نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

یادگیری ریاضی کنکور با محمد قاسمی در کنکور تی وی

«کنکور تی‌وی» در این مطلب، محتویات خود با محوریت تدریس رایگان ریاضیات کنکور را معرفی می‌کند.

حتماً داستان های زیادی در مورد افرادی که از خیلی چیزها متنفر بودند اما بعد در آن چیزهایی که از آن‌ها متنفر بودند نبوغ شگفت انگیزی نشان دادند شنیده اید.

الان قرار است با پسر بچه ای آشنا شوید که از فرط تنفر از ریاضی کتاب ریاضی دوم دبیرستانش را پاره کرد اما امروز یکی از بهترین و سرشناس ترین معلم های ریاضی کنکوری است که آوازه آن نه‌تنها در شهر خودش تهران بلکه در کل کشور و حتی مناطق مرزی و محروم کشور هم پیچیده است.

پسر بچه ای که با یک رتبه خوب وارد یکی از بهترین دانشگاه های کشور شد اما سقف دانشگاه را کوچک دید و خودش را وقف چیزی کرد که عاشقش بود، یعنی آموزش و تکنولوژی آموزش، یعنی او خودش را وقف تکنولوژی آموزش و آموز چیزهایی که دیگران دوست ندارند یا بگیرند کرده است.

مطمئناً نه من و نه شما هیچ خاطره خوشی از دوران کنکور و پشت کنکور بودنمان نداریم و قطعاً دورانی بوده است که کلی چیزهایی به همراه داشته است که دوست نداشتیم یاد بگیریم.

به شخصه یکی از بدترین و تلخ ترین درس های مدرسه و دوران کنکور برای من ریاضی بود معلم ریاضی کنکور من و تمام رفتارهایش برای من یک نقطه سیاه در تمام زندگی ام بود.

این پسر بچه ای که ازش صحبت می‌کنیم مدت‌ها یک معلم جوان و کم سن و سال بود در خفا به بررسی علل تنفر ما از این درس مشقت بار که همواره شعارگونه به‌عنوان شیرین ترین درس از آن یاد می‌شد کرده یعنی ریاضی...

وجداناً اولین‌بار چه کسی گفت که ریاضی درس شیرینی است ؟

من فکر می کنم این یک مکانیسم دفاعی بزرگترهای ما دربرابر تلخی هایی بود که از ریاضی سراغ داشتند و نمی خواستند به ما القا کنند.

بازار گرم کلاس های کنکور ریاضی دربرابر فیلم های رایگان ریاضی کنکور تی وی

اگر دوران کنکور را پشت سر گذاشته باشید خوب می دانید که کلاس کنکور یک چیز طبیعی و عادی به حساب می‌آید و همه ما موظف بودیم که بالاخره برای چند درس از دروس کنکورمان کلاس کنکور برویم.

من در بیشتر مواقع خیلی خاطره خوشی از کلاس های کنکور نداشتم و معمولاً حس و حال خوبی برایم نداشت که برای یک مشت نکته تستی که واقعاً نمی دانم قرار است کجای زندگی از آن‌ها استفاده کنم باید ساعت ها وقت بگذارم.

این پسر بچه ای که بالاتر معرفی کردم محمد قاسمی معلم ریاضی کنکور است که البته الان دیگر پسر بچه نیست و یک معلم با تجربه است.

من وقتی آوازه محمد قاسمی را به‌عنوان یکی از بهترین معلمین ریاضی کنکور شنیدم و بعدش متوجه شدم که ویدیوهای آموزشی اش رایگان است گفتم سری به سایتش بزنم و ببینم این همه تعریف و تمجید از کجا می‌آید و نقدی بر آن در اینجا بنویسم.

جالب بود که اولین جلسه کلاس او در مورد آشتی با ریاضی کنکور صحبت شده بود.

انگار او کسی است که خوب می‌داند خیلی ها با ریاضی قهر هستند و باید یک پیوند و آشتی میانشان ایجاد کرد.

من این جلسه تقریباً 40 دقیقه ای را با دقت دیدم تا نقدی منصفانه داشته باشم و طبق معمول قبل از اینکه به سراغ محتوا بروم ابتدا به نقد فرم می پردازم.

فضای فیلم‌برداری ویدیوهای آموزش ریاضی کنکور تی وی

اینجا سایت و ما ابتدا دید فنی و سینمایی خودمان رابه میان می کشیم و سپس محتوا را بررسی می‌کنیم. یا حداقل بگویم من اینگونه نقد می کنم.

صحنه بین یک دوربین ثابت که چهره ی مدرس ( محمد قاسمی ) را نشان می‌دهد و یک صفحه تبلت که از قلمی که دست مدرس است مشخص است که یک آیپد است سوییچ می‌شود.

نورپردازی دوربین به نظر یک نورپردازی حرفه‌ای می‌رسد و احتمالاً هزینه زیادی برای طراحی نور آن صفحه انجام شده است.

رنگ صحنه عالی است که وقتی بیشتر تحقیق کردم متوجه شدم که محمد قاسمی خودش یک متخصص رنگ سینما هم است که البته این کمی برایم عجیب بود تا وقتی که بخشی از نوشته های شخصی اش در مورد علاقه اش به سینما را مطالعه کردم.

رنگ و نور تصویر به هیچ وجه شما را خسته نمی‌کند و با اینکه شبیه به یک ضبط خانگی به نظر می‌رسد، اما واقعاً اتمسفر و فضاسازی صمیمانه ای دارد.

اما چند ایراد جدی می‌توان به تصویر گرفت که صد البته این چند ایراد درکنار چندین حسن شیاد به چشم نیاید:

  • تمام پروسه تدریس با دست خط نه چندان خوب محمد قاسمی انجام می‌شود و به نظرم بهتر بود که از فایل‌های تایپ شده آماده و مرتب استفاده می‌کرد.
  • مدرس در ترسیم شکل با قلم آیپدش خیلی راحت نیست و گویا تازه کار کردن با آن را شروع کرده است و شکل ها بسیار بد فرم هستند.
  • اگر بتوان این را ایراد دانست، لباسی که مدرس پوشیده است خیلی شبیه آن تصوری که همگان از مدرس های ریاضی کنکور داریم نیست

    خواهش می کنم حرف من را به حساب تعصب و تفکر قدیمی نگذارید، اما به هرحال وقتی چیزی عرف است، بهتر است که در فرم تولید یک محتوا رعایت شود تا همگان را به سوی خود جلب کند.

  • زبان بدن مدرس متناسب با تولید محتوای ویدیویی نیست و بیشتر انگار سر کلاس درس است و دوست دارد جنب و جوش نشان دهد.
  • نظر شخصی من این است که نمایش میکروفون در صحنه چندان چیز جالبی نیست که البته جدیداً در میان بلاگرها بسیار مد شده است.

    به نظرم آقای محمد قاسمی باید از خود بپرسد قرار است جا بر جای پای بلاگرها بگذارد یا سبک مدرسی خودش را در پیش بگیرد.

    چون همین وجود میکروفون در صحنه به نظرم محتوا را دچار بحران هویتی کرده است، یعنی مخاطب نمی داند با یک بلاگر طرف است یا با یک مدرس ریاضی کنکور طرفت است.

امیدوارم به مرور زمان این مشکلات نیز برطرف شود و محتوای بهتری ایجاد شود.

کیفیت صدا ویدیوهای رایگان آموزش ریاضی محمد قاسمی

فراتر از تصویر باید اذعان کنم که صدابرداری فوق‌العاده حرفه‌ای و واقعاً گوش نوازی را در این 40 دقیقه تجربه کردم.

البته منظور من این نیست که صدای آقای قاسمی یک صدای خاص و خوب است، به هیچ وجه منظورم این نیست، بلکه منظور من این است که صدابرداری با استانداردی صورت گرفته است که با اینکه بسیار زمان طولانی را برای گوش دادن به محتوا باید اختصاص داد، اصلاً گوش خسته نمی‌شود.

احتمالاً صدایی که از صحنه برداشت می‌شود توسط یک صداگذار و تنظیم گر حرفه‌ای افکت گذاری دقیقی شده است.

دوستانی که با مهندسی صدا آشنایی دارند به خوبی درک می‌کنند که در یک صحنه فیلم‌برداری انتخاب میکروفون مناسب تا دادن کمپرسور و لیمیتر دقیق برای اینکه صدا شنیدنی شود چقدر فرایند پیچیده ای است و احتمالاً هزینه زیادی برای بحث صدابرداری و صداگذاری روی این ویدیوهای آموزش رایگان ریاضی شده است.

اگر بخواهیم سخت گیرانه به صدابرداری فیلم های آموزش ریاضی کنکور محمد قاسمی گیر بدهیم مطمئناً ایرادات زیادی را می‌توانیم استخراج کنیم، اما من به‌خاطر اینکه سطح این کار را یک سطح متوسط در نظر می گیرم هیچ ایرادی به صدابرداری این اثر نمی توانم بگیرم.

فن بیان محمد قاسمی هنگام تدریس ریاضی کنکور

کاملاً مشخص است که او هیچ آموزش درست و دقیقی در مورد فن بیان ندیده است، اما با فرض یک فرد آموزش ندیده بیان نسبتاً خوبی دارد و این در ترکیب با صدابرداری خوبی که صورت گرفته کار شنیدنی و جذابی شده است.

اما بهتر است نقدی بر فن بیان آقای قاسمی داشته باشیم:

  • در میان صحبت ها خیلی مکث های لغتی همچون (عه) و (حالا) دارند که کمی خسته کننده است.
  • اگر همین 2 دقیقه اول همین ویدیو 40 دقیقه ای آشتی با ریاضی کنکور را با دقیقه 20ام آن مقایسه کنید، کاملاً تن صدای متفاوتی می شنوید و او اصلاً تسلطی بر یکنوا نگه داشتن تن صدا ندارند و گویا صدابرداری خوب و لیمیتر در جبران این ضعف به او کمک کرده است.
  • با ضرب آهنگ بسیار سریعی لحنش را تغییر می‌دهد

    یعنی در لحظه ای با لحن مهربان روایت می‌کند و 10 ثانیه بعد یک لحن جدی به می‌گیرد که این برای شنونده شوکه کننده است.

اما در کل فن بیان قابل قبولی را می شنوید

محتوای تدریس شده در ویدیوهای رایگان تدریس ریاضی محمد قاسمی

دقیقاً نقطه قوت کنکور تی وی و محمد قاسمی محتوا است.

بگذارید در مورد پیش داوری خودم قبل از دیدن ویدیو جلسه آشتی با ریاضی کنکور اعترافی کنم:

تصور من این بود که این محتوای رایگان یک محتوای ناقص برای فروش یک محتوای کامل است که قرار هم نیست کیفیت خوبی از آن توقع داشت.

اما بعد از اینکه جلسه اول را کامل دیدم کمی از پیش داوری خودم خجالت زده شدم.

من چیزی را در این جلسه 40 دقیقه ای دیدم که اگر یک بار یک نفر در دوران مدرسه اینچنین در مورد ریاضی به من گفته بود دیگر نیاز نبود با این همه تنفر و نفرت از این درس متنفر بمانم.

محمد قاسمی یک قصه گوی فوق‌العاده است که تازه نشانی از یک موضوع خیلی ساده را بیان کرد:

بشر به ریاضی نیاز داشته و هر جا که به آن بیشتر نیاز پیدا می کرده چیزهایی به آن افزوده است.

به همین سادگی

ریاضی از اسمان بر زمین نیفتاده

ریاضی از زیر زمین کشف نشده است

ریاضی در باتلاق سربرنیاورده است

ریاضی نیازی بوده که ما داشتیم و خود ما انسان‌ها آن را ساختیم.

شاید شما به این طرز تفکر من بخندید، و حرف های من را بدیهی فرض کنید، اما من اعتراف می کنم هیچوقت به این موضوع که ریاضی هم یک چیزی است که خودمان ساخته ایم تا بهتر زندگی کنیم فکر نکرده بودم.

شما بخندید، ولی واقعاً ریاضی را فقط یک شکنجه برای اخراج از کلاس می دانستم و بس

بعد دیدن این ویدیو آموزش رایگان خیلی چیزها از ذهنم عبور کرد.

واقعاً چرا ما درسی مثل ریاضی را با شکنجه یکی کردیم ؟

آیا این مشکل از مدرسه و و معلم بوده ؟

آیا این مشکل از سیستم آموزشی بوده ؟

برای همین ترغیب شدم سری کوتاه به تمام قسمت های آموزش ریاضی کنکور محمد قاسمی بزنم تا ببینم در مباحثی مثل مثلثات و چیزهایی شبیه به این چگونه است.

20 دقیقه از جلسه آشتی با مثلثاتش را دیدم.

دقیقاً کلمه آشتی را باز تکرار کرده بود.

یعنی او از درون می‌داند که ما یک قهری با مثلثات و مباحث ریاضی داریم.

فردای همان روز مابقی آن ویدیوی تقریباً 1 ساعته را با اشتیاق نگاه کردم.

سینوس، کسینوس، تانژانت، کتانژانت و تمام چیزهایی که حتی در دوران دانشگاه هم درک درست یاز آن‌ها پیدا نکرده بودم تبلور پیدا کرد.

انگار زمان عبور نمی کرد و من یک سیاهچاله ذهنی که به ریاضی کنکور داشتم را دور ریخته بودم.

محتوایی بی نظیر در مقابلم بود که همش رایگان بود.

چرا چنین آموزش ریاضی کنکور محمد قاسمی با این کیفیت رایگان است ؟

سری به چند ویدیوی دیگرش زدم، بحث تابع، حل معادله، و لگاریتم را هم سر سری نگاهی کردم.

اما چرا باید یک نفر تمام دانشش را آن هم با این همه هزینه تولید به‌صورت رایگان روی سایتش بگذارد ؟

در همان صفحه ریاضی اش نوشته ها و توضیحات زیادی بود و گویا چون این سؤال را خیلی از او پرسیده بودند که چرا این اطلاعات را رایگان در اختیار دیگران می‌گذارد خودش پاسخ خوبی داده بود که من عیناً همین‌جا آن پاسخ را قرار دادم:

فارغ از دلایل مذهبی و ذکات علم که مسائل شخصی من هستند دلایل زیادی برای هزینه بالای تولید این مجموعه وجود دارد که با دیدن ویدیوها با خیلی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

من شاید بهترین معلم ریاضی نباشم، اما مطمئنم یکی از بهترین معلم ریاضی هایی هستم که می‌شناسم و این هدیه‌ای است که من در درون خودم دارم و می‌توانم به دیگرانی بدهم که همچون خودم دردوران تحصیل و دوران کنکور از ریاضی دل خوشی ندارند.

هدیه دادن به کسانی که دوستشان داریم بیش از آن که برای دیگری لذت بخش باشد برای خودمان لذت بخش است.

حس و انرژی خوبی که از دادن این هدیه به مردمی که عاشقشون هستم می‌گیرم با هیچ چیز برابری نمی‌کند و راستش را بخواهید من باید از شما تشکر کنم که این فرصت را در اختیار من می‌گذارید که به شما هدیه دهم.

من وقتی هدیه‌ای برای کسانی که دوستشان دارم می‌خرم بهترین خودم را می‌دهم و هزینه‌ی تولید و کیفیت بالای این مجموعه برای این است که بهترین خودم را به شمایی که دوستتان دارم بدهم و به نظرم ارزشش را دارد.

آموزش ریاضی از صفر تا صد رایگان است و همواره رایگان خواهد ماند.

به نظر شما آیا خود محمد قاسمی به این حرف هایی که زده است باور دارد ؟

آیا این این فیلم های رایگان ریاضی کنکور محمد قاسمی کامل هستند ؟

شعار جالبی را در همان صفحه ریاضی دیدم که مجذوب کننده بود:

این فیلم ها شما را از هر کتاب و کلاس و جزوه و معلمی بی‌نیاز می‌کنند

معمولاً حتی تولید کنندگان نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها هم نسخه هایی رایگان منتشر می‌کنند تا بعدها بتوانند چیزهای دیگری که قرار است عرضه کنند را بفروشند، اما گویا ویدیوهای آموزش ریاضی محمد قاسمی اصلاً با این هدف تولید نشده است.

او واقعاً اعتقاد محکمی به چیزی که ما سال‌ها تحت عنوان عدالت آموزشی می شناسیم دارد و واقعاً آن را با هزینه شخصی خودش عملی کرده است.

او در جای دیگر نوشته بود:

این فیلم ها رایگان هستند و تا ابد رایگان خواهند ماند

امیدوارم این از وعده هایی نباشد که خیلی وقت ها می‌شنویم و هرگز عملی نمی‌شود و همواره این مجموعه آموزش ریاضی رایگان باقی بماند.

بیان راه‌حل های تستی و تشریحی برای حل مسائل ریاضی کنکور

خب مسلماً شاید برای شما که یک کنکوری هستید آنچنان صدا و تصویر معلم ریاضی مهم نباشد و بیشتر به‌دنبال این هستید که ببینید چه تکنیک های تستی برای حل تست های کنکور برایتان ارائه می‌کند.

من سال‌ها از کنکورم می‌گذرد و نظر قطعی در این رابطه نمی توانستم بدهم و چون اساس ما در زومجی نقد منصفانه است من وقت گذاشتم تا فصلی که از آن متنفر بودم یعنی (مثلثات) را از روی فیلم های آموزش ریاضی کنکور آقای قاسمی نگاه کنم و نقدی تا حدی منصفانه بنویسم.

نوشتن این چند پاراگرافی که جلوتر می خوانید حاصل مشاهده 4 ساعت آموزش مثلثات کنکور آقای محمد قاسمی است.

نحوه بیان مفاهیم ریاضی کنکور توسط محمد قاسمی

به جرات می توانم بگویم که اگر با هر مفهومی در ریاضی کنکور مشکل دارید و متوجه آن نمی شوید، فن روایت و قصه گونه محمد قاسمی بهترین راه‌حل باید تفهیم آن موضوع است.

من واقعاً آن روابط بی معنی مثلثات را فقط حفظ می کردم، اما با توضیح عمیق و قصه وار آقای قاسمی بند بند وجودم مثلثات را تا حد زیادی درک کرد.

نحوه حل تست محمد قاسمی و روش‌های تستی برای ریاضی کنکور

یک چیز عجیب را در حین تدریس محمد قاسمی متوجه می شوید:

راه‌حل های تستی هیچ فرقی با راه‌حل های تشریحی ندارند

البته این حرف من است و پای محمد قاسمی آن را ننویسید، اما من در 4 ساعتی که بخش تدریس مثلثات محمد قاسمی را در konkur.tv دیدم متوجه شدم که آن چیزهایی که به نام راه‌حل های تستی و تکنیک های تستی حل مسائل ریاضی کنکور به ما یاد می دادند و ما سعی می کردیم آن‌ها را حفظ کنیم درواقع چیزهایی بودند که در مسائل تشریحی به‌دست آمده بودند و دلیل اینکه ما نمی توانستیم آن‌ها را خوب یاد بگیریم این بود که هیچ ذهنیتی استدلالی و اثباتی و تشریحی از هیچ یک از این فرمول ها و تکنیک های تستی نداشتیم.

محمد قاسمی به بهترین نحو ممکن از روش پله ای تمام موضوع را تشریح می‌کند و تمام موضوعات تشریحی را در قالب حل تست های استاندارد بیان می‌کند.

فقط مسائل تستی حل می‌کند و قبل از حل هر تست آن موضوع را با بیشترین جوانب و چیزهایی که لازم دارید برایتان تشریح می‌کند.

نتیجه‌گیری در مورد ریاضی کنکور محمد قاسمی

  • ویدیوهای آن رایگان است پس هیچ پولی را برای دیدن آن‌ها از دست نمی دهید.
  • بهترین روش توضیح تشریحی را با تست های استاندارد حل می‌کند، پس شما بهترین آموزش در دسترس را در اختیار دارید.
  • تصویر برداری و صدابرداری آن در حد یک آموزش کنکور تقریباً با استاندارد های بین‌المللی برابری می‌کند.
  • صدابرداری فوق‌العاده این ویدیوها قطعاً نظر شما را جلب خواهد کرد.
  • براساس شعار خودش شما بی‌نیاز از هر منبع دیگری برای آموزش ریاضی کنکور خواهید شد.
  • به‌سادگی می‌توانید با خودش ارتباط برقرار کنید و به تمام سوالات ریاضی کنکور شما پاسخ خواهد داد.

در یک جمع بندی کلی اگر ایرادهایی که در ابتدا گفتم برطرف شود، کنکور تی وی و محمد قاسمی را می‌توان در دسته‌بندی 10 دبیر برتر ریاضی کنکور در ایران قرار داد.

خودتان امتحان کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده