نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰

مهم‌ترین نکاتی که کارفرماها برای استخدام شما در نظر می‌گیرند

دعوت شدن به جلسه مصاحبه استخدامی به این معنی است که سوابق کاری، تحصیلات، دوره‌های گذرانده شده و شرایط فردی شما از نظر کارفرما برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب بوده است.

اما باتوجه به ماهیت رقابتی بازار کار، صرف داشتن تخصص و تجربه کافی نمی‌تواند استخدام شما در موقعیت شغلی دلخواهتان را تضمین کند. در صورتی که جلسه مصاحبه به خوبی پیش نرود، ممکن است خیلی راحت موقعیت شغلی‌ای را که از نظر تخصصی برای آن مناسب بودید، از دست بدهید. در این مطلب نکات مهم در مصاحبه استخدامی را که رعایت آن‌ها می‌تواند شانس استخدام در موقعیت شغلی موردنظرتان را افزایش بدهد بررسی می‌کنیم.

کارفرماها در طول مصاحبه استخدامی به چه مواردی توجه می‌کنند؟

موارد زیادی وجود دارد که در کنار توانمندی‌های تخصصی کارجویان در طول جلسه مصاحبه بررسی می‌شود. از میزان اعتماد به نفس و زبان بدن گرفته تا نوع پوشش مناسب موقعیت، در برداشت کارفرما از شخصیت و توانمندی‌های شما اثر گذار است. اگر هنوز به مصاحبه دعوت نشده و به دنبال فرصت‌های شغلی جدید در حوزه مورد نظرتان هستید، می‌توانید صفحه استخدام در بهترین سازمان‌ها و شرکت‌های ایران را ببینید.

نکاتی که در یک مصاحبه استخدامی مورد توجه کارفرما یا مسئول منابع انسانی قرار می‌گیرند شامل این موارد است:

زبان بدن

اولین چیزی که در شروع مصاحبه حضوری یا آنلاین مورد توجه مصاحبه کننده قرار می‌گیرد این است که با چه پوششی حاضر می‌شوید و زبان بدنتان چه چیزی در مورد شما می‌گوید. علاوه بر ظاهر مرتب و منظم، داشتن رفتاری آرام اما هوشیار، برقراری تماس چشمی، داشتن لبخندی دوستانه بر لب و استفاده از حرکات دست در هنگام مصاحبه، می‌تواند شما را فردی با اعتماد به نفس و قابل اطمینان نشان بدهد. از آنجایی که زبان بدن اهمیت فوق‌العاده زیادی در پیشبرد بهتر تمامی روابط بین فردی دارد، بهتر است حتما برای تقویت این مهارت زمان کافی بگذارید.

آمادگی

آماده حاضر شدن در جلسه مصاحبه نشانه حرفه‌ای بودن شماست. داشتن آمادگی به معنی همراه داشتن مدارک مورد نیاز و آشنایی قبلی با سوالات، برای جواب دادن به پرسش‌های تخصصی و غیر تخصصی است. قرار دادن گوشی روی حالت بی‌صدا، همراه داشتن دفترچه یا نوت پد برای یادداشت کردن نکات مهم در صورت لزوم و همراه داشتن نمونه کارها از مواردی هستند که شما را فردی حرفه‌ای و قابل اطمینان نشان می‌دهند.

مهارت‌های نرم

یکی از مهم‌ترین مواردی که مسئول منابع انسانی در طول مصاحبه می‌سنجد، مهارت‌های نرم شما است. مهارت نرم به هر مهارتی که به بهبود تعامل با افراد کمک می‌کند گفته می‌شود. داشتن مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های سخت (تخصص و توانایی های شغلی)، شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد. توانایی مدیریت زمان، رهبری، کار گروهی، تعهد و مسئولیت پذیری، تفکر انتقادی و حل مساله، نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم اساسی هستند که هر فردی برای موفقیت و پیشرفت در شغل و زندگی شخصی باید در خود تقویت کند.

انگیزه و اشتیاق

از نکات بسیار مهم در مصاحبه‌های شغلی، میزان انگیزه و اشتیاق کارجویان است. کارفرما یا مسئول منابع انسانی می‌تواند به راحتی از نحوه شروع به صحبت و معرفی خودتان متوجه شود که تا چه اندازه برای شروع به کار در سازمان و موقعیت شغلی مورد نظر مشتاق هستید. از شما به عنوان مصاحبه شونده انتظار می‌رود که بتوانید علت اهمیت موقعیت شغلی برای خودتان را شرح داده و بدانید چه چیزی انگیزه اصلی شما برای انجام کار در شرکت یا سازمان است. برای مدیریت مهم است که بداند شما تا چه اندازه برای مواجهه با چالش‌های متعدد کاری انگیزه و آمادگی داشته و به چه میزان به توسعه فردی خودتان اهمیت می‌دهید.

شناخت سازمان و موقعیت شغلی

 اگر دو نفر از نظر میزان تخصص و مهارت‌های نرم برای یک موقعیت شغلی مناسب باشند، فردی که شناخت بیشتری نسبت به شرکت یا سازمان دارد، شانس بیشتری برای استخدام خواهد داشت. زمانی که برای یک مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، بهتر است درباره این موارد تحقیق کنید: تاریخچه، مدل کسب و کار، ماموریت، ارزش‌ها و اهداف سازمان. همچنین باید نسبت به موقعیت شغلی که برای آن درخواست دادید آگاهی کافی داشته باشید. بهتر است وظایف و مسئولیت‌های موقعیت شغلی در سازمان را به طور کامل درک کنید. ممکن است انتظارات از یک موقعیت شغلی مشابه در سازمان‌های مختلف متفاوت باشد. به طور مثال، اگر برای موقعیت شغلی دیجیتال مارکتر درخواست دادید، حتما شرح وظایف آورده شده در آگهی استخدام را به دقت خوانده و شبکه‌های اجتماعی و وبسایت شرکت یا سازمان را به طور کامل بررسی کنید.  

کنجکاوی

مصاحبه‌های استخدامی تنها برای پاسخ دادن به سوالات کارفرما نیستند، این جلسات زمان مناسبی برای پرسیدن سوال در رابطه با شرکت، موقعیت شغلی و نحوه استخدام نیز هستند. به طور مثال، می‌توانید درباره انتظارات کارفرما از خودتان در مورد زمان کار، نوع تعاملات کاری، مهارت‌های اساسی مورد نیاز در موقعیت شغلی، مراحل استخدام و آینده شغلی موقعیت مورد نظرتان سوال کنید.

موفقیت‌های قبلی

در طول مصاحبه، مدت زمان کمی برای اثبات توانایی‌هایتان دارید. کارفرما سوابق کاری شما را مطالعه کرده و توضیح مجدد درباره آن‌ها تنها هدر دادن زمان است. به جای آن می‌توانید چند مورد از موفقیت‌هایی را که در مشاغل مرتبط قبلی به صورت فردی یا گروهی کسب کردید، در جلسه مصاحبه بیان کنید. به طور مثال، درباره نقش خودتان در کمپین تبلیغاتی که توانسته به موفقیت خوبی دست پیدا کند توضیح بدهید.

خودآگاهی

در مورد نقاط قوت و ضعف خودتان در موقعیت کاری مورد نظر صحبت کنید. شناخت درست نقاط قوت و ضعف هم به خودتان در انجام بهتر کارها کمک کرده و هم باعث می‌شود تا مصاحبه کننده از جدیت شما در انجام درست وظایف و مسئولیت‌های شغلی اطمینان پیدا کند.

کتاب‌هایی برای افزایش آمادگی در مصاحبه‌های کاری

هرچه شناخت بیشتری نسبت به خود و توانایی‌هایتان پیدا کرده و تجربه بیشتری در مصاحبه شغلی کسب کنید، عملکرد بهتری در طول مصاحبه خواهید داشت. منابعی نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند با وجود تجربه کمتر، آمادگی ذهنی بیشتری برای مصاحبه شغلی پیدا کنید. «مصاحبه بازاریابی» و «رازهای مصاحبه» دو کتاب خوب در این زمینه هستند.

کتاب مصاحبه بازاریابی

کتاب «مصاحبه بازاریابی» نوشته "لوئیس لین"، رایج‌ترین و سخت‌ترین سوالات مصاحبه‌های حضوری را بررسی کرده و با پرداختن به اشتباهات متداول و پرتکرار کارجویان در فرآیند مصاحبه، نکات و روش‌هایی را برای افزایش شانس موفقیت در مصاحبه ارائه می‌دهد. این کتاب علاوه بر بازاریابان، برای افرادی که به دنبال موقعیت‌های شغلی در حوزه مالی، تکنولوژی و فنی هستند نیز مناسب است. کتاب مصاحبه بازاریابی با ترجمه کیارش عباس زاده، سپیده اسماعیلی و ملیکا دلیران، توسط انتشارات ویان به صورت چاپی و الکترونیکی عرضه شده است.

کتاب رازهای مصاحبه

کتاب «رازهای مصاحبه» نوشته "هتر سالتر" مهم‌ترین مواردی را که کارفرماها در استخدام به آن‌ها توجه می‌کنند، بررسی کرده است. محتوای این کتاب تجربی بوده و براساس تجارب شخصی نویسنده در حوزه منابع انسانی نوشته شده است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا انتظارات کارفرما از جلسه مصاحبه را بهتر درک کرده و بتوانید تاثیر گذاری بیشتری داشته باشید. کتاب رازهای مصاحبه همچنین شامل تمرین‌هایی برای افزایش آمادگی و اعتماد به نفس در جلسات مصاحبه است. رازهای مصاحبه با ترجمه محمد مقدس، توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به صورت چاپی و الکترونیک منتشر شده است.

جمع بندی

به عنوان یک کارجو، بهتر است مصاحبه را نه به عنوان یک جلسه پرسش و پاسخ، بلکه به عنوان یک همکاری در نظر بگیرید. از فرصت مصاحبه برای آشنایی بیشتر خودتان با شرکت و موقعیت شغلی و آشنایی بیشتر کارفرما با شخصیت و توانمندی‌های خودتان استفاده کنید. داشتن آمادگی کافی برای جلسه مصاحبه استخدامی کمک می‌کند تا نشان دهید چگونه مجموعه مهارت‌ها و شخصیت خاص شما می‌تواند برای مدیران، بخش و شرکتی که قصد استخدام در آن را دارید مفید باشد.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده