نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰

5 ارز دیجیتال که به عنوان قاتل اتریوم معرفی شده‌اند - ایران بروکر

وب سایت ایران بروکر در این مقاله تلاش می‌کند تا شما را به دنیای ارز دیجیتال ببرد و ۵ سکه جایگزین اتریوم را بررسی کند.

اتریوم از جمله پروژه‌های موفقی است که سهم بزرگی از بازار ارز‌های دیجیتال را به خود اختصاص داده است. شبکه بلاک‌چین غیر‌متمرکز آن امکان توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. به‌علاوه پشتیبانی آن از برنامه‌های غیر‌متمرکز باعث شده است که dApp‌های بسیاری با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد، روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شوند.

رشد این رمز‌ارز به‌حدی رسید که به‌عنوان گزینه سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار شناخته شد. علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بسیاری با دنبال کردن قیمت اتریوم، هر روز به‌دنبال فرصت‌های سود‌آور از تغییرات قیمت آن هستند.

اما همچنان که صنعت ارز‌های دیجیتال در حال گسترش است، ظهور پروژه‌های جدید بلاک‌چین می‌تواند تهدیدی برای پروژه‌های قدیمی باشد. این موضوع برای شبکه اتریوم نیز صادق بوده و طی مدتی که از عمر این شبکه قدرتمند می‌گذرد، پروژه‌های جدیدی برای جایگزینی با اتریوم در بازار معرفی شده‌اند.اما آیا واقعاً شبکه‌های جدید قدرت رویارویی با پروژه‌های قدیمی و مطرح بازار به‌خصوص بلاک‌چین اتریوم را دارند؟

در ادامه پس از مرور مختصری از عمر بلاک‌چین اتریوم، پروژه‌هایی را بررسی می‌کنیم که در مقابل این شبکه قد علم کرده و به‌عنوان اتریوم کیلر یا قاتل اتریوم معرفی شده‌اند.

ارز‌دیجیتال اتریوم

بلاک‌چین غیر‌متمرکز اتریوم در اواخر سال 2013 توسط ویتالیک بوترین، پیشن‌هاد و در سال 2015 در بازار راه‌اندازی شد. توسعه‌دهندگان در بلاک‌چین اتریوم می‌توانند قرارداد‌های هوشمندی را ایجاد کنند که در صورت شرایط از پیش تعریف شده، که به‌صورت کد در قرارداد نوشته شده است، و بدون نیاز به واسطه، به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند.

اتریوم از برنامه‌های غیر‌متمرکز پشتیبانی می‌کند. به‌همین دلیل dApp‌ها‌ می‌توانند با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی روی بلاک‌چین اتریوم، ساخته شوند و عملکرد‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلفی مانند بازی، مدیریت، مالی، زنجیره تأمین، … ارائه دهند. نکته مهم در این فرایند، بی‌نیازی به یک مرجع متمرکز برای ساخت برنامه‌هاست.

ارز دیجیتال بومی بلاک‌چین اتریوم، با نام اتر (ETH) در بازار شناخته می‌شود. این رمز‌ارز هم به‌عنوان وسیله مبادله در شبکه و هم به‌عنوان پاداش ماینر‌ها‌ برای استخراج آن، استفاده می‌شود. به‌علاوه از اتر می‌توان برای پرداخت هزینه‌های تراکنش‌ها‌ و خدمات در شبکه اتریوم استفاده کرد.

اتریوم توکن‌های قابل تعویضی به نام ERC-20 را به بازار معرفی کرد که می‌توانند روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شوند. این توکن‌ها‌ با گذشت زمان تبدیل به استانداردی شدند که برای ایجاد و راه‌اندازی دارایی‌های دیجیتال جدید و عرضه اولیه توکن‌ها‌(ICO)، مورد استفاده قرار گرفتند. پس از آن استاندارد توکن‌های دیگری نیز با نام ERC-721 و ERC-1155، برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، در بازار معرفی شدند.

توانایی اتریوم در فعال کردن برنامه‌های غیر‌متمرکز و قرارداد‌های هوشمند، باعث محبوبیت و گسترش پذیرش آن در صنعت ارز‌های دیجیتال شده است. به‌علاوه یکی از پرکاربردترین و تاثیرگذارترین پلتفرم‌های بلاک‌چین در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود.

5 پروژه که می‌توانند جایگزین اتریوم شوند

با پیشرفت صنعت ارز‌های دیجیتال، پروژه‌های جدیدی در بازار راه‌اندازی شدند که برخی از ان‌ها‌ توانایی بالایی برای رقابت با اتریوم دارند. این پروژه‌ها‌ که با نام اتریوم کیلر نیز معروف هستند، با ارائه ویژگی‌ها‌ و برتری‌هایی نسبت به اتریوم، سعی در ربودن قدرت از دستان بلاک‌چین اتریوم دارند.

در ادامه به تعدادی از پروژه‌های رمزارز اشاره می‌کنیم که می‌توانند به رقیبی سرسخت برای اتریوم بدل شوند.

کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین است که با هدف ارائه زیرساختی ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر برای توسعه برنامه‌های کاربردی غیر‌متمرکز (dApps) و قرارداد‌های هوشمند، به بازار معرفی شد. کاردانو توسط یکی از بنیان‌گذاران اتریوم با نام چارلز‌ هاسکینسون طراحی شده است.

این شبکه بلاک‌چین بر معماری لایه‌ای تمرکز دارد به‌طوری که لایه تسویه حساب مسئول مدیریت ADA، ارز دیجیتال بومی خود را از لایه محاسباتی مسئول اجرای قراداد‌های هوشمند، جدا می‌کند. این جداسازی امنیت، افزایش مقیاس پذیری و انعطاف پذیری را در پی دارد.

بایننس اسمارت چین (BSC)

صرافی ارز دیجیتال بایننس در مسیر توسعه پلتفرم بلاک‌چین قدم‌های استواری گذاشت. این پلتفرم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری داشته و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا پروژه‌های مبتنی بر اتریوم خود را به BSC منتقل کنند. سرعت تراکنش بالا و کارمزد‌های پایین از ویژگی‌هایی است که باعث شده BSC به‌عنوان جایگزین، گزینه جذابی برای توسعه‌دهندگان و کاربران باشد.

سولانا (SOL)

کارایی بلاک‌چین سولانا بسیار بالا است و برای مقیاس‌پذیری و پردازش سریع تراکنش‌ها، طراحی شده است. هدف از راه‌اندازی این پلتفرم ارائه یک زیرساخت مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیر‌متمرکز (dApps)، است. از ویژگی‌های جذاب سولانا، به توان عملیاتی بالا و هزینه‌های پایین برای تراکنش‌ها، می‌توان اشاره کرد.

سولانا با صعود خارق‌العاده خود در بولران گذشته، به‌عنوان یک رقیب جدی برای جایگزینی اتریوم معرفی شد.

آوالانچ (AVAX)

این پلتفرم غیر‌متمرکز، برای ارائه زیرساختی مقیاس‌پذیر و قابل همکاری برای ایجاد و اجرای برنامه‌های غیر‌متمرکز (dApps) و قرارداد‌های هوشمند طراحی شده است.

آوالانچ از پروتکل جدیدی استفاده می‌کند که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی از اعتبارسنجی‌ها‌، برای نهایی سازی سریع و ایمنی تراکنش‌ها، به اجماع می‌رسد. این بلاک‌چین از ایجاد زیر شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند که بلاک‌چین‌های مستقل در داخل شبکه هستند. این موضوع به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌های بلاک‌چین خود را ایجاد کنند و در عین حال با شبکه گسترده‌تر آوالانچ نیز در تعامل باشند.

AVAX برای رسیدگی به حجم تراکنش‌های بالا و تأخیر کم طراحی شده است. معماری مورد استفاده در این بلاک‌چین، معماری مقیاس‌پذیری است که می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کرده و برای برنامه‌هایی که به پردازش سریع و کارآمد تراکنش‌ها‌ نیازدارند، گزینه مناسبی است.

فانتوم (FTM)

پروژه ارز دیجیتال دیگری که با هدف ارائه یک پلتفرم بلاک‌چین سریع، مقیاس پذیری و امن، برای برنامه‌های غیر‌متمرکز (dApps) و قراداد‌های هوشمند، به بازار وارد شد. پس از تأسیس این شرکت در سال 2018، به‌دلیل استفاده از الگوریتم اجماع نوآورانه و تمرکز بر توان عملیاتی بالا و کارمزد‌های پایین تراکنش‌ها، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

پروتکل اجماع فانتوم از یک پروتکل توافقی به نام Lachesis استفاده می‌کند که پردازش سریع تراکنش و مقیاس‌پذیری بالا امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده است که حجم بالایی از تراکنش‌ها‌ را در هر ثانیه انجام می‌دهد. هدف این پلتفرم دستیابی به بیش از 300000 تراکنش در ثانیه است. دستیابی به این هدف از آن جهت اهمیت دارد که این قابلیت فانتوم را به گزینه‌ای ایده‌آل برای برنامه‌هایی که نیاز به توان عملیاتی بالایی دارند، تبدیل می‌کند.

شبکه اصلی فانتوم از قرارداد‌های هوشمند ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند. این سازگاری باعث می‌شود انتقال پروژه‌های مبتنی بر اتریوم به پلتفرم فانتوم به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

اتریوم، بلاک‌چین پرکاربردی است که در صنعت ارز‌های دیجیتال جایگاه بسیار خوبی به خود اختصاص داده است. این بلاک‌چین غیر‌متمرکز که با هدف اجرای قرارداد‌های هوشمند و پشتیبانی از برنامه‌های غیر‌متمرکز طراحی شده است، توانسته است در گسترش عملکرد صنایع مختلفی مانند مالی، تجارت، هنر، سرگرمی و … قدم بردارد.

در این بین اتریوم نیز با رقبای بسیاری رو‌به‌رو شده است که می‌توانند تهدیدی جدی برای این بلاک‌چین قدیمی باشند. فانتوم، آوالانچ، کاردانو، سولانا، بایننس اسمارت چین از جمله رقبای پرقدرتی هستند که در مقابل اتریوم قد علم کرده‌اند. این رقبا که با نام اتریوم کیلر نیز شناخته می‌شوند، سعی در تصاحب جایگاه اتریوم در بازار ارز‌های دیجیتال را دارند. البته آینده مشخص خواهد کرد که کدام شبکه توانایی مقابله و جایگزینی با اتریوم را خواهد داشت.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده