین برای ایرانیان و سایر تریدرهای فعال در جهان، نتیجه قطعی و مشخصی نخواهد داشت. درواقع توجه به سوابق بیت کوین می‌تواند این موضوع را روشن کند که کدام احتمال درصد وقوع بیشتری خواهد داشت. بر همین اساس بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که ماه اوت یا ماه مرداد برای ایرانیان، معمولاً زمان بهتری برای خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال بوده است. همچنین با کمی توجه به تاریخچه قیمتی بیت کوین می‌ت0وان به این نتیجه رسید که این رمزارز در ماه‌های مه، آوریل و اواخر سال، افزایش قیمتی بیشتری را تجربه کرده است.

به‌عنوان یک ایرانی توجه داشته باشید که خرید بیت کوین از سایت رسمی و معاملات مربوط‌به آن را در روزهایی خارج از آخر هفته کشورهای خارجی انجام دهید. یعنی روزهای شنبه و یکشنبه که در کشورهای خارجی تعطیل هستند با کاهش حجم معاملات بیت کوین مواجه بوده و شاید زمان مناسبی برای ورود به بازار نباشد.

آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است؟

هیچ کس نمی‌تواند به‌طور صددرصدی ادعا کند که دیگر برای خرید بیت کوین دیر شده است. زیرا فرصت‌های رشد این رمزارز همچنان در حال افزایش بوده و تحلیلگرانی بسیاری معتقدند که بیت کوین در سال‌های آتی روند صعودی هیجان‌انگیزی را طی خواهد کرد. با این تفاسیر حتی اگر تمام چالش‌ها و محدودیت‌های بیت کوین را کنار هم فهرست کنیم، باز هم می‌توان نسبت به کسب سود از خرید بیت کوین امیدوار بود.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر بیت کوین جایگاه بسیار خوبی در بازار رمزارزها داشته و همچنان به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اما دراین‌میان برخی از افراد معتقدند که هاوینگ 2024 که منجر به نصف شدن پاداش ماینرها شد، ممکن است در آینده باعث کاهش قیمت و افت جایگاه بیت کوین شود. برخی دیگر معتقدند که این رویداد درست مثل سال‌های قبل باعث افزایش ارزش بیت کوین خواهد شد. ما در این مقاله با مراجعه به نظرات متخصصان این حوزه سعی کردیم تا تصویر واضحی از آینده بیت کوین بسازیم. اما واقعیت فقط با گذر زمان مشخص خواهد شد!


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده