نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰

معرفی سوغاتی های آنکارا

«فلای‌تودی» در این مطلب، شما را با سوغاتی‌های آنکارا، پایتخت ترکیه آشنا می‌کند.

خریدکردن در ترکیه، مانند ایران، آداب و روش‌های خاص خودش را دارد. به‌عنوان مثال اگر وارد یک مغازه بازار شوید و به زبان انگلیسی قیمت یک محصول را بپرسید، احتمالا قیمتی چند برابر قیمت واقعی خواهید شنید. حتی اگر ترکی صحبت کنید هم، پس‌از شنیدن قیمت اولیه باید وارد بازی چانه‌زنی شوید تا به قیمت واقعی محصول برسید! اگر فکر می‌کنید مهارت چانه‌زنی خوبی دارید و بلیط آنکارا را تهیه کرده‌اید، با این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا با بهترین سوغاتی‌های پایتخت ترکیه آشنا شوید.

حاجی بابا و باقلواهایش

اگر قبلا به ترکیه سفر کرده باشید یا فیلم و سریال‌های این کشور را تماشا کرده باشید، می‌دانید که شیرینی، نقش پررنگی در زندگی روزمره مردم دارد. معروف‌ترین آن‌ها هم، باقلوا است. از معروف‌ترین باقلوا‌فروشی‌های شهر آنکارا، حاجی بابا است. این فروشگاه با ویترین رنگارنگ پر از انواع شیرینی و انواع باقلوا، قطعا چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. اگر برای خرید سوغاتی به این فروشگاه مراجعه کنید، به احتمال زیاد نمی‌توانید دربرابر وسوسه امتحان‌کردن یکی از شیرینی‌ها کنار یک چایی ترک لب‌سوز لب‌دوز در فنجان کمر باریک، مقاومت کنید. در این فروشگاه می‌توانید بین انواع طعم‌ها و مدل‌ها مانند پسته، بادام، گردو و انواع بسته‌بندی‌ها، سوغاتی‌های هیجان‌انگیزی برای دوست‌داران شیرینی، تهیه کنید.

فرش، سوغات مشترک ایران و ترکیه

یکی از سوغات مهم ترکیه، فرش و گلیم است. البته برای ما ایرانی‌ها، فرش چیز جدید و عجیبی نیست. البته باید دقت داشته باشید که برای خرید فرش، بهتر است بتوانید تفاوت فرش دستباف و ماشینی و تفاوت فرش پشمی و ابریشمی را تشخیص دهید. فرش‌های ترکیه هم مانند ایران طرح‌های مختلفی دارد که از روی این طرح‌ها می‌توان تشخیص داد در کدام منطقه کشور بافته شده است. معروف‌ترین طرح آن نیز، طرح آناتولی است. آناتولی به محدوده جغرافیایی، بین تنگه بسفر و مرز شرقی بین دو دریای سیاه و مدیترانه گفته می‌شود. اگر تصمیم گرفتید از آنکارا فرش بخرید، چانه‌زدن را فراموش نکنید.

ظروف مسی و سرامیکی

اگر بلیط آنکارا را تهیه کنید و در بازارهای این شهر قدم بزنید، یکی از چیزهایی که زیاد دیده می‌شود، ظروف مسی و سرامیک متنوع است. این طروف با کاربردها و کیفیت‌های متنوعی وجود دارند. از بازارهای شهر آنکارا می‌توانید قهوه‌جوش مسی، قابلمه‌های مختلف مسی، ست فنجان و قوری چای، بشقاب، کاسه و ماگ‌های سرامیکی و نقاشی شده تهیه کنید.

چاشنی و ادویه، سوغاتی از دیار ترک

یکی دیگر از سوغاتی‌های مهم ترکیه، ادویه است. معمولا توریست‌ها هنگام سفر به ترکیه، بسته‌های آماده انواع ادویه را تهیه می‌کنند. ذائقه غذایی ما و ترکیه‌ای‌ها، خیلی از هم دور نیست. به همین دلیل ادویه‌های ترکی برای ما چندان متفاوت و جدید نیست، اما بسته‌بندی‌های جذاب این ادویه‌ها، آن را به یک سوغاتی بامزه و جالب تبدیل می‌کند.

چشم‌زخم، دوست خوب ترکیه!

یکی دیگر از سوغاتی‌های که به چشم ما آشنا می‌آید، چشم‌زخم‌های آبی رنگ ترکیه است. این چشم‌زخم‌ها در ترکیه بسیار محبوب هستند و در شکل‌ها و مدل‌های مختلفی استفاده می‌شوند. مخصوصا وقتی نوزادی به دنیا می‌آید، یک چشم‌زخم کوچک آبی یا صورتی، بسته به دختر یا پسربودن نوزاد، به لباسش سنجاق می‌کنند تا از چشم بد به دور باشد. اگر دوست دارید که یک چشم‌زخم همراه خود داشته باشید، می‌توانید یک جاسوییچی یا یک دستبند با طرح چشم‌زخم برای خودتان یا دوستانتان تهیه کنید.

حمام ترکی و حوله‌هایش

حوله‌های نازک نخی در ترکیه، مانند لنگ برای ما هستند. این حوله‌ها نازک و نخی هستند و معمولا طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند. بسیاری از این مدل‌ها با ماشین‌های سنتی و به‌صورت دستی بافته شده‌اند. در برخی از فروشگاه‌ها می‌توانید این ماشین‌ها و روند بافتن این پارچه‌ها را ببنید. همچنین اگر بعد از خرید بلیط آنکارا، حوله ترکی را به‌عنوان سوغاتی انتخاب کردید، باید بدانید که شستن و نگه‌داری از این حوله‌ها دقت نیاز دارد.

صابون‌های دست‌ساز پر خاصیت

در هر کدام از بازارها و مراکز خرید آنکارا که قدم بزنید، حتما چندین فروشگاه پر از صابون‌های رنگارنگ ترکی می‌بینیند. این صابون‌ها که گیاهی و دست‌ساز هستند، هر کدام یک سری خاصیت دارند. رفع چین و چروک، جوان‌سازی، روشن‌سازی رفع جوش و لک و... از خواص بعضی از این صابون‌ها هستند. البته ترکیبات جالب و عجیبی مانند، شیر خر نیز، در برخی از این صابون‌ها وجود دارد که می‌تواند آن‌ را به یک شوخی بامزه میان شما و دوستانتان تبدیل کند.

دنیای رنگارنگ لوسترهای موزاییکی

یکی دیگر از سوغاتی‌های ترکیه و آنکارا، لوستر‌های کوچک موزاییکی هستند. این لوسترها معمولا دست‌ساز بوده و تاریخچه آن‌ها به قرن 16ام و شیشه‌گری سنتی ترکیه برمی‌گردد. این لوسترها معمولا فقط گنجایش یک لامپ را دارند و بیشتر به‌عنوان تزئیین منزل استفاده می‌شوند. اگر جای کافی برای این لوسترهای رنگارنگ و زیبا داشته باشید، می‌توانید با این هدیه زیبا در دل دوستان و عزیزانتان چراغی روشن کنید.

سوغاتی‌های خاص‌تر، ساز و تخته

وقتی با بلیط آنکارا به این شهر سفر کنید و در بازار و کافه‌های قدیمی و سنتی شهر قدم بزنید، از هر گوشه صدای تاس انداختن و آواز سازهای سنتی مثل باغلاما می‌شنوید. اگر ترجیح می‌دهید یک هدیه منحصربه‌فردتر برای دوستانتان تهیه کنید، می‌توانید ساز یا ست‌های شطرنج و تخته را انتخاب کنید. شطرنج و مخصوصا تخته، جزء بازی‌های محبوب ترکیه هستند. در آنکارا می‌توانید ست‌های خاص و جذاب دست‌ساز شطرنج، با مهره‌های خاص و تخته‌های زیبا تهیه کنید. همچنین اگر دوستانی اهل موسیقی داشته باشید، با خرید یکی از سازهای مخصوص ترکیه مثل باغلاما، هدیه‌ای جذاب و متفاوت برایشان بخرید.

سفری به‌یادماندنی به آنکارا با فلای تودی

برای اینکه آماده خریدکردن در ترکیه شوید، باید مهارت گشتن بین انتخاب‌ها و چانه‌زدن خودتان را تقویت کنید! در نتیجه می‌توانید برای خرید بلیط آنکارا به سایت فلای تودی مراجعه کنید و با گشتن بین انتخاب‌های متنوع از هواپیمایی‌های مختلف، بلیط مورد نظر خودتان را تهیه کنید. پس‌از تهیه بلیط آنکارا در صورت نیاز می‌توانید برای رزرو هتل نیز، از خدمات فلای تودی استفاده کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده