نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰

اهمیت اتصالات سازه های فولادی، سازه های فولادی پترو کالوج

رفتار واقعی سازه‌های فولادی با نتایج حاصل از تحلیل‌ها تفاوت زیادی دارد. این موضوع باعث پیچیدگی طراحی و تحلیل اتصالات سازه‌های فولادی می‌شود.

هنگامی که یک عضو سازه‌ای بر اثر اعمال بارهای اضافی می‌شکند، معمولا تحلیل رفتار آن عضو نسبت به بررسی اتصالات در اولویت قرار می‌گیرد. از آنجایی که اتصالات وظیفه توزیع نیرو بین چندین عضو سازه را برعهده دارند، این رویکرد می‌تواند روی ایمنی عضوهای درگیر تأثیرگذار باشد. به‌علاوه، هزینه اتصالات بخش زیادی از هزینه تمام شده ساخت سازه های فولادی را دربرمی‌گیرد. باتوجه‌به این دلایل، طراحی و انتخاب صحیح اتصالات سازه های فولادی به منظور دستیابی به ایمنی کافی و جلوگیری از هزینه‌های اضافی اهمیت بالایی خواهد داشت.

فلنج چیست؟

فلنج یک دیسک، طوقه یا رینگ است که برای وصل کردن قطعات خط لوله، مسدود کردن جریان یا محکم کردن اتصالات استفاده می‌شود.فلنج معمولا به‌صورت جوشی یا دنده‌ای ساخته می‌شود و با پیچ به فلنج دیگر وصل می‌شود. برای آب بندی فلنج نیز معمولا از گسکت استفاده می‌شود.

فلنج معمولا به‌صورت سفارشی یا براساس ابعاد مشخص و استانداردهای شناخته شده تولید می‌شود. سازمان های متعددی استانداردهای مخصوص ساخت فلنج را تهیه می‌کنند که در این استانداردها عموما ابعاد و فشار و دمای قابل تحمل فلنج برای کاربردهای مختلف مشخص می‌شود.

دسته‌بندی فلنج ها براساس مواد سازنده آن 

فلنج ها با متریال های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. مطرح‌ترین و پرکاربردترین نوع فلنج از لحاظ متریال، فلنج استنلس استیل است که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد گسترده‌ای دارد. فلنج کربن استیل، فلنج های با آلیاژهای فولادی کم کربن و پرکربن و فلنج ها با متریال‌های غیرفلزی برای مصارف عمدتا شیمیایی که سیال خورنده باشد، از دیگر انوع فلنج ها بر حسب مواد سازنده آن هستند.

شیر کنترلی

شیر کنترلی چیست؟

شیر کنترلی نوعی شیر است که توسط آن و یک وسیله کنترلی جانبی می‌توان جریان سیال را از کمترین حد ممکن تا بیشترین مقدار مجاز تنظیم کرد. معمولا شیر کنترلی از نوع آنالوگ است مگر در برخی موارد که در ادامه اشاره خواهد شد.

شیر کنترلی بیشترین نقش را در سیستم تنظیم جریان دارد، چرا که آخرین دستگاه در مسیر تنظیم جریان است. انواع مختلف شیرآلات می‌توانند به‌صورت شیر کنترلی استفاده شوند. شیر کنترلی کروی (گلوب)، شیر کنترلی پروانه‌ای، شیر کنترلی پلاگ، شیر کنترلیتوپی، شیر کنترلی دیافراگمی، شیر کنترلی زاویه‌ای و شیر کنترلی سه راهی از انواع شیرهای کنترلی مطرح هستند.

شیر کنترلی برای کنترل سیال های مختلفی مانند مایعات، گاز و بخار استفاده می‌شود. شیر کنترلی در بسیار صنایع از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، تولید نیرو، صنایع بهداشتی، صنایع غذایی و سایر صنایع کاربرد متنوع و گسترده‌ای دارد.

انواع کنترل ولو براساس تعداد دیسک ها:

کنترل ولو را می‌توان از نظر تعداد دیسک‌های موجود نیز مشخص کرد:

١. کنترل ولو تک نشیمن گاه

٢. کنترل ولو با دو نشیمن گاه

مزیت این نوع کنترل ولو این است که می‌توان آن را کاملاً باز یا بسته کرد و از ۰ تا ۱۰۰٪ تغییر جریان ایجاد کرد. اما با نگاهی به ساخت آن، به‌دلیل افت فشار ازطریق روزنه، یک نیروی رو به بالا در ناحیه روزنه وجود دارد و در نتیجه ، نیروی مورد نیاز برای حرکت سوپاپ دربرابر این رانش به سمت بالا نیز زیاد است.

بنابراین این نوع کنترل ولو برای دبی کم مناسب تراست. از طرف دیگر ، دو دیسک در یک شیر با دو نشیمن گاه قرار دارد. جریان در ناحیه یک دیسک به سمت بالا و در دیسک دیگر به سمت پایین حرکت می‌کند.

اما کنترل ولو دارای دو دیسک از یک عیب رنج می‌برد. به‌دلیل تفاوت دمای ساقه و نشیمن سوپاپ ، نمی توان جریان را به‌طور کامل قطع کرد.

مقایسه انواع کنترل ولو

در مورد مقایسه انواع کنترل ولو می‌توان گفت به‌طور کلی عملکرد یکسانی دارند ولی از لحاظ ساختمان و طراحی متفاوت هستند. انواع کنترل ولو برای کار کردن نیاز به نیروی محرکی دارند که ازطریق برق تأمین می‌شود.

لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی استوانه‌ای توخالی از جنس فولاد در ابعاد مختلف است که دو سر آن معمولا باز است و عموما از آن برای انتقال مواد استفاده می‌شود.

لوله فولادی ازطریق خم کردن صفحه هات فولادی ساخته می‌شود. لوله فولادی شیئی استوانه‌ای است که قطعات مختلف آن ازطریق بست به هم متصل می‌شوند. لوله فولادی رایج ترین نوع لوله برای استفاده در سیستم‌های تأمین آب است.

لوله فولادی همچنین در سیستم‌های لوله کشی گاز طبیعی و فاضلاب کاربرد دارد. درحالی‌که لوله فولادی ممکن است در نگاه اول، نسبت به برخی لوله ها گران به نظر برسد بااین‌حال مزیت‌های آن مانند تحمل و پایداری زیر فشار، قابل دسترس بودن در اندازه‌های مختلف و جوشکاری آسان که در نتیجه موجب کاهش هزینه نصب و حمل‌و‌نقل می‌شود، لوله فولادی را به گزینه‌ای رایج و قابل اطمینان تبدیل کرده است.

لوله های فولادی بسیار کارآمد بوده و در صورت نیاز در قطرهای کوچک قابل استفاده هستند و در مقایسه با سایر مواد ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند.

لوله فولادی را می‌توان ذوب کرد تا به سایر مواد قابل استفاده در صنعت تبدیل شود علاوه‌بر این ، مقاومت بالای این لوله فولادی و مقاومت دربرابر آسیب های ناشی از خطاهای انسانی ، ریشه درختان و شرایط آب و هوایی شدید، این لوله فولادی را به گزینه ایده آل برای اکثر سیستم‌های تأمین آب و فاضلاب تبدیل کرده است.

مقایسه انواع لوله های فولادی

انواع لوله های فولادی از لحاظ ساخت و کاربرد تفاوت عمده دارند و برای هر کدام استاندارد مخصوصی تعریف شده است به طوری که معرفی تمامی این استاندارد ها تنها در یک کتاب قطور ممکن است.

لوله‌های فولادی هر کدام قوت و ضعف خود را دارند به همین دلیل استفاده یک مدل از لوله‌های فولادی برای تمام وضعیت‌ها ناممکن است.

لوله فولادی

قیمت لوله فولادی

لوله های فولادی در استاندارد ها، گرید ها، اندازه ها و با مواد اولیه خارجی یا داخلی تولید می‌شوند. اما قیمت نهایی لوله فولادی درنهایت باتوجه‌به وزن و ضخامت آن تعیین می‌شود. لذا تعیین قیمت به‌صورت کلی امکان‌پذیر نیست.

برای دریافت آخرین قیمت‌ها، لطفا با همکاران ما در پترو کالوج تماس حاصل کنید.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده