نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

کاربرد هوش مصنوعی در دستگاه های حضور و غیاب کسرا

حضور و غیاب از مهم‌ترین شاخص‌های برپایی نظم سازمانی است. به‌لطف قدرت هوش مصنوعی، امروزه حضور و غیاب دقیق‌تر از قبل صورت می‌گیرد. در این مقاله به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌های حضور و غیاب پرداخته می‌شود.

امروزه یکی از کاربردی ترین فناوری‌های روز دنیا که باعث تغییرات ویژه و چشمگیری در صنایع مختلف شده هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی نوعی تکنولوژی است که قابلیت و توانایی فکر کردن دارد و سعی می‌کند که از یک انسان واقعی تقلید کند و در این راستا نیز موفق عمل کرده است. از طرفی وجود هوش مصنوعی در سازمان ها و قابلیت استفاده از آن، تاثیر ویژه‌ای در بهبود انجام فرایندهای مختلفی داشته است. یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی امکان استفاده از آن در دستگاه‌های حضور و غیاب است.

دستگاه حضور و غیاب باتوجه‌به نوع کاربرد و عملکردی که دارند، به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. یکی از عملکردهای اصلی دستگاه حضور و غیاب به کمک هوش مصنوعی قابلیت و توانایی فرایند پردازش تصاویر و اطلاعات الگوی ثبت شده در سیستم‌ها و سپس تطبیق دادن آن با الگوی مشابه است. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب به تعریف و بررسی جامع تر کاربرد هوش مصنوعی در دستگاه‌های حضور و غیاب می پردازیم.

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌های حضور و غیاب

همان‌طور که می دانید دستگاه‌های حضور و غیاب چند مدل مختلف دارند که عملکرد و نحوه استفاده از هر کدام آن‌ها متفاوت است. اما به‌طور کلی عملکرد مشابه و اصلی همه آن‌ها بدین صورت است که ابتدا یک الگوی اصلی که می‌تواند از اثر انگشت، چهره پرسنل، کارت اطلاعات مربوط‌به پرسنل و ... برای آن‌ها تعریف می‌شود. بنابراین زمانی‌که پرسنل بخواهند وارد سازمان و محل کار خود شوند، روبروی دستگاه حضور و غیاب قرار می‌گیرند تا هویت آن‌ها تایید شود. بنابراین زمانی‌که در این دستگاه‌ها از فناوری هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود، سیستم‌های کنترل تردد (دستگاه‌های حضور و غیاب) فرایند احراز هویت پرسنل را با سرعت بیشتر و دقت بالاتری انجام می‌دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در دستگاه‌های حضور و غیاب چیست؟

سیستم‌ها و دستگاه‌های حضور و غیاب برای کنترل، نظارت و بررسی تردد پرسنل فعال در سازمان استفاده می‌شود. بدین صورت که کارمندان برای هر بار وارد و خارج شدن از محل کار موظف هستند که باتوجه‌به نوع دستگاه حضور و غیاب، ورود و خروج را اعلام کنند تا زمان ورود و خروج آن‌ها در سیستم ثبت و درج شود. اهمیت ثبت اطلاعات ورود و خروج پرسنل و احراز هویت آن‌ها در برخی از سازمان ها تا حدی برای ایجاد و افزایش امنیت اهمیت دارد که برخی از سازمان های بزرگ به همراه آن از هوش مصنوعی هم استفاده می‌کنند. یکی از کاربردی ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های کنترل تردد، قابلیت استفاده از آن در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره است.

عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بدین صورت است که ابتدا پرسنل به‌صورت جداگانه روبروی دوربین ثبت اطلاعات قرار می‌گیرند و ویژگی‌های مختلف چهره آن‌ها در سیستم حضور و غیاب ثبت می‌شود. پس از آن یک پنل جداگانه برای هر پرسنل در سیستم حضور و غیاب تعریف می‌شود که فقط متعلق به خود آن‌ها است. بنابراین هر بار که قصد وارد شدن یا خارج شدن از سازمان را دارند، روبروی دستگاه تشخیص چهره قرار می‌گیرند تا هویت آن‌ها برای ثبت شدن تایید و احراز شود. در این جا الگوریتم های هوش مصنوعی وارد عمل شده و به فرایند تشخیص چهره ازطریق تطبیق دادن و بررسی کردن الگوی خود می پردازد. بنابراین می‌توان گفت که با استفاده از هوش مصنوعی عمل شناسایی پرسنل با دقت بسیار بالاتر و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

چالش‌های دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه‌های حضور و غیاب با کاربردها و عملکردهای مختلف ممکن است به دلایل مختلفی چالش و مشکلاتی داشته باشند و باعث کاهش سرعت عملکرد آن‌ها شود. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نیز با این مشکل مواجه است. بدین صورت که اگر فرد یک روز عینک روی چهره داشته و روز دیگر نداشته باشد، در صورتی که تغییرات کمی در چهره ایجاد شده باشد، یا اگر پرسنل از ماسک استفاده کنند، دستگاه حضور و غیاب ممکن است نتواند به سرعت چهره آن‌ها را تشخیص دهد. اما خوشبختانه با روی کار آمدن هوش مصنوعی و امکان استفاده از آن در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

روند کار دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با فناوری هوش مصنوعی

همان‌طور که در پاراگراف بالا هم اشاره شد، با امکان استفاده از هوش مصنوعی چالش‌های استفاده از دستگاه حضور و غیاب تا حد زیادی برطرف شده است. یکی از بهترین فناوری‌های حال حاضر که در صنایع مختلف کاربرد دارد، فناوری تشخیص چهره (Facial Recognition) است. یکی از کاربردهای اصلی این تکنولوژی شناسایی کردن هویت افراد و همچنین باز کردن قفل تلفن های همراه هوشمند است. روند کار دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با هوش مصنوعی بدین صورت است که ابتدا تصویر پرسنل در سیستم ثبت شده و سپس برای هر بار استفاده از همان تصویر اولیه به‌عنوان الگو برای شناسایی و احراز هویت کردن پرسنل استفاده می‌شود.

درواقع برای درک بهتر و عمیق تر می‌توان گفت که هوش مصنوعی در سیستم‌های حضور و غیاب هوشمند و دستگاه‌های تشخیص چهره با استفاده از الگوها و الگوریتم های تشخیص چهره سه بٌعدی یا دو بٌعدی کار می‌کند. برای مثال الگوریتم های هوش مصنوعی برای شناسایی کردن چهره افراد به الگوهای مختلفی مانند فاصله بین دو چشم، فاصله ابروها از یک دیگر، فاصله بینی تا لب ها، موقعیت چانه، بینی، لب ها و دهان توجه کرده و آن را به‌عنوان الگویی ثبت می‌کنند. پس از آن از این الگوها برای تطبیق دادن با الگوی اولیه استفاده می‌کنند.

جمع بندی

یکی از بهترین اقدامات لازم برای فراهم کردن امنیت و نظم در سازمان های مختلف استفاده از سیستم حضور و غیاب است. خوشبختانه امروزه با روی کار آمدن سیستم‌های حضور و غیاب و امکان استفاده از آن با هوش مصنوعی روند کار این دستگاه‌ها دقیق‌تر شده است. در این مقاله به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌های حضور و غیاب و روند کار آن‌ها پرداخته شد. شرکت کسر به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوین و برتر در زمینه طراحی و ارائه انواع دستگاه‌های حضور و غیاب برای خرید و انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب مجهز شده به فناوری هوش مصنوعی همراه شماست.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده