نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰

بدون دانش کافی وارد دنیای ارزهای دیجیتال نشوید تا ضرر نکنید

از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون حوزه ارز دیجیتال و کسب سود با سرمایه‌گذاری در این حوزه به نقل هر مجلسی تبدیل شده است.

بدون شک شما هم شنیده‌اید فردی از آشنایانتان با خرید فلان ارز دیجیتال و فروش آن یک شبه ره صد ساله را پیموده است. اما ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله تصمیم داریم تا به این سؤال پاسخ دهیم و درنهایت، راهی برای یادگیری اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده به شما معرفی کنیم، بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency چیست؟

Cryptocurrency از ترکیب دو واژه Crypto به‌معنی رمزنگاری و Currency به‌معنی ارز تشکیل شده است و به همین خاطر است که به آن، رمزارز گفته می‌شود.

ارز دیجیتال، شکل خاصی از پول دیجیتال است که با تکیه بر علم رمزنگاری ایجاد شده است. به زبان ساده، ارزهای دیجیتال ابزاری برای مبادله هستند که از علم رمزنگاری برای امنیت استفاده می‌کنند و تمامی ویژگی‌های ارزهای رایج به جز ماهیت فیزیکی آن‌ها را دارا هستند.

یکی از مشکلاتی که ارزهای فیات (همین اسکناس‌هایی که استفاده می‌کنیم) و سایر ارزهای اینترنتی دارند، متمرکز بودن آنهاست و ارزهای دیجیتال برای غلبه بر همین مشکل ساخته شده‌اند. تمامی ارزهای دیجیتال، بر بستر پایگاه داده‌ای غیرمتمرکز به نام بلاکچین فعالیت می‌کنند و به همین خاطر، از ویژگی‌های اساسی چون غیرمتمرکز بودن، شفافیت بالا و تغییر ناپذیر بودن تراکنش‌ها بهره می‌برند.

دنیای ارز دیجیتال با بیت کوین آغاز شد. اگرچه پیش از بیت کوین ارزهای دیگری هم فعالیت می‌کردند اما هیچ کدام به شکل و شمایل امروزی نبودند و به همین خاطر، بیت کوین را آغازگر انقلاب ارزهای دیجیتال می‌دانیم.

در سال 2008 فرد ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای تحت عنوان وایت پیپر بیت کوین منتشر کرد و آن را برای چند نفر از متخصصان رمزنگاری و علم کامپیوتر فرستاد و پس از حل مشکلات احتمالی، شبکه بیت کوین در روزهای ابتدایی سال 2009 راه‌اندازی و نخستین واحدهای بیت کوین استخراج شد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور که بالاتر گفتیم، تمامی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه‌ای به نام بلاکچین کار می‌کنند. بلاکچین را معادل اینترنت در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، اینترنت فناوری ویژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات است. بلاکچین نیز برای به اشتراک‌گذاری و ثبت اطلاعات استفاده می‌شود با این تفاوت که این کار را به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌دهد. این کار با استفاده از الگوریتم‌های اجماع صورت می‌گیرد.

هر شبکه بلاکچین برای اجرای تراکنش‌ها و نهایی سازی آن‌ها از الگوریتم‌های اجماع خاصی استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، بیت کوین از اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که در آن، استخراج کنندگان یا همان ماینرها مسئولیت تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

بلاک چین تکنولوژی

به‌طور کلی فرایند انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچینی به شکل زیر انجام می‌شود:

  • درخواست تراکنش به شبکه ارسال می‌شود (شبکه از تعداد زیادی کامپیوتر با نام نود تشکیل می‌شود)
  • نودها تراکنش را اعتبارسنجی می‌کنند و وضعیت کاربر را با استفاده از الگوریتم‌های مشخص می‌سنجند.
  • تراکنش تایید می‌شود و به همراه سایر تراکنش‌ها در یک بلاک جدید قرار می‌گیرد.
  • بلاک جدید به بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود و با این کار تراکنش غیرقابل تغییر خواهد شد.
  • تراکنش انجام شد.

ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چه انواعی دارد؟

تا اینجا فهمیدیم ارز دیجیتال چیست و چگونه تراکنش‌های آن در بستر بلاکچین انجام می‌شود. در این قسمت تصمیم داریم تا انواع ارز دیجیتال معتبر را با یکدیگر بررسی کنیم.

ارزهای دیجیتال را در حالت کلی به دو دسته بیت کوین و آلت کوین تقسیم می‌کنند. آلت کوین‌ها تمامی ارزهای دیجیتالی هستند که بعد از بیت کوین به‌وجود آمده‌اند.

تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد. اگر بیت کوین را کنار بگذاریم، ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته آلت کوین و توکن تقسیم کرد. تعریف آلت کوین را بالاتر گفتیم. آلت کوین‌ها بلاکچین مخصوص به خودشان را دارند. به‌عنوان مثال، ارز دیجیتال اتر در شبکه بلاکچینی اتریوم فعالیت می‌کند. توکن‌ها اما شبکه اختصاصی خودشان را ندارند و در بستر بلاکچین سایر آلت کوین‌ها فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال، توکن شیبا اینو در شبکه بلاکچینی اتریوم وجود دارد و از قدرت این شبکه برای اجرای تراکنش‌های خود بهره می‌برد.

از ارزهای دیجیتال مشهور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیت کوین

همان‌طور که بالاتر گفتیم، بیت کوین نخستین ارز دیجیتال بازار است و بیش از 40% از بازار کریپتو را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از 10 سال است که جایگاه نخست را در میان ارزهای دیجیتال در اختیار دارد و به همین خاطر به آن، پادشاه ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.

اتریوم

شبکه اتریوم در ژوئیه 2015 راه‌اندازی شد و ایده‌های نوآورانه‌ای را به عرصه رمزارز وارد کرد. اتریوم را می‌توان مهد دیفای و NFTها دانست. جالب است بدانید بسیاری معتقدند سلطه بیت کوین بر بازار بالاخره به پایان خواهد رسید و اتریوم جایگزین آن خواهد شد.

لایت کوین

لایت کوین فورکی از بیت کوین است. چارلی لی، برنامه‌نویس مشهور با اعمال تغییراتی در کد بیت کوین با هدف تراکنش‌های سریع‌تر لایت کوین را به وجود آورد. لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین آلت کوین‌هاست و به نقره دیجیتال معروف است.

تتر

اولین استیبل کوین بازار است و ارزش آن همواره برابر یک دلار آمریکاست.

ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

ارزهای دیجیتال کاربردهای متعددی دارند. در حقیقت، هرکاری که می‌توان با ارزهای فیات رایج انجام داد با رمزارزها نیز امکان‌پذیر است. تصور کنید یکی از آشنایان شما در خارج از کشور زندگی می‌کند و شما می‌خواهید مقداری پول برای وی ارسال کنید. بر فرض اینکه بانک این کار را برای شما انجام دهد، شما ملزم به پرداخت کارمزد زیادی خواهید بود. علاوه‌بر این، کاغذ بازی‌ها و کارهای اداری آن ممکن است چندین ساعت تا چندین روز به طول بیانجامد.

همان کار را می‌توان با ارزهای دیجیتال انجام داد. با استفاده از رمزارزها شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با پایین‌ترین میزان کارمزد، از هر جایی به سراسر جهان پول ارسال کنید. این یکی از ویژگی‌های نوین ارز دیجیتال است.

علاوه‌بر انتقال پول، شما می‌توانید از ارزهای دیجیتال در خریدهای روزانه، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و ... استفاده کنید. در سال‌های اخیر با رونق رمزارزها، بسیاری از شرکت‌ها سیاست خود را تغییر داده‌اند و در قبال خدمات ارز دیجیتال می‌پذیرند.

علاوه‌بر موارد گفته شده، می‌توان از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. مسیر بسیاری از ارزهای دیجیتال در طول چند سال گذشته صعودی بوده است. به‌عنوان مثال، بیت کوین در همین دو سال گذشته بیش از 300 % رشد کرده است.

چگونه می‌توان ارز دیجیتال خرید؟

اول از همه بگوییم که سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری نیازمند دانش و آگاهی است و نباید بی‌گدار به آب زد. به همین خاطر، ما به‌صورت کاملا رایگان مطالب آموزشی حوزه رمزارز از جمله اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده را در داموندمگ برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

پس از کسب دانش لازم، شما می‌توانید از صرافی‌ها ارز دیجیتال خریداری کنید. صرافی ارز دیجیتال داموند به نشانی Damond.ir پلتفرمی را با بالاترین ضریب امنیتی برای شما عزیزان فراهم کرده تا به‌سادگی تنها با چند کلیک، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال کافی است داموندی شوید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده