نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰

میلگرد شاهین بخرید یا میلگرد همدان؟ پاسخ این سوال از آسرون

گاهی اوقات در انتخاب بین میلگرد کارخانه‌های مختلف، تنها قیمت اهمیت دارد و شما چاره‌ای جز انتخاب ارزان‌ترین میلگرد موجود ندارید؛ اما گاهی اوقات شرایط پروژه شما ایجاب می‌کند که تنوع سایز میلگردهای یک کارخانه و روش تولید آن را نیز بررسی کنید.

البته فاصله کارخانه تا محل پروژه هم از جمله پارامترهایی است که معمولاً مغفول واقع می‌شود و در عین حال تأثیر زیادی در قیمت تمام‌شده میلگرد دارد، چرا که تعیین‌کننده هزینه حمل بار است. این مقاله از آسرون، میلگرد کارخانه‌های راد همدان و شاهین بناب با یکدیگر مقایسه شده و اگر قصد خرید میلگرد با کیفیت را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

کدام میلگرد در بازار شناخته‌شده‌تر است؟ میلگرد شاهین یا میلگرد همدان؟

کارخانه راد همدان از جوان‌ترین کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در کشور است و از نظر سابقه، قدرت رقابت با مجتمع فولاد صنعت بناب را ندارد. البته با وجود اینکه کارخانه راد همدان در سال 1390 تأسیس و در سال 1396 شروع به کار کرده، میلگردهای آن در بازار شناخته‌شده هستند و در همین مدت کوتاه، توانسته‌اند به پروژه‌های زیادی راه پیدا کنند.

مجتمع فولاد صنعت بناب، از سال 83 در شهرک صنعتی بناب آغاز به کار کرده و دارای چهار کارخانه زیرمجموعه است. عمده میلگرد این مجتمع، در کارخانه شاهین بناب تولید می‌شود و به همین دلیل به میلگرد تولیدی این کارخانه، میلگرد شاهین می‌گویند. مجتمع فولاد صنعت بناب، از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در شمال غرب کشور است. رقیب همدانی این کارخانه، در شهرک صنعتی ویان همدان واقع شده و گزینه‌ای مناسب برای پروژه‌های غرب و مرکز کشور به شمار می‌رود.

در جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات این 2 کارخانه با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های شاهین بناب و راد همدان

ردیف

نام کارخانه

سال تأسیس

ظرفیت تولید میلگرد

محدوده جغرافیایی

1

شاهین بناب

1383

520.000 تن در سال

شهرک صنعتی بناب

2

راد همدان

1390

500.000 تن در سال

شهرک صنعتی ویان، همدان

شهرک صنعتی ویان در جاده تاکستان به همدان قرار دارد و استقرار آن در شمال شرقی شهر همدان، آن را به یکی از رقبای کارخانه‌های میلگرد استان قزوین تبدیل کرده است. همچنین این موضوع، خرید میلگرد همدان از در کارخانه را برای پروژه‌های مستقر در استان تهران، مقرون به‌صرفه کرده است. البته انتخاب بین میلگرد کارخانه‌های مختلف، تنها به فاصله آن‌ها تا محل پروژه بستگی ندارد. به‌عنوان مثال مقایسه قیمت میلگرد شاهین بناب و قیمت میلگرد همدان می‌تواند نظر شما را عوض کند.

میلگرد شاهین

تنوع سایز میلگرد شاهین و میلگرد همدان چقدر متفاوت است؟

بدون دانستن سایز و گرید میلگرد مورد نیازتان، احتمالاً یا دست خالی از بازار بر می‌گردید یا چیزی می‌خرید که به کارتان نمی‌آید. دسته‌بندی انواع میلگرد در بازار، براساس استاندارد روسی GOST 5781 انجام می‌شود و اگر بخواهید براساس آن میلگرد بخرید، باید به فروشنده بگویید که کدام‌یک از میلگردهای A1، A2، A3 یا A4 مدنظرتان است. در این دسته‌بندی، تنها گرید A1 مربوط‌به میلگرد ساده می‌شود و سایر گریدها مربوط‌به میلگردهای آج‌دار با نوع آج و خصوصیات شیمیایی و فیزیکی متفاوت است. همچنین گریدهای A1 و A4 توسط کمتر کارخانه‌ای تولید می‌شوند.

دسته‌بندی میلگرد در استاندارد ملی ISIRI 3132 نیز وجود دارد. براساس این استاندارد، میلگردها به 4 دسته س 240، آج 340، آج 400 و آج 500 تقسیم می‌شوند که نام آن‌ها از نوع آج و میزان استحکام تسلیم آن‌ها گرفته شده است؛ اما از آنجایی که این دسته‌بندی بیشتر در برگه مشخصات فنی میلگرد کاربرد دارد، در جدول زیر تفاوت سایزها و گریدهای میلگرد تولیدشده توسط 2 کارخانه راد همدان و شاهین بناب براساس استاندارد روسی GOST 5781 مشخص‌شده است:

مقایسه انواع میلگرد راد همدان و شاهین بناب

ردیف

کارخانه

گریدهای میلگرد تولیدی براساس استاندارد GOST

سایز

(میلی‌متر)

1

شاهین بناب

A2

8 و 10

A3

12 تا 32

2

راد همدان

A2

8 و 10

A3

12 تا 28

جدول بالا نشان‌دهنده این موضوع است که از نظر گرید و سایز، میلگرد شاهین و میلگرد همدان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اگر به‌دنبال پارامترهای تعیین‌کننده و متمایزکننده هستید، باید به فهرست استانداردها و وزن میلگرد این دو کارخانه مراجعه کنید.

میلگرد همدان و میلگرد شاهین براساس چه استانداردهایی ساخته می‌شوند؟

هر 2 کارخانه شاهین بناب و راد همدان، از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در کشور هستند. هر دوی این کارخانه‌ها مطابقت تولیداتشان با استانداردهای بین‌المللی را ازطریق برگه‌های آنالیز فنی اثبات می‌کنند. به‌عنوان مثال، میلگرد شاهین با استانداردهای زیر مطابقت دارد:

  • استاندارد اروپایی BS 4449
  • استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
  • استاندارد آلمانی DIN488

میلگرد همدان نیز مطابق با استانداردهای زیر تولید می‌شود:

  • استاندارد آلمانی DIN488
  • استاندارد اروپایی BS 4449

برگ برنده میلگرد همدان در این زمینه، تجهیز شدن خطوط تولید آن با تکنولوژی شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی است. موضوعی که باعث شده قیمت میلگرد راد همدان از سایر میلگردهای مشابه بالاتر باشد.

میلگرد شاهین یا همدان


میلگرد شاهین وزن بیشتری دارد یا میلگرد همدان؟

در این قسمت، شاید راه میلگرد همدان کمی از میلگرد شاهین جدا شود. چرا که میلگرد همدان از مشهورترین میلگردهای سبک‌بار بازار است و باتوجه‌به آن چه که در قسمت‌های قبل در مورد کیفیت آن خواندید، به نظر نمی‌رسد که سبک‌بار بودن این میلگرد، به معنای بی‌کیفیت بودن آن باشد. وزن این میلگرد در قسمت پایینی بازه وزنی جدول اشتال قرار دارد و از این نظر نیز می‌توان آن را استاندارد دانست.

میلگرد شاهین نیز از نظر وزنی با استاندارد ملی و جدول اشتال مطابقت کامل دارد. این موضوع باعث می‌شود که این میلگرد برای استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان مناسب باشد و با خیال راحت از ایمنی ساختمان، بتوان از آن استفاده کرد. میلگرد شاهین به روش ترمکس تولید می‌شود، یعنی برای خم‌کاری و شکل‌دهی آن جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چرا که به‌راحتی نمی‌شکند. در جدول زیر وزن سایزهای مختلف میلگرد شاهین و میلگرد همدان آورده شده و به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های راد همدان و شاهین بناب

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد شاهین

میلگرد همدان

جدول اشتال

12

10.19

9.5

10.7

14

13.88

13.5

14.6

16

18.29

17.5

18.9

18

23.16

21.5

24

20

28.6

27

29.7

22

34.5

31

35.6

25

44.75

42

46.2

28

56.1

55

58

جدول بالا نشان می‌دهد که میلگرد شاهین به‌مراتب سنگین‌تر است. از آنجایی که قیمت هر شاخه میلگرد از ضرب کردن وزن آن در قیمت هر کیلو به‌دست می‌آید، احتمالاً گران‌تر بودن قیمت میلگرد همدان در این محاسبه جبران می‌شود و نتیجه، نشان‌دهنده اختلاف جزئی در قیمت هر شاخه از میلگردهای همدان و شاهین خواهد بود.

چگونه می‌توانید اصالت میلگرد شاهین و همدان را تشخیص دهید؟

یکی از موازین استاندارد ملی تولید میلگرد، درج علامت مشخص روی بدنه تمامی میلگردهای تولیدشده توسط یک کارخانه است. این علامت مشخصه به خریدار کمک می‌کند تا میلگرد هر کارخانه را از دیگری تشخیص دهد و آن را با فاکتور خرید مطابقت دهد. علامت مشخصه میلگرد باید برجسته بوده و ترکیبی از نام کارخانه سازنده و روش تولید میلگرد باشد. تمییز دادن میلگرد شاهین از میلگرد راد، با استفاده از علایم اختصاری زیر امکان‌پذیر است:

  • علامت RAD برای تشخیص اصالت میلگرد همدان
  • علامت BS برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

اگر تا اینجای مقاله تصمیمتان را گرفته‌اید و قصد خرید هر کدام از میلگردهای راد همدان یا شاهین بناب را دارید، بهترین راه پیش روی شما، خرید از سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات است. سایت‌هایی مثل آسرون، قیمت میلگرد را به‌روز درج می‌کنند و تنوع بالای میلگردهای موجود در این سایت‌ها، دست شما را در انتخاب بین میلگرد کارخانه‌های مختلف باز می‌گذارد. همچنین در صورت نزدیک بودن پروژه شما، بار خریداری‌شده در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان می‌رسد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده