نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰

گروه صنعتی هفت؛ تولیدکننده سختی گیر رزینی اتوماتیک

گروه صنعتی هفت با تولید انواع سختی‌گیرها، از پیشگامان صنعت و تصفیه آب به‌شمار می‌رود. این گروه در ادامه انواع سختی‌گیری‌ها و خدمات مربوطه را به شما معرفی می‌کند.

سختی آب یکی از چالش‌های اصلی در صنعت و تصفیه آب است که می‌تواند به لوله و تاسیسات و دیگ بخار و بویلر و همچنین سلامتی بدن آسیب های جدی وارد کند. این مسئله مهم به‌دلیل وجود مقدار زیاد املاح و کلسیم و منیزیم است و راه‌حل استفاده از سختی گیر است. گروه صنعتی هفت یکی از تولیدکنندگان سختی گیر رزینی اتوماتیک در ظرفیت های متنوع با قیمت مناسب است. محصولات این مجموعه براساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می‌شوند.

سختی گیر رزینی چیست؟

آب پس از عبور از لایه های خاکی و استخراج درنهایت حاوی مقدار زیادی از املاح از قبیل کلسیم و منیزیم خواهد بود. این املاح در جداره لوله و تاسیسات تشکیل لایه های رسوبی داده و منجر به خوردگی و گرفتگی آن‌ها می‌شود. سختی آب یکی از شاخص های کیفیت آن است که نشان‌دهنده مقدار و نوع املاح است. برخی از این املاح با حرارت دهی جزئی قابل حذف بوده و برای کاهش درجه سختی زیاد نیاز به استفاده از سختی گیر احساس می‌شود.

سختی گیر رزینی به دستگاه‌های دارای مخزن فلزی یا فایبرگلاس گفته می‌شود که درون آن لایه هایی از دانه های پلیمری رزین تعبیه شده است. رزین آنیونی و کاتیونی قدرت تبادل یون بسیار بالایی داشته و به همین دلیل در سختی گیرها استفاده می‌شود. با ورود آب به مخزن سختی گیر و عبور از بستر رزینی، کلسیم و منیزیم با سدیم روی رزین تبادل یون شده و از این طریق سختی آب کاهش پیدا می‌کند.

نمایش روند سختی‌گیری اتوماتیک برای از بین بردن رسوب‌های آب

سختی گیر رزینی اتوماتیک چیست؟

با گذشت زمان و عبور مداوم آب با درجه سختی بالا از بستر رزین آنیونی و کاتیونی، به مرور باعث کاهش قدرت تبادل یون می‌شود. به همین دلیل خروجی دستگاه کیفیت مطلوب را نداشته و سختی آن بالا باشد. برای حل این مشکل نیاز به احیای رزین برای بهبود قدرت تبادل یون است. سختی گیر رزینی در مدل‌های مختلفی تولید شده و برخی از آن‌ها به‌صورت اتوماتیک احیا می‌شوند.

سختی گیر رزینی اتوماتیک دارای یک مخزن حاوی محلول آب و نمک است که در زمان مناسب رزین را با آن احیا می‌کند. این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار درجه سختی آب خروجی را اندازه گیری کرده و در صورت بالا بودن آن، ضرورت احیا احساس می‌شود. بعد از تشخیص ضرورت احیای رزین، محلول آب و نمک وارد مخزن ابتدایی شده و با عبور از روی دانه های رزین، باعث افزایش سدیم آن و بهبود قدرت تبادل یون می‌شود.

نمایش روند شست و شوی معکوس در جریان روند سختی‌گیری

علاوه براین، در این نوع سختی گیر بک واش یا شستشوی معکوس نیز به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. با عبور آب از پایین به بالای مخزن با فشار زیاد گل و لای انباشته شده روی رزین ها جدا شده و از این طریق رزین ها قدرت بیشترین در تبادل یون پیدا می‌کنند. بک واش در سایر تجهیزات تصفیه آب از قبیل فیلتر شنی نیز کاربرد دارد و به‌شدت کارایی دستگاه را بهبود می‌دهد.

علاوه‌بر رزین های اتوماتیک، مدل‌های نیمه اتوماتیک این دستگاه‌ها نیز تولید می‌شوند. پس از بررسی شرایط محیط نصب و دبی آب ورودی و درجه سختی آن، گروه صنعتی هفت مدل‌های نیمه اتوماتیک را نیز در صورت درخواست مشتری طراحی و تولید می‌کند.

انواع سختی گیر رزینی براساس جنس بدنه

سختی گیرهای رزینی در حالت کلی از یک مخزن عمودی تشکیل شده است که از نظر ظرفیت و ابعاد تنوع بالایی دارند. علاوه براین، درون آن‌ها بستر رزینی، شیر ورودی و تخلیه و نازل برای نگه‌داری از دانه های رزین و فشارسنج نیز استفاده می‌شود. در برخی از سختی گیرها مخزن کوچک‌تر حاوی محلول آب و نمک درکنار مخزن اصلی قرار ‌می‌گیرد که برای احیای رزین استفاده می‌شوند. از نظر جنس بدنه این تجهیزات دارای تنوع هستند و رایج ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

سختی گیر رزینی فلزی

در محیط های صنعتی که دبی آب بالا است و فشار زیادی به بدنه دستگاه وارد می‌شود، متریال فلزی برای ساخت بدنه آن‌ها کاربرد دارد. فلزات به کار رفته برای این تجهیزات مقاومت بالایی دربرابر فشار و ضربه داشته و مواد خورنده موجود در آب باعث آسیب به آن‌ها نمیشود. البته لازم به ذکر است، قیمت سختی گیر رزینی فلزی بیشتر از مدل‌های فایبرگلاس است و به همین دلیل اغلب مدل‌های خانگی FRP هستند.

سختی گیر رزینی فایبرگلاس

سختی گیر رزینی فایبرگلاس یکی دیگر از انواع پرکاربرد این تجهیزات است که وزن سبک تری داشته و بیشتر برای ظرفیت های کوچک استفاده می‌شوند. فایبرگلاس مانند فلز دربرابر مواد خورنده مقاومت زیادی دارد و تا حد مطلوبی می‌تواند فشار را تحمل کند. این مدل‌ها در ابعاد زیاد برای محیط های صنعتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمی توانند به اندازه فلزات دربرابر نوسانات دمایی و فشار آب و ضربه مقاومت کنند.

کاربرد سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت

باتوجه‌به اینکه سختی گیرهای گروه صنعتی هفت به‌صورت سفارشی و با بررسی دبی آب و درجه سختی آب و خروجی مورد نظر طراحی و تولید می‌شوند، کاربردهای گسترده ای دارند. از جمله موارد کاربرد این تجهیزات می‌توان به دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره کرد. علاوه براین، این دستگاه‌ها به‌شدت در صنایع مختلف و در موتورخانه ها کاربرد دارند. با استفاده از سختی گیر رزینی می‌توان مانع گرفتگی لوله و تاسیسات و بویلرها شد و کیفیت رنگرزی و تولید مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز از این طریق افزایش پیدا می‌کند.

طراحی و ساخت سختی گیر با استانداردهای روز دنیا

در طراحی سختی گیر رزینی نیاز به رعایت استانداردهای متعددی است. در این استانداردها ظرفیت، جنس، میزان ضخامت بدنه، مقاومت حلقه ای مخزن دربرابر فشار داخلی و همچنین حداقل قطر نازل ها بررسی می‌شوند. از جمله استانداردهای رعایت شده در طراحی سختی گیرهای رزینی گروه صنعتی هفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ASME-UG 23
  • استاندارد ASME-UG 27
  • استاندارد ASME-UG 29
  • استاندارد ASME-UG 28
  • استاندارد ASME-UG 45

براساس این استانداردها و درنظرگرفتن دبی آب ورودی، سختی مجاز و درجه سختی فعلی درنهایت ظرفیت دستگاه و همچنین مقدار رزین مورد نیاز محاسبه می‌گردد. تمام این مراحل در گروه صنعتی هفت توسط مهندسان و تکنسین های باتجربه و حرفه‌ای این حوزه انجام شده و با نرم افزارهای پیشرفته مدل سازی و طراحی صورت ‌می‌گیرد. سپس با متریال های فلزی یا فایبرگلاس با کیفیت بالا بدنه و سایر بخش‌ها ساخته و در محل مورد نظر نصب می‌شود.

سختی گیرهای این مجموعه در مدل‌های دریچه دار نیز قابل تولید هستند. دریچه نصب شده روی سختی گیر برای بررسی رزین و تعویض آن‌ها توسط اپراتورهای انسانی کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سختی گیر رزینی گروه صنعتی هفت می‌توانید نام این مجموعه را در اینترنت جست‌وجو کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده