نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

تغییر کارگزاری سهام عدالت - نظارت دات کام

«نظارت» در این مقاله به بررسی 0 تا 100 روش چگونگی تغییر کارگزار سعام عدالت مستقیم و غیر مستقیم پرداخته است.

در دهه اخیر، بازار سرمایه ایران شاهد تحولات چشمگیری بوده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اجرای طرح سهام عدالت بوده است. این طرح که با هدف توزیع عادلانه ثروت و فراهم آوردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اقشار مختلف جامعه اجرا شد، تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور و نگرش عمومی نسبت به بازار سرمایه داشته است. یکی از مهم‌ترین این اصلاحات امکان تغییر کارگزاری سهام عدالت است گامی بزرگ در جهت افزایش انعطاف‌پذیری و کنترل سهام‌داران بر سرمایه‌های خود است. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف تغییر کارگزاری سهام عدالت از جمله فرآیندها و شروط آن می‌پردازیم تا درک عمیق‌تری از این تحول مهم و تاثیرات آن بر بازار سرمایه ایران به‌دست آوریم.

تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت

به نقل از خبرگزاری تسنیم

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باتوجه به تأخیر در فروش و واریز پول سهام عدالت و برخی از اشتباهات کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی در فروش بدون اجازۀ 30 درصد دوم که موجب نارضایتی سهام‌داران شده، اعلام کرد: امکان تغییر کارگزار ناظر برای فروشندگان سهام عدالت که قصد دارند مابقی سهام را ازطریق کارگزاری دیگری بفروشند، فراهم شده است.

شرط کارگزار ناظر سهام عدالت

به نقل از سایت آی سینگال

برای تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت یک شرط اصلی وجود دارد: نباید هیچ کدام از سهام عدالت خود را به فروش رسانده باشید. در نتیجه اگر قبلاً سهام عدالت خود را فروخته اید، امکان تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت را ندارید. اما اگر درخواستی برای فروش سهام عدالت ثبت نکرده اید، کافی است به سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری جدید مراجعه کنید و گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنید.

تغییر کارگزاری و انتقال سهام به کارگزاری جدید

به نقل از سایت انتقال پول و سهام به کارگزاری جدید (تغییر کارگزار ناظر): برای انتقال پول از کارگزاری قبلی خود تنها یک راه‌حل وجود دارد و آن دریافت وجه از کارگزار فعلی و پرداخت آن به کارگزار جدید است. اما برای انتقال سهام چند روش وجود دارد.

روش اول

نخستین روش آن است که تمام سهام خود را در نماد معاملاتی مورد نظر بفروشید و وجه به‌دست‌آمده را به کارگزاری جدید منتقل کنید. البته این روش توصیه نمی‌شود. چرا که اگر سهام خود را بفروشید، ممکن است پس از ورود به کارگزاری جدید نتوانید آن را مجدداً خریداری کنید. یا ممکن است در همین فاصله قیمت سهام بالا برود و شما از سود جا بمانید.

نکته‌ای که در این روش وجود دارد آن است که باید پس از فروش تمام دارایی خود در یک نماد معاملاتی، حداقل یک روز در آن نماد معامله‌ای انجام ندهید تا دارایی‌تان صفر بماند. سپس در کارگزاری جدید نخستین معامله را در آن نماد انجام دهید. به این ترتیب، کارگزار جدید، کارگزار ناظر شما در نماد مذکور خواهد شد.

روش دوم

در این روش باید به‌صورت حضوری به کارگزاری منتخب خود مراجعه کنید. سپس باید فرم تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل کنید. پس از آن لازم است که برگه خرید سهم را ارائه دهید. دقت کنید که تفاوت این روش با روش قبلی این است که دیگر نیازی نیست دارایی خود را در یک نماد معاملاتی خاص بفروشید. تنها لازم است که برگه خرید سهم را از کارگزاری قبلی دریافت کرده و به کارگزاری جدید تحویل دهید. البته این گواهی را می‌توانید با ورود به درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان یا مراجعه به دفاتر پیش‌خوان نیز دریافت کنید.

پس از اینکه این برگه را دریافت کردید، می‌توانید به شعبه کارگزار جدید خود مراجعه کنید و درخواست تغییر کارگزار را ثبت کنید. همچنین می‌توانید این کار را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید.

در روش غیرحضوری، پس از اینکه درخواست خود را ثبت کردید و تصویر گواهی سهام را در سایت کارگزاری بارگذاری کردید، معمولاً دو روز کاری طول می‌کشد تا سهامتان به کارگزاری جدید انتقال داده شود.

روش سوم

در این روش نیز باید به‌صورت حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. سپس باید اصل شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهید. پس از آن لازم است که فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر بورس را نیز تکمیل کرده و تحویل دهید. البته باتوجه‌به اینکه دو روش قبلی آسان‌تر هستند، معمولاً افراد کمتر به سراغ این روش می‌روند. شما همچنین می‌توانید فرم درخواست غیرحضوری و گواهی امضا از دفاتر رسمی را ازطریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کنید و پس از تکمیل، به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجود پست کنید.

آموزش ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر آنلاین

به نقل از سایت نظارت دات کام یکی از مراجع معرفی چه ارز دیجیتالی بخریم داریم:

ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر روی همه سامانه‌های معاملاتی تقریباً روند یکسانی دارد. در ادامه شما را با مراحل ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر آنلاین در سامانه معاملاتی هوشمند رابین آشنا می‌سازیم. پیش از هر اقدامی اگر در این کارگزاری عضو نشده اید می‌توانید با کلیک روی کلمه ثبت نام مراحل ثبت نام خود را پشت سر بگذارید.

نسخه موبایل

پس از ثبت نام برای ثبت درخواست تغییر ناظر وارد لینک trader.rabin.ir شوید. وارد این لینک که شدید گوشه سمت راست یک آیکون آدمک وجود دارد. روی آیکون زده سپس دکمه ورود را انتخاب کنید. نام کاربری کلمه عبور خود را پیش‌تر برای شما پیامک شده است، در کادر مربوطه وارد کنید. داخل منو (آیکون آدمک سبز رنگ گوشه سمت چپ بالای صفحه)، گزینه درخواست‌ها را انتخاب کنید و بعد روی گزینه تغییر ناظر بزنید. در پنجره باز شده، نماد سهم مورد نظر خود را وارد کنید و دکمه ثبت درخواست رو بزنید. دارایی شما یک روز کاری بعد به پرتفوی سپرده گذاری اضافه خواهد شد.

نسخه دسکتاپ

برای ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در نسخه دسکتاپ نیز با ورود به لینک trader.rabinروی دکمه ورود آبی رنگ کلیک کرده و سپس به قسمت درخواست‌ها مراجعه کنید. سپس گزینه تغییر ناظر را انتخاب کنید. در پنجره باز شده نماد مورد نظر را وارد کرده و سپس دکمه ثبت درخواست را بزنید.

پس از اتمام مراحل ذکر شده، فرایند تغییر کارگزاری پایان یافته و می‌توانید از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنید. سهام‌داران می‌توانند به‌صورت همزمان از خدمات چندین کارگزاری استفاده کنند. توصیه می‌شود هر نماد معاملاتی را تنها با یک کارگزاری خرید و فروش کنید، زیرا معامله با چندین کارگزاری به‌صورت همزمان در روند مدیریت سهام اخلال ایجاد خواهد کرد.

جمع بندی تغییر کارگزاری سهام عدالت

تغییر کارگزاری سهام عدالت، گامی مهم در راستای افزایش انعطاف‌پذیری و ارائه خدمات بهتر به سهام‌داران است. این امکان، با فراهم آوردن شرایطی برای انتخاب کارگزاری‌های مختلف براساس نیازها و ترجیحات فردی، به سهام‌داران کمک می‌کند تا در مدیریت دارایی‌های خود موفق‌تر عمل کنند. بااین‌حال لازم است سهام‌داران در انتخاب کارگزاری جدید خود دقت کافی به خرج دهند و از تمام جوانب این تصمیم از جمله شرایط و مقررات هر کارگزاری، آگاه باشند. درنهایت، این تغییرات با هدف بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و افزایش رضایتمندی سهام‌داران انجام می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در توسعه و پویایی بیشتر بازار سرمایه ایران ایفا کند.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده