نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰

تفلیس، مقصدی جذاب برای گردشگران ایرانی

«فلای‌تودی» در این مطلب به‌معرفی جذاب‌ترین ویژگی‌های تفلیس، یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگران ایرانی پرداخته است.

با خرید بلیط تفلیس، گذری به تاریخ اصیل و کهن این سرزمین می‌کنید. تفلیس که در گذشته گذرگاه پر رونق جاده ابریشم بوده است، اکنون مقصدی محبوب برای توریست‌ها به‌شمار می‌رود. مکان‌های دیدنی تفلیس هم مانند تاریخ این شهر، منحصربه‌فرد هستند؛ دژها و کلیساها، هنرهای خیابانی و زنده، گالری‌ها و تئاترها، معماری قرون وسطی و … تنها چند نمونه از دیدنی‌های تفلیس زیبا هستند. نزدیکی گرجستان به ایران، باعث شده است که گردشگران ایرانی، تفلیس را برای مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند و سفری کوتاه و کم هزینه را تجربه کنند.

موقعیت جغرافیایی تفلیس

تفلیس به‌عنوان پایتخت گرجستان و بزرگ‌ترین شهر کشور، در نزدیکی سواحل کر، واقع شده است. تفلیس به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌ و نزدیکی به جاده ابریشم، در طول تاریخ به‌عنوان محل مناقشه قدرت‌های جهانی مختلف شناخته می‌شود. همچنین این شهر به یک مسیر ترانزیتی مهم برای پروژه‌های تجاری تبدیل شده است. معماری بی‌نظیر تفلیس که ترکیبی از ساختارهای قرون وسطایی، نئوکلاسیک، هنر نو، استالینی و مدرن، نشان از تاریخ و تمدنی کهن دارد. کشور گرجستان در منطقه اورآسیایی، از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با کشور ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. مردم بومی گرجستان مسیحی ارتدوکس هستند و زبان گرجی، زبان اصلی‌ آن‌ها محسوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری تفلیس

قدمت تفلیس، پایتخت زیبای گرجستان، به قرن پنجم میلادی باز می‌گردد. بر این اساس تاریخ غنی تفلیس نشان می‌دهد که جاذبه‌‌های تاریخی متعددی در این شهر وجود دارد. همچنین، موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر تفلیس باعث شده که جاذبه‌‎های طبیعی بسیاری نظر گردشگران را به خود جلب کند. علاوه‎بر جاذبه‌های گردشگری تفلیس، مردمان خونگرم و مهمان‌نواز تفلیس، به محبوبیت آن در بین گردشگران افزوده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس می‌پردازیم.

پل صلح

پل صلح، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس محسوب می‎شود که روی رودخانه کورا کشیده شده است و بخش قدیمی و مدرن شهر را بهم متصل می‌کند. نورپردازی‌های این پل، به شب‌های تفلیس جلوه منحصربه‌فردی می‎بخشد. پیاده‌روی روی این پل، بسیار هیجان‌انگیز بوده و نمای زیبایی از شهر را، برایتان به نمایش می‎گذارد. پل صلح در سال 2010 توسط یک معمار ایتالیایی ساخته شد و اکنون به یکی از المان‎های مدرنیته تفلیس تبدیل شده است. این جاذبه گردشگری در پارک ریکه واقع شده و به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

میدان آزادی

میدان آزادی با 200 سال قدمت، به‌عنوان مهم‌ترین میدان در شهر تفلیس شناخته می‌شود. مجسمه اسب و اسب‌سوار وسط میدان، به مجسمه سنت جورج معروف است که در سال 2006 به‌عنوان یادبودی از استقلال گرجستان در میدان شهر نصب شد.

مجسمه مادر

مجسمه مادر یکی از معروف‌ترین جاذبه‎های گردشگری تفلیس است که به نماد این شهر تبدیل شده است. مجسمه مادر معروف به کارتلیس ددا در تمامی نقاط شهر دیده می‌شود. این مجسمه 20 متری، بانویی با لباس محلی است که در یک دست او کاسه و در دست دیگر او، یک شمشیر قرار دارد. کاسه، به‌عنوان نماد پذیرایی و دوستی بوده و شمشیر نماد مبارزه با دشمنان کشور است. این مجسمه در سال 1958، در پانزدهمین سالگرد شهر تفلیس بر فراز تپه سولالاکی بنا شد.

حمام سولفور تفلیس

حمام‎های گوگردی تفلیس، از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌شمار می‌روند. قدمت این حمام‌ها به قرون 17 و 19 برمی‌گردد. حمام‌های سولفور به سبک شرقی کلاسیک ساخته شده‌اند و آب آن‌ها از منابع طبیعی چشمه‌های آب گرم تأمین می‎شود. این حمام‌ها در گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند؛ از این‌رو تعداد آن‎ها به 60 عدد رسید. امروزه تنها 15 حمام از حمام‌های سولفور تفلیس باقی مانده است. زیباترین حمامی که در بین جاذبه‌های گردشگری تفلیس، مورد توجه قرار گرفت، حمام اوربلیانی با کاشی‌های آبی‌رنگ است. در این حمام‌های قدیمی ماساژ سنتی انجام می‌شود که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‎کشاند و طرفداران بسیاری دارد.

کلیسای متخی تفلیس

کلیسای متخی در منطقه ساحلی نزدیک به رودخانه متکواری، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تفلیس محسوب می‌شود. این کلیسا از اولین سکونت‌گاه‏های منطقه شهری است که به دستور پادشاه گرجستان ساخته شد. محیط سبز و قرارگیری این بنا درکنار رودخانه، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مجسمه یادبود شاه وختانگ، بر فراز تپه‌ای در نزدیکی کلیسا قرار دارد. این کلیسا متعلق به مسیحیان ارتدکس است که روایات بسیار و نظریات متعددی درباره ساخت آن وجود دارد.

میدان بازار

پس‌از بازدید از کلیسای متخی و با گذر از پل به سمت دیگر رودخانه متکواری، می‌توانید میدان بازار را ببینید. این مجموعه تاریخی و گردشگری انواع صنایع دستی، محصولات بومی و یادگاری‌های مختلف را به گردشگران ارائه می‌دهد. بد نیست بدانید قیمت اجناس این منطقه به‌دلیل تردد گردشگران، بالاتراز حد معمول خواهد بود.

کلیساس سیونی

در سمت دیگر رودخانه متکواری یا کورا، کلیسای زیبای دیگری وجود دارد که به مذهب ارتدوکس گرجستان متعلق است. کلیسا سیونی با نقاشی‌های گریگور گاگارین، نقاش معروف، تزیین‌شده و بازدیدکنندگان را حیرت‎زده می‌کند. این کلیسای قدیمی در طول تاریخ بارها تخریب و مرمت شده است و اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

قلعه ناریکالا

تنها قلعه باقیمانده و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس، قلعه ناریکالا به‌شمار می‎رود. قدمت این دژ آجری به زمان حکومت ایرانیان برمی‌گردد که در قرن چهارم به‌دست صفویان بنا شده است. سپس در قرن ۱۲ کلیسایی به نام سنت نیکلاس در این قلعه ساخته شد که در آن، نقاشی‌ها و حکاکی‌های زیبایی از تاریخ گرجستان وجود دارد. مانند دیگر قلعه‌های نظامی، دژ ناریکالا نیز بر فراز بلندی بنا شده است.

خیابان روستاولی

خیابان روستاولی یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تفلیس است که به نام یکی از شاعران مشهور گرجستانی نام‎گذاری شده است. این خیابان از میدان آزادی شروع می‌شود تا به خیابان کوستاوا می‌رسد. وجود ساختمان‌های متعدد با ترکیب معماری کلاسیک، مدرن و قرون وسطایی جذابیتی منحصربه‌فرد به خیابان روستاولی می‌دهد. تئاتر آکادمی دولتی روستالی، کلیسای کاشوتی، تئاتر اپرای ملی گرجستان، ساختمان پارلمان سابق گرجستان، موزه سیمون جاناشیا تفلیس و هتل بالتیمور تفلیس از جمله ساختمان‌های زیبایی هستند که گردشگران را به خیابان روستاولی می‌کشاند.

سد جینوالی

سد جینوالی یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس است که در فصول گرم بازدیدکنندگان بسیاری دارد. جنگل‌های سرسبز و دریاچه سد جینوالی، ترکیبی تماشایی را به گردشگران هدیه می‌دهد. گردشگران برای دیدن سد جینوالی در ۷۰ کیلومتری تفلیس، یک ساعت راه در پیش دارند تا در این طبیعت بکر قدم بگذارند.

با فلای تودی از دیدن جاذبه‌های گردشگری تفلیس لذت ببرید

کافی است به فلای تودی اعتماد کنید تا سفری هیجان‌انگیز را برای شما رقم بزند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت فلای تودی در کمتر از چند دقیقه، خرید بلیط و رزرو هتل تفلیس را انجام دهید. فلای تودی امکانات و خدمات بسیاری را در اختیار کاربران گذاشته است تا ضمن خریدی آسان، از خدمات پیگیری، پشتیبانی 24 ساعته، راهنمای سفر توسط مشاورین نیز بهره‎مند شوند. برای سفری ارزان و مقرون به‌صرفه بلیط‌های چارتری و لحظه آخری را از دست ندهید. همچنین می‌توانید با استفاده از نمودار قیمتی و تقویم قیمتی سفری بهتر را برای خود رقم بزنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده