نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰

بررسی علت خراب شدن یخچال و نحوه جلوگیری و رفع آن

کثیف شدن کندانسور، معیوب شدن موتور، خرابی و فرسودگی لاستیک های دور در و باز گذاشتن در یخچال برای طولانی مدت را می‌توان برخی از مهم‌ترین علت های خراب شدن یخچال است.

در ساختار یخچال فریزر قطعات و متعلقات مختلفی به کار رفته است. بروز هرگونه خرابی و ایراد در اجزای این دستگاه می‌تواند خرابی و معیوب شدن یخچال را به‌دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی علت خراب شدن یخچال و نحوه عیب یابی و تعمیرات انواع یخچال فریزر می‌پردازیم. 

مهم‌ترین علت خراب شدن یخچال

خراب شدن یخچال ناشی از علل و عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. تشخیص دقیق و عیب یابی به موقع مشکلات فنی یخچال علاوه‌بر افزایش طول عمر دستگاه، برای مصرف‌کننده از نقطه نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.

۱. معیوب شدن موتور یخچال

موتور یکی از بخش‌های مهم و کلیدی موجود در ساختار یخچال فریزر به شمار می‌رود. کمپرسور یا موتور یخچال وظیفه انجام فرایند سرمادهی و خنک‌سازی محفظه داخلی دستگاه را عهده‌دار است. بدون وجود این قطعه عملا کارکرد و عملکرد یخچال مقدور نمی‌شود.

این قطعه در قسمت پشت و پایین یخچال قرار گرفته و به رنگ مشکی است. بر همین اساس، یکی از دلایل و علت خراب شدن یخچال به معیوب شدن قطعه موتور مربوط می‌شود. روشن نشدن یا خاموش شدن یکباره یخچال، حکایت از معیوب شدن و خرابی موتور دستگاه دارد. در صورت بروز این مشکلات باید نسبت به تعمیر یا تعویض موتور اقدام کنید..

۲. خرابی ترموستات

یکی دیگر از دلایل خراب شدن یخچال ناشی از خرابی و بروز مشکل در قطعه ترموستات دستگاه می‌شود. ترموستات دمای محفظه داخلی یخچال را تنظیم می‌کند. این قطعه با ارسال فرمان به کمپرسور، روشن و خاموش شدن آن را مدیریت می‌کند. در صورت خرابی ترموستات این چرخه دچار اختلال شده که نتیجه آن کارکرد و عملکرد نادرست یخچال است.

۳. کمبود گاز مبرد از مهم‌ترین علت های خرابی یخچال

علت خراب شدن یخچال می‌تواند به‌دلیل کمبود و تخلیه گاز خنک‌کننده دستگاه باشد. تخلیه یا کمبود مایع خنک‌کننده یخچال سبب کار نکردن یا روشن نشدن دستگاه می‌شود. گاز خنک‌کننده با جریان پیدا کردن در سیم پیچ های تبخیرکننده، هوای خنک را به محفظه داخلی، به منظور حفظ کیفیت مواد غذایی انتقال می‌دهد.

برای برطرف ساختن این مشکل، ضمن اطمینان حاصل کردن از تخلیه گاز خنک‌کننده یخچال، استفاده از خدمات سرویس کاران و تعمیرکاران حرفه‌ای کمک شایانی می‌کند.

۴. کثیف شدن کویل های کندانسور

در صورت کثیف شدن کویل هایی کندانسوری که در پشت یخچال وجود دارد ممکن است گرما به درستی از بین نرود و این موضوع باعث خنک نکردن یخچال و عملکرد نامناسب آن شود. در بعضی مواقع این امر باعث از کار افتادن یخچال خواهد شد.

۵. روشن نشدن خازن های یخچال

در صورتی که خازن های یخچال با مشکل روبه رو شده و روشن نشوند چرخه تبرید یخچال شروع نشده و این امر باعث می‌شود یخچال به خوبی کار نکند در برخی مواقع با خراب شدن خازن ها یخچال حتی روشن نمی‌شود.

 

بررسی یخچال ساید بار ساید خراب توسط یک تعمیرکار

رایج ترین مشکلات یخچال

پس از آشنایی با علت خراب شدن یخچال در این بخش به بررسی مشکلات یخچال و دلایل بروز آن می‌پردازیم.

خنک نکردن یخچال

عدم تولید سرما و خنک‌سازی یخچال نمایانگر نقص فنی در برخی قطعات و متعلقات دستگاه است. در چنین شرایطی، می‌تواند ناشی از خرابی فن، فرسودگی لاستیک دور در و معیوب شدن کمپرسور دستگاه باشد. همچنین، بروز نقص فنی در قطعه ترموستات و کافی نبودن گاز مبرد دستگاه، می‎تواند از عامل های مهم بروز این ایراد فنی به شمار رود.

داغ شدن بیش از حد موتور دستگاه

 در بسیاری مواقع داغ شدن موتور یخچال می‌تواند یک امر عادی و طبیعی محسوب شود. با این وجود چنانچه به‌صورت ناگهانی موتور یخچال خاموش شود و دیگر شروع به کار نکند، عیب یابی و تعمیر دستگاه اهمیت و ضرورت پیدا می‌کند.

خرابی رله استارت، قراردادن یخچال در فضای گرم، بیش از اندازه فشار آوردن به موتور دستگاه و کثیفی کندانسور، از دلایل اصلی بروز این مشکل به شمار می‌رود.

نشت آب از یخچال

خارج شدن آب از بخش‌های مختلف می‌تواند یکی دیگر از عامل ها و علت خراب شدن یخچال تلقی گردد. خرابی یا سوختن شیر برقی، از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل است. همچنین، چنانچه یخچال فریزر دارای مخزن بوده و آب به‌صورت آهسته و قطره قطره خارج شود، بررسی مخزن و تعویض کردن واشر و اورینگ آن کمک شایانی می‌کند.

ایجاد صدای غیرعادی و نامتعارف

معیوب بودن موتور، تراز نبودن یخچال، خراب شدن فن موتور و شل شدن اتصالات موتور، از مهم‌ترین دلایل تولید صدای زیاد یخچال است.  

برق داشتن بدنه یخچال

از دیگر مشکلات رایج یخچال برق دادن بدنه دستگاه است. معیوب بودن سیم های رابط، نصب نشدن سیم ارت یخچال، اتصالی ترموستات و اتصالی موتور را می‌توان از مهم‌ترین دلایل بروز این ایراد فنی برشمرد.

چگونه از خراب شدن یخچال جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که اشاره گردید، علت خراب شدن یخچال متاثر از عوامل و دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. دراین‌میان، با رعایت نکات نگه‌داری یخچال می‌توان از خرابی و معیوب شدن یخچال جلوگیری به عمل آورد.

تمیزی و نظافت کردن مستمر بخش‌های مهم یخچال مانند کندانسور، از جمله راهکارهای مناسب برای کاهش ایرادات و مشکلات فنی دستگاه است. علاوه براین، به منظور افزایش طول عمر مفید یخچال، خارج کردن دوشاخه دستگاه از برق به‌صورت چند وقت یکبار، بسیار تأثیرگذار و مؤثر است.

تمیز کردن اصولی و صحیح قسمت فریزر دستگاه، مانع جمع شدن یخ در یخچال شده و از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده