نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰

معرفی بهترین ساختمان های هوشمند در دنیا

قبل از شروع به توضیح بهترین ساختمان های هوشمند، ابتدا به تعریف ساختمان هوشمند بپردازیم و اندکی با این ساختمان ها آشنا شویم و سپس به سایر مطالب این مقاله بپردازیم.

ساختمان هوشمند چیست؟

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که با استفاده از فناوری ها، امکان استفاده اقتصادی و کارآمد از منابع را فراهم می‌کند و همچنین هدف از ایجاد ساختمان های هوشمند، ایجاد آرامش، راحتی، امنیت و ایمنی برای ساکنان این ساختمان ها است.

از طرفی نیز ممکن است ساختمان های هوشمند، از طیف وسیعی از فناوری های موجود استفاده کنند و طوری طراحی و مقاوم سازی شوند که در آینده امکان ادغام پیشرفت های فناوری های موجود و ایجاد فناوری های جدید را فراهم کند.

امروزه وجود اینترنت بسیار پیشرفت کرده و در همه اشیاء ها هم نفوذ کرده است. به گونه ای که امروزه اشیاء های زیادی اینترنت دارند و از آن استفاده می‌کنند. اینترنت اشیاء نه تنها موجب می‌شود دستگاه ها باهوش تر شوند بلکه موجب هوشمند سازی ساختمان ها نیز می‌شود.

ساختمان های هوشمند، برای کنترل همه چیز اعم از روشنایی، مصرف انرژی، عملکرد های کاربر محور (راه یابی و زمانبندی اتاق کنفرانس) و...، از حسگرهای اینترنت اشیاء و اتوماسیون ساختمان استفاده می‌کنند.

ساختمان های هوشمند جهان

یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر در طول حیات، هوشمند سازی ساختمان ها است. امروزه وجود دستاورد ساختمان های هوشمند، موجب شده در سبک و کیفیت زندگی افراد، تغییرات مثبتی مثل افزایش کیفیت زندگی، ایجاد شود.

روند آسان شدن زندگی مردم با ایجاد ساختمان های هوشمند، از اتوماسیون خانه ها با ماشین ها شروع شد، به طوری که ماشین ها جایگزین نیروی انسانی در خانه شدند و این جایگزینی موجب شد، افراد وقت آزادتری داشته باشد و بتوانند به کارهای مورد علاقه خود برسند و اوقات بیشتری را درکنار خانواده سپری کنند. در واقع به طور کلی می‌توان گفت از زندگی لذت زیادی ببرند.

بهترین ساختمان های هوشمند

در قسمت های زیر 5 مورد از بهترین ساختمان های هوشمند که منبع الهام هر مدیر برای هر دفتر کاری است، را برایتان می‌آوریم:

  1. کریستال، لندن
  2. برج خلیفه، دبی
  3. برج پایتخت، سنگاپور
  4. مرکز انرژی دوک، شارلوت، NC
  5. مرکز شرکت Hindmarsh Shire Council، استرالیا

 

1- برج کریستال، لندن

برج کریستال یکی از پایدارترین ساختمان های جهان در لندن است که توسط زیمنس طراحی گردیده است. برج کریستال 100 درصد برقی است. در سقف برج کریستال صفحات خورشیدی وجود دارند که یکی از وظایف آنها، تولید حدودا 20 درصد از انرژی مصرفی این برج است. یکی دیگر از وظایف این صفحات خورشیدی، کنترل میزان مصرف انرژی خودشان است که این عمل منجر می‌شود میزان انتشار کربن توسط آنها، 70 درصد کمتر از میزان انتشار کربن ساختمان های اداری قابل مقایسه در انگلیس باشد. در داخل برج کریستال دیواری پوشیده از گیاهان سبز وجود دارد که پذیرای مهمانان برج می‌باشد. برج Crystal مقدار زیادی از آب خود را بازیافت و برای گرم کردن آب خود، از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند. یک سیستم مدیریت انرژی ساختمان کلیه سیستم های الکتریکی و مکانیکی ساختمان را کنترل می‌کند ، از جمله سیستم های گرمایش ، سرمایش و تهویه ، روشنایی و سیستم آب گرم خورشیدی.

 

برج خلیفه دبی

2- برج خلیفه، دبی

برج خلیفه یک آسمان خراش در شهر دبی از کشور امارات متحده عربی، قرار دارد. دبی در تلاش است که این برج را به نحو احسن با امکانات فراوان هوشمند سازی کند. امارات متحده عربی رتبه 65 از 100 را در Honeywell، در ساختمان های هوشمند دارا می‌باشد. این نمره نشان دهنده ایمنی، پایداری و  بهره وری ساختمان است که به کمک Honeywell ارزیابی می‌کند. امروزه برج خلیفه یکی از پایدار ترین و هوشمندانه ترین ساختمان های جهان است. از هنگام راه اندازی سیستم هوشمند در برج خلیفه، موجب شده که مدیران تاسیسات 40 ساعت كل ساعات تعمیر و نگهداری را كاهش دهند.

3- برج پایتخت، سنگاپور

برج پایتخت ساختمانی 52 طبقه در کشور سنگاپور است. برج پایتخت جایزه Green Mark Platinum را برای طراحی و ساخت با بهره وری از انرژی و آب را، نصیب خود کرد. این ساختمان در داخل خود، دارای سیستم هوشمند بهره وری می‌باشد، مِن جمله سیستم چرخ بازیابی انرژی در واحد مطبوع، که موجب فراهم کردن بازیابی هوای خنک جهت حفظ کارایی چیلرها می‌شود. در مناطق مختلف این برج سنسورهایی به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارند. این سنسورها در لابی آسانسور و توالت ها قرار دارند.

وجود پنجره های دوجداره در برج پایتخت، موجب کاهش در نفوذ گرما می‌شوند که در نهایت مصرف انرژی به حداقل می‌رسد. در برج پایتخت، برای صرفه جویی در مصرف آب، از قوانین چگالش واحد انتقال هوا استفاده می‌کنند. کنترل CO2 و CO در برج پایتخت توسط دستگاه هایی انجام می‌گیرد که این دستگاه ها به کیفیت مطلوب هوا در سراسر ساختمان اطمینان می‌دهند. برج پایتخت دارای مساحتی به اندازه 68000  فوت مربع است. این برج دارای تعدادی امکانات رفاهی می‌باشد. امکاناتی نظیر: مرکز تناسب اندام، استخر، گزینه های غذاخوری، لابی آسمان با نمای پانوراما و مراقبت از کودکان است.

4- مرکز انرژی دوک، شارلوت، NC

مرکز انرژی دوک، برجی 54 طبقه است که در شهر شارلوت آمریکا قرار دارد. این برج متعلق به ولز فارگو است که مالکیت آن با Duke Energy است. بالاترین گواهینامه سبز  LEED Platinumدر جهان، متعلق به برج مرکز انرژی دوک است. مرکز انرژی دوک، سالانه تقریبا از 10 میلیون گالن آب برداشت شده، استفاده می‌کند. من جمله از آب های زیر زمینی، میعانات تهویه مطبوع و آب باران، که تقریبا 802 درصد آب برای خنک کردن دوک انرژی سنتر (مرکز انرژی دوک) و 100 درصد برای آبیاری ساختمان استفاده می‌شود. این برج دارای یک روف گاردن خوش منظره است، که وظیفه آن کاهش چرخه طوفان و استفاده از گیاهان برای گرفتن گرمای بیش از انداره، است.

5- مرکز شرکت Hindmarsh Shire Council، استرالیا

محل قرارگیری مرکز شرکت Hindmarsh Shire Council در منطقه‌ای واقع است که در معرض حرارت شدید دما قرار دارد.

معماران این ساختمان با بنا کردن این ساختمان درچنین دمایی، کاری به نفع خود انجام داده اند. معماران این ساختمان برای تهویه هوا در قسمت زیر زمین اتاق های حرارتی زیر زمینی و سیستم تهویه هوا را ساخته و راه اندازی کردند. زمین به صورت طبیعی فرایند خنک کردن و گرم کردن هوا را انجام می‌دهد و سپس از طریق ساختمان آن را توزیع می‌کند. سیستم های دیگری نظیر سیستم های روشنایی LED، پانل های خورشیدی درپشت بام و دیوارهای سبز عمودی در این ساختمان وجود دارند. که هریک از آنها وظایفی دارند. وظایف آنها به ترتیب، کاهش مصرف انرژی و تعمیر و نگهداری، برداشت انرژی از خورشید، وافزایش کیفیت هوا.

 

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده