نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰

بنیاد وکلا: در کنار تنورهای نانوایی

«بنیاد وکلا» در این مطلب نکات مهمی پیرامون شکایت از نانوایی‌های متخلف را توضیح می‌دهد. 

نان در سبد غذایی خانوار ایرانی همواره حضور داشته و نقش مهمی ایفا کرده است. به همین سبب نیز ضوابط مختلفی شامل موارد مربوط‌به قیمت و نیز ضوابط بهداشتی و فنی بر نانوایی‌ها حکم‌فرماست. تخطی از ضوابط و قواعد یاد شده برای خاطی همراه‌با جریمه و مجازات‌های انتظامی خواهد بود. همچنین هر شخصی که از عدم رعایت قوانین یاد شده توسط نانوایی مطلع گردد، می‌تواند نسبت به تنظیم شکایت و اعلام خطای وی اقدام کند.

لازم به ذکر آن که علاوه‌بر شکایت شاکی، بازرسان نیز در بازرسی‌های دوره‌ای خود، رعایت قواعد و ضوابط توسط نانوایی‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت تخطی نامبردگان از قوانین، ضمانت اجرای مناسب را بر ایشان اعمال می‌دارند. در این نوشته که به شکایت از نانوایی اختصاص داده شده است، نخست انواع قوانین و ضوابط موجود برای نانوایی‌ها معرفی خواهد شد و در گام بعدی به مراجع صالح جهت اعلام شکایت و نحوه رسیدگی ایشان می‌پردازیم.

قوانین و ضوابط حاکم بر نانوایی‌ها

همان‌طور که در مقدمه یادشده بیان شد، انواع قواعدی بر نانوایی‌ها بار می‌گردد که شامل موارد فنی، بهداشتی و نیز رعایت قیمت‌های مصوب است. همچنین قواعد فنی به انواع وضعیت‌های محل و کارگاه نانوایی، نانواها و دیگر موضوعات پرداخته است که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

قواعد فنی و بهداشتی

قواعد فنی و بهداشتی شامل موضوعاتی است که برای رعایت بهداشت و کیفیت نان ارائه شده به شهروندان باید توسط کلیه نانوایی‌ها رعایت گردد. این قواعد علاوه‌بر اینکه شرایط نگه‌داری محیط و محل نانوایی را تشریح می‌دهد، شرایط نگه‌داری مواد اولیه و کیفیت آن و نیز نحوه رعایت بهداشت توسط کارکنان نانوایی را نیز پوشش می‌دهد. در ادامه هر کدام از سرفصل‌های یاد شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قواعد فنی و بهداشتی ساختمان محل تولید نان

  1. ساختمان محل تولید نان مطابق با قواعد موجود باید به نحوی باشد که از آلودگی‌ها و نیز گرد و غبار و سایر موادی که می‌تواند بر تغییر بوی نان موثر واقع شود به دور باشد.
  2. در ساختمان نانوایی‌ها اجازه نگه‌داری از حیوانات و نیز پرندگان خانگی ممنوع است.
  3. ساختمان نانوایی‌ها نمی‌تواند محل نگه‌داری هیچگونه وسیله‌ای که برای تولید نان غیر ضروری است باشد.
  4. در محیط ساختمان نانوایی استفاده از دخانیات شامل سیگار و دیگر موارد ممنوع است.
  5. ضدعفونی محیط نانوایی شامل درها و شیشه‌ها باید به‌صورت هفتگی صورت پذیرد.
  6. استفاده از حشره کش در محیط نانوایی ممنوع است.
  7. نباید از سطل زباله‌های فاقد در در محیط نانوایی‌ها استفاده شود.
  8. نگه‌داری جعبه کمک‌های اولیه در نانوایی ضروری است، حکم نگه‌داری از کپسول آتشنشانی نیز به همین نحو است.
  9. هیچ شخصی به جز کارکنان نانوایی اجازه ورود به محیط آن را ندارد.
  10. اعضای نانوایی باید کارت معتبر تندرستی تهیه کرده و در محل نانوایی به‌گونه‌ای که قابل رویت همگان باشد نصب کنند.
  11. میز کار نانوایی همچون دیگر بخش‌های آن باید از جنس قابل شستشو تهیه شده باشد و فاقد هرگونه خرابی و شکستگی باشد.
  12. هوای ساختمان باید سالم و کافی باشد، برای این منظور ضروری است که از وسایل تهویه به نحو مقتضی استفاده شود. قابل ذکر آن که دمای داخل ساختمان نانوایی نباید بیش از 30 درجه سانتیگراد باشد.
  13. انبار آرد باید محلی اختصاصی بوده که نور و تهویه مناسب دارد.

قواعد فنی و بهداشتی کارکنان نانوایی

  1. توانایی نانوایان در تهیه و پخت در حال عرضه باید به وسیله مدرک فنی و حرف‌های معتبر احراز شده باشد.
  2. کارکنان نانوایی موظف هستند دوره‌های بهداشت عمومی را طی کرده و گواهینامه معتبر آن را در اختیار داشته باشند.
  3. کارکنان نانوایی باید هر 6 ماه معاینات پزشکی را طی کرده و کارت معاینه معتبر در اختیار داشته باشند.
  4. استفاده از تجهیزات بهداشتی همچون کلاه و روپوش مناست بو نیز رعایت بهداشت فردی و عمومی همچون دوش گرفتن در پایان هر روز کاری، کوتاه نگه داشتن موی سر و ناخن دست و نیز نگه‌داری وسایل شخصی در کمد شخصی اختصاصی ضروری است.
  5. ضروری است که کارکنان نانوایی از جهت آمادگی برای مقابله با حوادث نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و جعبه کمک‌های اولیه مستقر در نانوایی را بدانند.
  6. کارکنان نانوایی از خروج از محیط ساختمان با لباس مخصوص نانوایی ممنوع هستند.

عدم رعایت قیمت مصوب توسط نانوایی‌ها

قیمت همه انواع نان‌ها در دور‌ه‌های زمانی مشخص توسط مراجع ذیصلاح تعیین و اعلام می‌گردد. نانوایی‌ها علاوه‌بر اینکه باید قیمت‌های مصوب را در محیط نانوایی نصب کنند ملزم به رعایت آن نیز هستند. قابل ذکر آن که قیمت برای هر یک از انواع نان‌ها متفاوت است که هر نانوایی باید قیمت مربوطه را رعایت کند.

نحوه شکایت از اقدامات نانوایی‌ها

تا اینجا با انواع قوانین و انتظامات حاکم بر نانوایی‌ها آشنا شدیم، همچنین بیان شد که علاوه‌بر بازرسان که می‌توانند نانوایی‌ها را مورد بازرسی موردی قرار داده و تخلفات را ضبط و اعلام کنند، شهروندان نیز این حق را دارند که نسبت به اعلام تخلفات نانوایی‌ها اقدام کنند، اما مرجع اعلام شکایات کجاست؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان مرجعی تأسیس و معرفی شده است که به تخلفات صنفی و بهداشتی رسیدگی می‌کند، درواقع سازمان یاد شده برای به این هدف اختصاص داده شده است.

کلیه شهروندان می‌توانند با تماس با شماره 124 یا ارسال پیامک به شماره 30009651 با بخش طرح شکایات مردمی از نانوایی‌های سازمان یاد شده ارتباط بگیرند. پیشنهاد می‌گردد که در صورتی که شکایت شما مشمول یکی از عناوین مجرمانه همچون تقلب، فروش اجباری یا اخفا و عدم صدور فاکتور بود، ازطریق مسیرهای معرفی شده توسط سازمان شکایت خود را اعلام دارید.

  • وزارت بهداشت: همان‌طور که میدانیم وزارت بهداشت مسئول و متولی بهداشت عمومی جامعه است و سامانه‌ای را به‌عنوان سامانه 190 معرفی کرده است. سامانه 190 اختصاص به رسیدگی به تخلفات بهداشتی نانوایی‌ها داشته و به هرگونه تخلف بهداشتی توسط نانوایی‌ها رسیدگی می‌کند.
  • اتحادیه صنوف: صنف نانوایی نیز همچون بسیاری دیگر از صنوف اتحادیه مختص به خود را داراست. اتحادیه صنوف نانوایان مطابق با قوانین موجود اجازه و اختیار ورود به تخلفات نانوایی‌ها و نیز رسیدگی و تصمیم‌گیری در آن خصوص را داراست

در نتیجه می‌توان نسبت به تخلفات نانوایی‌ها در ازای سازمان تعزیرات حکومتی یا وزارت بهداشت، مستقیما به اتحادیه صنوف مراجعه کرد. لازم به ذکر آن که اگر صنف در طی 10 روز به اختلاف رسیدگی ننماید، متعهد است که اختلاف را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع دهد و البته رسیدگی در صنف با اطلاع و آگاهی سازمان نظارت و بازرسی صورت می‌پذیرد.

  • سامانه ثبت شکایات مردمی: سامانه ثبت شکایات مردمی، سامانه‌ای اختصاصی است که توسط سازمان حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و به منظور طرح شکایت توسط شهروندان ایجاد شده است. این سامانه امکان ثبت شکایت از کلیه کسب و کارها و فروشگاه‌ها را داراست.
  • مراجع قضایی: به‌عنوان آخرین راه‌حل باید به شکایت حقوقی در مراجع قضایی اشاره کرد.

درواقع مراجع قضایی به‌عنوان مرجع عام رسیدگی به تظلمات، از صلاحیت عمومی برخوردار هستند و در صورتی که از دیگر اقدامات خود نتیجه‌ای دریافت نکردید یا آن که دعوای خود را مشمول هیچکدام از بندهای فوق ندانستید، می‌توانید در مراجع قضایی نسبت به طرح شکایت اقدام کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده