نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰

جاهای دیدنی اردبیل؛ 10 مکانی که باید ببینید

«فلای‌تودی»‌ در این مقاله، ۱۰ مکان دیدنی شهر اردبیل را معرفی کرده است.

اگر می‎خواهید به شهری کوهستانی با مناظر طبیعی بی‎نظیر و جاذبه‎های گردشگری متنوع سفر کنید، بلیط اردبیل را رزرو نمایید. اردبیل جاذبه‎های طبیعی و شگفت‎انگیز خود را مدیون موقعیت کوهستانی و قرارگرفتن در جلگه مغان است. این شهر علاوه‎بر جاذبه‎های طبیعی، مکان‏های تاریخی بسیاری برای بازدید و گشت ‎و گذار دارد. از این‌رو یکی از مقاصد پرطرف‎دار در بین مسافران و گردشگران به‎شمار می‎رود. بهتر است قبل‎از این‌که بلیط اردبیل را رزرو کنید و وارد هواپیما شوید، برنامه‌ریزی دقیقی برای بازدید از انواع جاذبه‎های شهر اردبیل داشته باشید؛ چراکه با تنوع گسترده‏ای از جاذبه‎های این شهر روبه‏رو خواهید شد.

انواع جاهای دیدنی اردبیل

با سفر به اردبیل سرزمین جادویی آذربایجان و گذری در تاریخ سلسله صفویه می‎توانید طبیعتی بکر و حیرت‌انگیز و آب‌ و هوایی خنک و مطبوع را تجربه کنید. شما در این شهر می‏توانید زمستانی رویایی با کوه‎های پوشیده ‏از برف را ببینید، از تابستانی خنک و مطبوع لذت ببرید، طبیعت‎گردی کنید و گذری در تاریخی این منطقه داشته باشید. برای آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

دریاچه شورابیل

شورابیل دریاچه‌ای در کنار اردبیل است که در اطراف آن یک جاده، پیاده‌راه، پارک و شهربازی وجود دارد. چشمه‎های زیرزمینی به‎عنوان منبع تامین آب شورابیل، در تماس با سنگ‌های نمک شور شده است. با توجه به کاهش سطح آب در سال‎های گذشته، آب‌های شیرین را به سمت این دریاچه هدایت کردند تا شوری دریاچه کم شود. خانواده‌های زیادی در روزهای گرم سال از فضای سبز کنار دریاچه استفاده می‏کنند و کودکانشان در این محیط به تفریح و بازی می‌پردازند. پیاده‎راه با چمن مصنوعی، بخش جالب دریاچه شورابیل محسوب می‏شود و مکان مناسبی برای دویدن خواهد بود. قایق‌های پدالی و موتوری نیز برای جابه‎جایی مسافران در دو طرف دریاچه حضور دارند. پیست کارتینگ، دوچرخه‌های قابل اجاره، خودروهای برقی مخصوص کودکان، آلاچیق و چند کافی‌شاپ از دیگر امکانات موجود در این دریاچه است.

جنگل فندقلو

از طرف آستارا که وار اردبیل می‎شوید، از گردنه زیبایی به‎نام حیران می‏گذرید. این گردنه پر پیچ‎ و خم و خطرناک، منظره‎ای بی‎نظیر و جنگلی دارد که دریای ابری آن در میان کوه‎ها، منظره‎ای خارق‎العاده را به تصویر می‎کشد. در بین این گردنه و شهر اردبیل، منطقه‎ای پراز جنگل و مرتع را می‎بینید که به‎دلیل درختان فندق آن، فندقلو نام گرفته است. درختان فندق، دشت‎های زیبای بابونه، درختان سیب وحشی، ازگیل و تمشک و ... باعث‏شده این منطقه هر ساله در فصل بهار و تابستان، مقصد گردشگران بسیاری باشد. تله‌کابین فندقلو به حیران، پیست اسکی روی چمن، آلاچیق، لوازم بازی کودکان و اقامتگاه‌های متعدد از امکانات این جنگل زیبا است. در بخش کوچکی از منطقه فندقلو، گوزن‌ بومی منطقه یا همان مرال نگه‌داری می‌شود که تحت حمایت سازمان محیط زیست هستند.

پیست اسکی آلوراس

اگر از عاشقان ورزش محبوب اسکی بازی هستید، حتما نام پیست اسکی آلوراس را شنیده‎اید. این پیست از نظر وسعت بزرگ‎ترین پیست ایران محسوب می‎شود که در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. 50 کیلومتر آن طرف‏تر از اردبیل و در مسیر شهر سرعین، می‎توانید پیست اسکی آلوراس را مشاهده کنید. شما می‏توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در راه برگشت از پیست اسکی، در شهر سرعین از آب‎تنی در چشمه‏های آب گرم آن لذت ببرید. مراکز رفاهی پیست اسکی آلوراس، در زمان بازگشایی پیست، فعالیت خود را شروع می‏کنند؛ این پیست برای جابه‎جایی گردشگران به تله‎سیژ نیز، مجهز است. در فصل تابستان که دیگر اثری از برف و پیست اسکی نیست، گردشگران برای گردش در منطقه اطراف کوه‎پایه سبلان به این منطقه سفر می‏کنند؛ همچنین از جاذبه گردشگری آبشار گورگور در مجاورت روستای آلوراس نیز لذت می‎برند.

پل هفت چشمه

پل هفت‌چشمه یا به زبان آذری، پل داشکسن یا یدی‌گوز، پلی آجری است که بر رود بالیق‎لو قرار دارد. پل هفت‎چشمه در زمان صفویه ساخته شده است و به‎دلیل قدمت بالای آن، گردشگران بسیاری به بازدید از آن می‎پردازند. در گذشته این پل آجری با عرض کم را، برای عبور و مرور پیاده به‌کار گذاشته‏اند. اکنون یک پل برای عبور خودرو در کنار این پل قدیمی ساخته شده است و یک پل چوبی فلزی نیز برای عبور گردشگران و تماشای پل قدیمی ساخته‎اند.

بازار سرپوشیده

در دوران قدیم بازار یک مفهوم مشخص داشت، یک مسیر سرپوشیده با فروشندگان و کارگاه‎ها متعدد بود که مسجد جامع شهر هم در کنار آن قرار داشت. با این‌که امروز مدرنیته جای سنت را گرفته است؛ اما هنوز بازارهای بسیاری در ایران به شکل قدیمی وجود دارند. بازار اردبیل یکی از این بازارها است که تغییرات چندانی در آن دیده نمی‎شود و همچنان رونق بسیاری دارد. بازار اردبیل که بخشی از آن مربوط به موقوفات بقعه شیخ صفی‏الدین اردبیلی می‎شود؛ در دوران صفویه، بازسازی شده است. در این بازار صنایع دستی، خشک‎بار، پنیر محلی، لباس، پارچه و ... را می‎توانید پیدا کنید.

موزه مردمشناسی

حمام تاریخی آقانقی که بعد از سال‎ها متروکه‌ماندن، تبدیل به موزه شده است و به‌عنوان موزه مردم‌شناسی اردبیل شناخته می‎شود. این موزه دو طبقه آثار تاریخی بسیاری مانند شمشیر، لباس‎های جنگ، لوازم کشاورزی، لوازم بافندگی، چراغ‎های نفتی، تفنگ، اسناد و کتاب‎های خطی را در خود نگه‌داری می‏کند. در بخش‎هایی از موزه، مجسمه‎هایی را می‏بینید که با لباس محلی اردبیل در حین انجام فعالیت‎هایی مانند فرش‌بافی، آشپزی و ... هستند. علاوه‌بر آثار متنوع موزه مردم‎شناسی اردبیل، معماری شگفت‎انگیز حمام برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.

دریاچه نئور

نئور در زبان آذری به معنای دریاچه‎ای است که آب رودخانه به آن نمی‏ریزد و راه به جایی ندارد. دریاچه نئور، دریاچه‎ای با آب شیرین محسوب می‏شود که آب آن از چند چشمه و ذوب‎شدن برف‎های زمستانی تشکیل شده است. این دریاچه که بین استان گیلان و اردبیل قرار دارد، به‎دلیل نزدیکی به اردبیل، جز مکان‏های دیدنی اردبیل محسوب می‎شود. نئور در بهار و تابستان، مقصدی محبوب برای گردشگران، کوهنوردان و تورهای گردشگری است. برای تعادل اکوسیستم دریاچه نئور، بچه‌ماهی قزل‌آلای رنگین‎کمانی در دریاچه رهاسازی می‌شود. سپس در اواخر تابستان می‌توانید از ماهی‎گیری در دریاچه لذت ببرید تا با یخ‎زدن دریاچه در فصل زمستان، ماهی‎ها از بین نروند. دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح زمین قرار دارد و با کوه‎ها احاطه‎شده است. نمای خارق‌العاده انعکاس کوه‌ها و رنگ آبی آسمان بر سطح دریاچه، لوکیشنی بی‌نظیر برای ثبت لحظه‌هایتان خواهد بود.

با فلای تودی از جاذبه‎های اردبیل دیدن کنید

اکنون که شهر کوهستانی اردبیل را برای سفر و گشت ‌و گذار انتخاب کرده‎اید، در قدم اول به یک وب‎سایت معتبر برای خرید بلیط و رزرو هتل اردبیل نیاز دارد. با مراجعه به وب‌سایت فلای تودی می‎توانید بلیط خود را در کوتاه‎ترین زمان و به‎سادگی تهیه نمایید. این وب‎سایت فروش بلیط، به شما کمک می‎کند تا با استفاده از بلیط‎های چارتری و بلیط‎های لحظه آخری، خریدی ارزان و مقرون به‌صرفه داشته باشید. همچنین تنها با تغییر کوچکی در تاریخ سفرتان می‏توانید بلیط مناسب را بر اساس تقویم قیمتی و نمودار قیمتی رزرو نمایید. در صورت لغو بلیطتان، می‏توانید از خدمات استرداد بلیط کمک بگیرید. همچنین برای سفری بهتر از خدمات پیگیری خرید، راهنمای سفر و پشتیبانی 24 ساعته بهره ببرید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده