نویسنده: بخش تبلیغات
// پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰

فعال نگه داشتن ذهن کودکان در دوران قرنطینه

یکی از چالش‌های اصلی دوران قرنطینه، جدا شدن کودکان از فضاهایی‌ است که با درگیر نگه داشتن ذهن آن‌ها، شرایط لازم برای رشد شناختی، اجتماعی و احساسی آن‌ها را فراهم می‌کنند.

اما با تعطیلی مدارس و خانه‌نشین شدن کودکان در دوران کرونا، آن‌ها با دور شدن از دوستان، فضای آموزشی و جمعی و معلمان خود، بیش از پیش نیاز به توجه و حمایت دارند. والدین باید با شرکت در فعالیت‌های مختلف کودکان خود، تعامل با آن‌ها و مهم‌تر از همه فراهم ساختن کردن شرایط مناسب برای ماندن در خانه، علاوه بر مراقبت از سلامت جسمی آن‌ها، سلامت روان کودکان را نیز تضمین کنند.

خانه‌نشینی این روزهای کرونا کار را برای پدرها و مادرها سخت کرده است. بعضی‌ها به لطف تلفن‌های همراه هوشمند، اینترنت و سایر فناوری‌های مدرن، مسئولیت سرگرمی کودکان را به خودشان می‌سپارند. کلافگی والدین برای همه ملموس است، اما مهم است که والدین توجه زیادی به زمان استفاده کودکان از دستگاه‌های هوشمند، اینترنت و بازی‌های ویدیویی داشته باشند. روان‌شناسان کودک توصیه می‌کنند والدین فعالیت‌های جمعی خانوادگی را در برنامه‌ی خود داشته باشند تا کودک علاوه بر سرگرم شدن، ارتباط انسانی نزدیک با اعضای خانواده را تجربه کند و از طریق بازی‌ یاد بگیرد با دیگران تعامل کند. بردگیم یا بازی رومیزی یا بازی فکری، از بهترین گزینه‌ها برای خانواده‌ها و کودکان هستند.

تحقیقات متعددی نشان می‌دهند بازی رومیزی یا بازی فکری، می‌تواند به رشد ذهنی و زبانی کودکان کمک زیادی کند. علاوه بر این، این بازی‌ها به کودکان اهمیت تفکر منطقی، کار تیمی، رقابت سالم و شیوه‌ی برخورد درست با بردن یا باختن را می‌آموزند، مهارت‌هایی که در نبود همبازی و گروه دوستان در دوران کرونا کمتر تقویت می‌شوند.

بازی فکری کارکردهای اجرایی مغز را تقویت می‌کند

روان‌پزشکان بر این باورند که بردگیم و بازی رومیزی راه ساده‌ای برای توسعه‌ی کارکردهای اجرایی ذهن کودکان و نوجوانان هستند. این بازی‌ها می‌توانند مهارت‌های مهمی چون برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری را به فرزند شما آموزش دهند. این بازی‌ها حتی برای کودکانی که سن و سال کمتری دارند نیز مفید هستند، شناسایی رنگ‌ها، شمارش فضاها، برنامه‌ریزی برای حرکت‌های آینده، هماهنگی بین چشم و عضلات از جمله مزایایی هستند که بازی‌های فکری برای خردسالان دارند.

بازی پازل زینگو با نام جت ست

بازی رومیزی باعث کاهش اضطراب می‌شوند

تقریباً هیچکس از اضطراب ناشی از کرونا در امان نیست. نگرانی‌های مختلف در مورد سلامت، اقتصاد و... دست از سر بزرگ‌ترها برنمی‌دارد، حالا تصور کنید کودکان و نوجوانان که کمتر از والدین تجربه دارند چطور در مقابل این فشارها آسیب‌پذیرتر هستند. بازی‌های رومیزی و بردگیم، ساختار، قوانین و روابط پیش‌بینی پذیری دارند. همین به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند اضطراب کمتری داشته باشند. علاوه بر این، هیچ چیز مثل مشغول بودن و سرگرم بودن به کاهش تنش‌های کودکان و نوجوانان کمک نمی‌کند. علاوه بر این، پدر و مادرها هم می‌توانند به لطف اضطراب کمتر بچه‌ها، آسایش بیشتری در خانه داشته باشند.

بردگیم تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد

یکی از مشکلاتی که کودکان امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کوتاه بودن بازه‌ی تمرکز و توجه آن‌ها است. به خصوص که حواس‌پرتی‌های دیجیتالی زیادی در زندگی آن‌ها وجود دارد. تابحال به سرعت اسکرول کردن کودکان و نوجوانان هنگام چرخ زدن در اینترنت یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی دقت کرده‌اید؟ به سختی می‌توان فهمید چطور تصاویر را می‌بینند یا نوشته‌ها را می‌خوانند. اما بازی‌های فکری به کودکان می‌آموزند زمان نسبتاً طولانی روی یک موضوع تمرکز کنند و از پرداختن به مسائل جانبی بپرهیزند. همچنین مفهوم به سادگی صبر کردن برای رسیدن نوبت در این بازی‌ها، به توسعه‌ی مهارت‌های تاب‌آوری و صبوری در کودکان کمک بسیار زیادی می‌کند.

بازی پازل با کاشی های رنگی جت ست

جت ست، بازی هوش، دقت و سرعت!

زینگو، یکی از تولیدکنندگان ایرانی بازی‌های فکری، گزینه‌ی بسیار خوبی برای سرگرمی و رقابت کودکان با سنین مختلف طراحی کرده است. بازی فکری جت ست، یکی از بازی‌های رومیزی است که انجام آن نیاز به هوش، تمرکز و سرعت‌عمل بالا دارد و می‌تواند تمام جنبه‌های رشد شناختی کودک را تقویت کند. تشخیص رنگ، چیدن پازل با حرکاتی محدود طبق الگو و همچنین سرعت در چیدن پازل جت ست را به یک بازی ایده‌آل برای تقویت هوش کودکان تبدیل کرده است. یک بازی پازل هیجان‌انگیز که به نوعی مکعب روبیک را به یک رقابت دو نفره‌ی هیجان‌انگیز و سریع تبدیل کرده است. قوانین و هدف بازی ساده و روشن است، اما برنده شدن در آن به همین سادگی نیست. بازیکن‌ها بعد از انتخاب کارت الگو، باید در سریع‌ترین زمان ممکن مربع‌های رنگی را جابجا کنند تا به تصویر الگو دست پیدا کنند.

جشنواره‌ی برد با توئه!

در جشنواره‌ی زینگو که تا عید فطر ادامه داره، همه برنده‌اند! اگر برای سرگرمی کودکان خود در دوران قرنطینه به دنبال بازی‌های اصولی هستید که بتوانند علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها، هوش و مهارت‌های ذهنی و عاطفی آنان را هم تقویت کند؛ زینگو با تخفیف ویژه یک پیشنهاد برد برد برای شما دارد. برای تهیه‌ی بازی رومیزی جت ست زینگو، نیازی به خروج از خانه در دوره‌ی اوج کرونا نیست، جت ست را از دیجی‌کالا یا وبسایت زینگو با تخفیف 20 درصدی خریداری کنید و به سلامت، در خانه بازی کنید!

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده