نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۰

تست MBTI: برای چه شغلی ساخته شده‌اید؟

آیا در محل کار فعلی خود با افرادی مواجه شدید که از نظر فکری و شخصیتی با هم همخوانی نداشته باشند و نتوانند به خوبی با هم کنار بیایند؟

آیا متوجه شدید که برخی افراد "در جهان موازی زندگی می‌کنند" و برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند؟ در مورد این مشکل و حتی پیدا کردن شغل مناسب، شناسایی تیپ‌های شخصیتی ممکن است به شما کمک کند و به شرکت‌ها نیز کمک کند تا افراد را در تیم‌های مناسب خود قرار دهند.

درحالی‌که شخصیت هر فرد منحصر‌به‌فرد است، اما نظریه پردازان و روانشناسان معتقدند که ما ویژگی‌های مشترکی داریم که همان ویژگی‌ها ما را در دسته تیپ‌های شخصیتی مختلف قرار می‌دهد. اگر در مورد تیپ شخصیتی خود آگاهی داشته باشید، می‌توانید به خوبی در مورد انتخاب شغل تصمیم بگیرید و حتی در شغل فعلی خود در بخشی از شرکت مشغول به کار شوید که با روحیات و شخصیت شما سازگاری دارد و درواقع به روشی نوین به توسعه فردی خود بپردازید.

یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین تست‌های ارزیابی شخصیت، تست MBTI است. این تست براساس نظریه‌های کارل یونگ، روان‌پزشک مشهور سوئیسی است که نمونه‌های اولیه تیپ‌های شخصیتی توسط او معرفی شد و روانشناسی تحلیلی را او به دنیا معرفی کرد. کاترین بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز با گسترش نظریه یونگ در مجموع چهار دسته عنصر روانی مخالف را شناسایی کردند.

تست شخصیت شناسی MBTI

همان‌طور که گفتیم این تست چهار معیار اصلی برای تشخیص تیپ شخصیتی دارد که این چهار مقیاس روان‌شناختی به شرح زیر است:

برون گرایی - درون گرایی

این دسته از انرژی که دریافت می‌کنند، رفتار می‌کنند.

برون گراها افرادی هستند که تحت تأثیر افراد و اتفاقات خارج از حیطه خود قرار می‌گیرند. آن‌ها احساسات خود را نشان می‌دهند، با صحبت یاد می‌گیرند و به‌صورت گروهی کار می‌کنند.

افراد درون گرا دوست دارند و ترجیح می‌دهند که تصمیم گیری و فکر کردن را به‌صورت خصوصی انجام دهند، خودشان به‌دنبال آزمایش و کشف می‌روند. آن‌ها احساسات خود را پنهان می‌کنند، ترجیح می‌دهند تنها کار کنند و با تماشای دیگران یاد بگیرند.

حسی - شهودی

افراد این گروه اینگونه به‌دنبال یادگیری هستند.

افراد حسی از پنج حس جسمی خود (بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی) برای تفسیر و درک دنیا استفاده می‌کنند. آن‌ها مثال‌های واقعی را دوست دارند، بیشتر افراد عمل‌گرایی هستند و همیشه به‌دنبال کشف حقایق هستند، درحالی‌که احتمالاً نکته اصلی در هر موضوعی را با این کارها از دست می‌دهند.

افراد شهودی ترجیح می‌دهند به غرایز اعتماد کنند. آن‌ها براساس احساسات عمل می‌کنند، از تخیل خود استفاده می‌کنند و نکته اصلی در هر موضوعی را می‌گیرند درحالی‌که برخی از واقعیت‌ها را از دست می‌دهند.

احساسی - منطقی

این دسته اینگونه تصمیم گیری می‌کنند.

افراد منطقی از منطق و معیارهای عینی استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌پرسند "چرا؟" و از بحث‌ها و بودن در بطن این بحث‌ها لذت می‌برند.

افراد احساسی از ارزش‌ها، هوش هیجانی ایده‌های ذهنی خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در صحبت‌های خود از کلمات زیادی استفاده می‌کنند و هماهنگی، توافق و کمک به دیگران را ترجیح می‌دهند.

ادراکی - قضاوتی

این افراد با دنیا اینگونه رفتار می‌کنند.

افراد قضاوتی افراد بسیار هدفمندی هستند و ساختار، برنامه‌ها، قوانین و سازمان‌دهی را دوست دارند.

افراد ادراکی بسیار آرام هستند و آرام رفتار می‌کنند. آن‌ها انعطاف پذیر هستند، برای تغییر همیشه آماده هستند و اکتشاف را دوست دارند.

اگرچه به نظر می‌رسد که تنها باید در یک دسته قرار گرفت، اما این بدان معنی نیست که تنها راه ارتباط ما با جهان داشتن تنها یک معیار این دسته‌ها است. بنابراین، اگر فردی هستید که به احساسات تکیه می‌کنید، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از داده‌های عینی برای تصمیم گیری استفاده کنید. درواقع به این معنا است که شما احساسات قوی‌تری نسبت به دیگر معیارهای شخصیتی دارید.

تست شخصیت MBTi

تعیین نوع شخصیت

برای شناسایی نوع شخصیت، تست MBTI در دسته‌بندی خود 16 تیپ شخصیتی مختلف را ارائه می‌دهد. بنابراین، فردی که اولویت خود را در درون گرایی، شهودی، منطقی و قضاوتی قرار داده است ISTJ خواهد بود. درواقع این حروف اول کلمات هر دست از معیارهای بالا به انگلیسی است که پس از پاسخ دادن به سؤالات به این تیپ شخصیتی خواهید رسید.

به‌عنوان مثال، این تست عنوان می‌کند که افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ افرادی جدی، ساکت، عمل‌گرا و قابل اعتماد هستند. آن‌ها مسئولیت پذیر، کامل و مصمم هستند. آن‌ها به‌طور دقیق کار می‌کنند و در شرایطی که فشار زیاد است کار با آرامش اداره می‌کنند، اما تمایل دارند سریع و تند تصمیم بگیرند. آن‌ها ممکن است عجول باشند و فراموش نمی‌کنند که از کارهای دیگران قدردانی کنند. مشهورترین مشاغل تیپ شخصیتی ISTJ شامل حسابدار، ناظر، پزشک، مهندس و مجری فنی می‌شود.

با انجام تست MBTI در ایران تلنت می‌توان به درک درستی ا زخود رسید و آن را برای انتخاب شغل استفاده کرد. اما باید بدانید که در تست MBTI هیچ تیپ شخصیتی درست و غلطی مشخص کرد و درواقع نمی‌توان افراد را براساس تیپ شخصیتی که دارند به دسته خوب و بد تقسیم کرد. هر تیپ شخصیتی دارای ویژگی‌های خاص خود است و مهم است به یاد داشته باشید که، حتی اگر 100 نفر با یک تیپ شخصیتی وجود داشته باشد، هر یک متفاوت از هم خواهند بود که این تفاوت به‌دلیل ژنتیک، تجربیات، علایق و سایر عوامل ممکن است باشد. اما طبق تئوری شخصیت شناسی، تعداد مشترک در تیپ‌های شخصیتی معمولا بسیار زیاد است.

نحوه استفاده از تست شخصیت شناسی MBTI

هدف از یادگیری تیپ شخصیتی شما کمک به شما در درک بهتر خودتان است. وقتی می‌دانید چه چیزهایی به شما انگیزه و انرژی می‌دهد، به شما کمک می‌کند فرصت‌های شغلی را پیدا کنید که بیشتر با روحیات و نوع شخصیت شما همخوانی دارد.

نتیجه این تست، همچنین به بهبود روابط شما با دیگران کمک می‌کند. هرچه بیشتر تمایلات خود را بشناسید، بهتر می‌توانید رفتار خود را در قبال آدم‌های اطراف خود کنترل کنید. وقتی انواع شخصیت‌های اطراف خود را می‌دانید، می‌توانید از این اطلاعات برای بهبود نحوه کار و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنید.

به‌عنوان مثال، افراد ادراکی و احساسی افرادی هستند که اغلب با کنار آمدن مشکل دارند. ادراکی‌ها نمی‌توانند نیاز به توافق را درک کنند، زیرا آن‌ها بحث را راهی سالم برای کشف حقیقت می‌دانند. از طرف دیگر، افراد احساسی نیم‌توانند درک کنند که چرا کسی می‌خواهد بحث کند، زیرا آن‌ها روی کنار آمدن تمرکز دارند. اگر از ترجیحات دیگران باخبر شوید، می‌توانید به پذیرش و درک متقابل برسید و حتی ممکن است بتوانید از شخصیت‌های مختلف برای رسیدن به تعادل استفاده کنید، خصوصاً اگر این شخصیت‌ها در یک تیم با هم کار می‌کنند.

البته، نوع تیپ شخصیتی همه چیز را در مورد فرد شرح نمی‌دهد؛ شخصیت انسان بسیار پیچیده‌تر هستند. اما بااین‌حال، تست MBTI به خوبی ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف افراد را نشان می‌دهد. مهارت‌ها و توانایی شما در موضوعی خاص را مشخص می‌کند و این می‌تواند سرنخی برای رسیدن به شغل مناسب شما باشد.

منبع: ایران تلنت – Irantalent.com

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده