نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰

علت تونرریزی از کارتریج بعد از شارژ + راه حل رفع آن

A4baz در این مطلب به‌بررسی مواردی همچون تونریزی کارتریج و راه‌حل‌های رفع آن می‌پردازد.

کارتریج‌ها پس از مدتی استفاده به شارژ شدن نیاز دارند. بسیاری از افراد در این مواقع خود دست به کار شده و برای شارژ آن اقدام می‌کنند. در این شرایط اگر از دانش و تخصص کافی نداشته باشید نه تنها شارژ به خوبی انجام نمی‌شود، بلکه ممکن است مشکلات دیگری نیز برای پرینتر به وجود بیاید.

به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که پس از شارژ کارتریج پیش می‌آید، تونرریزی است. اما این مشکل به چه دلیل اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این مشکل و رفع آن بپردازیم.

مشکل تونرریزی کارتریج

تونرریزی به شرایطی گفته می‌شود که مقداری از پودر درون مخزن کارتریج به بیرون ریخته مشود. این مشکل در تونرهای اورجینال کمتر پیش آمده و اگر کارتریج خود را چندین بار شارژ کنید، احتمال تونرریزی بیشتر خواهد بود. تونرریزی کارتریج از رایج‌ترین مشکلات کارتریج‌ها پس از شارژ شدن است به صورتی که افراد آن را مسئله‌ای طبیعی می‌دانند. اما نکته اصلی این است که اگر به صورت کاملا اصولی و بدون مشکل کارتریج را شارژ کنید، هرگز کارتریج شما با تونرریزی روبرو نمی‌شود.

مهم‌ترین دلایل تونرریزی بعد از شارژ کارتریج

اگر شما هم با مسئله تونرریزی روبرو هستید، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

ضربه خوردن کارتریج

کارتریج‌ها چه اورجینال باشند و چه غیر اورجینال، درون بسته‌بندی قرار می‌گیرند. اگر کارتریج اورجینال باشد یا طرح باکیفیت اغلب درون بسته بندی اصولی قرار داده می‌شود تا کمترین آسیبی به آن برسد. دلیل این بسته این است که کارتریج کمتر در حین جابه‌جایی آسیب ببیند. اما اگر کارتریج به هر دلیلی ضربه بخورد یا از ارتفاع بیافتاد، با مشکل روبرو شده و ممکن است دچار تونرریزی شود.

 برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هنگام خریدن کارتریج به بسته بندی آن توجه داشته باشید؛همچنین هنگامی که کارتریج را برای شارژ مجدد از پرینتر خارج می‌کنید آن را در بسته بندی محکم و با احتیاط جا‌به‌جا کنید تا هیچ گونه ضربه‌ای به آن وارد نشود.

دفرمه شدن کاست کارتریج

این مشکل معمولا به دلیل شارژ کردن بیش از اندازه کارتریج اتفاق می‌افتد. حتی ممکن است تکه‌هایی از تونر روی برگه‌های چاپ شده بچسبند. اگر مدت زیادی است از این کارتریج استفاده می‌کنید و با مشکل تونرریزی روبرو هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای خرید کارتریج جدید اقدام کنید.

از دست رفتن خاصیت داکتر بلید

داکتر بلید قطعه‌ای بسیار مهم در کارتریج است. این قطعه بسیار ظریف و دارای روکشی سیلیکونی است که برای کنترل حجم تونر روی مگنت قرار داده شده است. اگر این قطعه به هر دلیلی دچار مشکل شده و به خوبی کار نکند، نمی‌تواند اضافه تونر را به مخزن اصلی برگرداند و از کارتریج بیرون ریخته می‌شود.

پر شدن مخزن ضایعات کارتریج

گاهی اوقات نیز مخزن ضایعات کارتریج پر شده و اگر آن را خالی نکنید، اضافه آن به بیرون ریخته می‌شود. بهتر است هرچند وقت یکبار این مخزن را چک کرده و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مشکلات وایپر بلید

وایپر بلید نیز یکی از قطعه‌های مهم در کارتریج است که بروز هرگونه مشکلی مانند پاره شدن یا سفت شدن آن باعث تونرریزی می‌شود. این قطعه وظیفه جمع کردن تونر اضافی را از روی درام برعهده دارد. اگر نتواند به درستی این کار را انجام دهد، تونرریزی پیش می‌آید. در بیشتر مواقع تونر اضافی به شکل لکه‌های کثیفی روی پرینت نهایی ظاهر می‌شود.

برای حل مشکلات تونرریزی چکار کنیم؟

با توجه به مشکلات گفته شده می‌توانید دستگاه پرینتر و کارتریج خود را به خوبی بررسی کنید و مشکل اصلی تونرریزی را پیدا کنید.

  • اگر کارتریج شما ضربه خورده و همین موضوع باعث تونرریزی آن است، بهتر است آن را تعویض کرده و از کارتریج جدید و سالمی استفاده کنید.
  • کارتریج نمی‌تواند به صورت مادام العمر برای شما کار کند. اگر بیش از اندازه آن را شارژ کرده‌اید، دیگر قابل استفاده نیست. بهتر است آن را کنار گذاشته و کارتریج جدیدی خریداری کنید.
  • هر کدام از قطعه‌های کارتریج مانند داکتر بلید، وایپر بلید و ... دچار مشکل شده و باعث تونرریزی شده‌اند را تعویض کنید.
  • به صورت دوره‌ای کارتریج و پرینتر را تعمیر و سرویس کنید تا در صورت پر شدن مخزن یا هرگونه آلودگی آن‌ها را از بین ببرید.
  • در برخی مواقع نیز تونر با کارتریج شما سازگار نیست و همین موضوع باعث تونرریزی می‌شود. در این شرایط نیز بهتر است حتما از تونر مناسب و سازگار استفاده کنید.

بسیاری از تونرهای موجود در بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و با پرینترهای سری جدید مخصوصاً در برندهای سامسونگ و اچ پی سازگاری ندارند. در این شرایط مشکلات زیادی پس از تعویض یا شارژ کارتریج به وجود می‌آید که یکی از شایع‌ترین آن‌ها تونرریزی است. اگر شما هم با این مشکل روبرو شدید، ابتدا تمام موارد گفته شده را بررسی کنید و در صورتی که همچنان با تونرریزی روبرو بودید، کارتریج را به طور کامل تعویض و با افراد متخصص در زمینه تعمیر قطعات الکترونیکی مشورت کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده