نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۵

کد prx سبدگردانی و تفاوت آن با کد بورسی معمولی

همان‌طور که می‌دانید هر فرد برای شروع فعالیت در بورس نیازمند مراجعه به سامانه سجام و انجام احراز هویت برای دریافت کد بورسی است و بدون دریافت این کد، امکان انجام معاملات بورسی وجود ندارد.

پس از دریافت کد بورسی، شخص می‌تواند در حد توانایی و دانش بورسی خود در معاملات بورسی شرکت کند که این فعالیت به دو گروه مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود؛ حال اگر سرمایه گذار قصد داشته باشد که ازطریق غیر مستقیم و شرکت‌های سبدگردانی در بورس فعالیت کند، نیازمند دریافت کد prx سبدگردانی خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که این کد چیست و چه مزایایی دارد، تا انتها ما را همراهی کنید.

کد prx سبدگردانی چیست؟

در رابطه با این کد باید بگوییم که تمام قرارداد‌هایی که با شرکت‌ سبدگردان منعقد می‌شود، دارای کد prx سبدگردانی خواهد بود؛ حال اگر بخواهیم از دید مقابل به این قضیه نگاه کنیم، می‌توانیم بفهمیم که هر کد قراردادی که با کد prx شروع شود، نشان‌دهنده قرارداد مرتبط با شرکت‌های سبدگردان است. منظور از شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌هایی است که سرمایه‌های سرمایه‌گذاران شرکت، توسط سبدگردان اداره می‌شود. درواقع وجود کد prx یک نشانه و نماد از شرکت‌های سبدگردان برای اطلاع دقیق سهام‌داران خواهد بود.

تفاوت کد prx سبدگردانی با کد بورسی معمولی

همان‌طور که گفتیم برای حضور مستقیم در بازار بورس باید در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کرده و سپس در یکی از کارگزاری‌های بورسی اقدام به دریافت کد بورسی کنید اما این در حالی است که شما روش مستقیم را برای حضور در بازار بورسی انتخاب کرده باشید؛ یعنی جاییکه خرید و فروش سهام و صفر تا صد معاملات بورسی بر عهده خودتان است. حال شما زمانی به دریافت کد prx سبدگردانی نیاز خواهید داشت که قصد سرمایه‌گذاری به روش غیر مستقیم به واسطه شرکت‌های سبدگردان را داشته باشید.

چندین شرکت سبد گردان وجود دارد که سرمایه‌گذاران با انتخاب یکی از این شرکت‌ها که مجوز رسمی دارند، اقدام به افتتاح سبد می‌کنند؛ در این حالت شرکت مورد نظر خود به انجام معاملات پرداخته و تنها سبدداران را از سود و زیان نهایی سهیم می‌کند. کد بورسی معمولی از تعداد سه حرف فارسی و نیز ۵ رقم درکنار هم تشکیل می‌شود اما کد prx سبدگردانی با پیشوند prx آغاز شده و همین پیشوند نمادی برای قرارداد‌های سبدگردان به شمار می‌رود.

نحوه دریافت کد prx سبدگردانی

اگر قصد دارید در شرکت‌های سبدگردان سرمایه‌گذاری کنید باید در ابتدا نسبت به دریافت کد prx سبدگردانی اقدام کنید؛ برای این کار در ابتدا یکی از شرکت‌های سبد گردان را انتخاب کرده و به همراه مدارک شناسایی خود به شرکت مورد نظر مراجعه کرده و درخواست افتتاح سبد سرمایه‌گذاری کنید. در این مرحله مبلغی به‌عنوان مبلغ ثبت نام از سرمایه گذار دریافت می‌شود و سپس شرکت مورد نظر اقدام به درخواست کد prx سبدگردانی از سازمان بورس می‌کند تا درنهایت کمتر از یک هفته این کد برای سرمایه گذار ارسال گردد. حال که کد prx سبدگردانی برای شما ارسال شده است می‌توانید در هر لحظه و هر جا محتوای سبد خود را بررسی و دنبال کنید.

لازم به ذکر است که تمامی مراحلی که برای دریافت کد prx سبدگردانی قرار است به‌صورت حضوری و با مراجعه به شرکت سبد گردان انجام شود را می‌توان به مراجعه اینترنتی به سایت شرکت سبد گردان انجام داد که این کار قطعا موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان خواهد شد.

مزایای دریافت کد prx سبدگردانی و استفاده از خدمات سبدگردان اقتصاد بیدار

  • اولین مزیتی که برای دریافت کد سرمایه‌گذاری در سبدگردان‌ها می‌توانیم نام ببریم، تلاش برای حفظ آرامش بازار و به تبع آن ماندگاری بیشتر سرمایه در بازار است. درواقع حضور سرمایه‌گذاران تازه وارد در بازار بورس موجب تزلزل بازار می‌شود چرا که با شنیدن هر خبر و شایعه‌ای در بازار، رفتارهای هیجانی و خرید و فروش‌های غیر منطقی در بازار دیده می‌شود که کل بازار بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • شاید شما هم با سایت‌های مجازی سیگنال دهی برخورد داشته‌اید که گاهی برخی از آن‌ها تنها به‌دنبال سودجویی خود هستند و منفعتی برای سرمایه گذار ندارند. این سایت‌ها درکنار برخی از سبدگردانی‌های غیررسمی گاهی شرایط نامساعدی را برای بازار به وجود می‌آورد که افزایش‌ خیز سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌های سبدگردان و به تبع آن دریافت کد prx سبدگردانی موجب کاهش این فعالیت‌های غیر مجاز در سطح بازار می‌شود.
  • از دیگر مزایای دریافت کد prx سبدگردانی می‌توان به افزایش تحلیل‌های بورسی اشاره کرد چرا که در این صورت دیگر رفتار‌های هیجانی جایی برای موفقیت در بورس ندارند و جای خود را به تحلیل و دانش بورسی می‌دهند. دیدگاه بلند مدت بورسی موفقیت را برای کسانی که با صبر و حوصله در بازار فعالیت می‌کنند، در پی دارد.
  • بر طبق آمار‌هایی که از سازمان بورس در دسترس است، بخش زیادی از خرید و فروش‌های بازار بورسی با مبالغ پایین و توسط سرمایه‌گذاران نوپا انجام می‌شود؛ حال اگر این سرمایه‌گذاران با دید بلند مدت به فعالیت در سبدگردان‌ها ارجاع داده شوند، قطعا معاملات بورسی جان تازه‌ای می‌گیرد. کاهش بار معاملاتی هسته از جمله مزایایی است که می‌توانیم برای دریافت کد prx سبدگردانی نام ببریم.

مدت زمان دریافت کد prx

همان‌طور که گفتیم در ابتدا روند دریافت کد prx سبدگردانی اینگونه بود که سرمایه گذار باید یک یکی از شرکت‌های سبدگردان در کشور مراجعه می‌کرد و با ارائه مدارک شناسایی خود نسبت به دریافت این کد اقدامات لازم را انجام می‌داد. حال مدت زمان درخواست کد prx سبدگردانی از طرف شرکت سبد گردان به سازمان بورسی معمولا یک هفته به طول می‌انجامید؛ گاهی نیز با افزایش درخواست‌ها امکان افزایش این مدت زمان به بیش از ۲ هفته هم مشاهده شده است اما حال در مقابل روش‌های دستی برای دریافت کد prx سبدگردانی، از روش الکترونیکی استفاده می‌شود. راه اندازی سامانه صدور کد prx موجب افزایش در سرعت روند صدور این کد‌ها شده است تا جاییکه گفته می‌شود این روند در مدت زمان چندساعته نیز قابل انجام خواهد بود.

نتیجه‌گیری پایانی

فعالیت در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد که دراین‌میان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس، سپردن سرمایه به شرکت‌ سبد گردان اقتصاد بیدار است. برای افتتاح سبد در این شرکت‌ نیازمند دریافت کد prx سبدگردانی خواهید بود که این کد به‌عنوان نمادی برای قراردادهای سبدگردان شناخته شده است. تمامی این مراحل برای شما توسط شرکت سبدگردان انجام خواهد شد.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده