نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۰

کمیکا: کمیک (کتاب مصور) در ایران و الگویی به نام والت دیزنی

کمتر کسی فکر می‌کرد که شخصیتی سیاه و سفید با گوش‌های بزرگ و دماغی همچون توپ پینگ پونگ بتواند جزو محبوبترین شخصیت‌های جهان شود.

کاراکتری بامزه که توسط استودیویی ساخته شد که امروزه غول رسانه‌ای صنعت سرگرمی به حساب می‌آید. استودیویی که موسس آن با دست‌های خودش دنیای خود را ساخت؛ دنیایی به نام والت دیزنی!

والت دیزنی نمونه بسیار خوبی برای شرکت‌های فعال در حوزه سرگرمی است. شرکتی که کار خود را ابتدا با یکی از محصولات حوزه چرخه فرهنگی یعنی انیمیشن آغاز کرد و در طی صد سال گذشته خود را به بزرگترین شرکت حوزه سرگرمی تبدیل کرده است. تجربه این شرکت در کنار شرکت‌های دیگر همچون مارول و دی‌سی نشان می‌دهد که فعالیت در این حوزه می‌تواند موفقیت بالایی را برای مجموعه‌های مشابه به همراه داشته باشد.

کمیکا و الگوگیری از والت دیزنی

استودیو کمیکا جزو نخستین شرکت‌های فعال در عرصه سرگرمی ایران است. مجموعه‌ای که با الگوگیری از نمونه‌های مشابه در سراسر جهان سعی دارد در حوزه صنایع سرگرمی تحولی نوین پدید آورد. البته این تحول، چشم انداز پر دست اندازی را مقابل این مجموعه قرار می‌دهد، زیرا در ایران برای اولین بار است که مجموعه‌هایی همچون کمیکا سعی در ارائه خدمات در صنعت سرگرمی دارند. صنعتی که تقریبا در ایران وجود نداشته است ولی امروزه نیاز جامعه و مخاطبان ایرانی بر آن است که این تحول صورت پذیرد.

کمیکا در شروع فعالیت خود یعنی سال 96 با ورود به عرصه تولید کمیک‌های سریالی اولین مجموعه حرفه‌ای در تولید کمیک لقب گرفت. پیش از این در ایران پروسه تولید کمیک صنعتی دارای خط تولید نبود. تولیدات این حوزه عمدتا به صورت شخصی و نه به صورت سازمان یافته در قالب استودیوهای هنری تولید می‌گردید. ولی کمیکا با ارائه استانداردهای جدید همچون مجموعه‌های جهانی، پروسه تولید کمیک را در قالب خط تولیدی حرفه‌ای آغاز کرد.

کمیک البته تنها پله اول برای ورود به چرخه صنایع فرهنگی شامل کتاب، کمیک، انیمیشن، فیلم و گیم است. محصولی چند رسانه‌ای که توانایی آن را دارد که نه تنها در ارتباط با صنایع دیگر باشد بلکه خود به عنوان صنعتی مستقل عمل کند. همان گونه که در جهان کشورهایی همچون آمریکا و ژاپن با سرمایه گذاری در حوزه کمیک به این هدف یعنی ایجاد صنعت کمیک دست پیدا کرده‌اند.

کمیک ایلیا کمیکا

وضعیت کمیک در ایران

کمیک در ایران نوپاست، این بدان معنیست که مجموعه‌های تولید کننده کمیک در کشورمان به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت نیستند. پیش‌تر مجموعه‌هایی مثل گل آقا سکان دار تولید کمیک ایرانی بودند اما با تعطیل شدن این مجموعه‌ها روند تولید کمیک نیز در ایران متوقف شد. البته در چند سال گذشته مجموعه‌ها و انتشارات مختلفی تلاش داشته‌اند تا در عرصه کمیک دوباره شروع به فعالیت کنند اما این فعالیت‌ها ادامه دار نبوده است.

مجموعه کمیکا با استفاده از نیروهای جوان متخصص و ایجاد فضایی استارت آپی توانسته است به این هدف دست پیدا کند. هدفی که روند تولید کمیک را در ایران به صورت خط تولیدی استاندارد دوباره تعریف کند. استودیو کمیکا را در واقع باید همچون یک کارگاه صنعتی در نظر گرفت؛ کارگاهی که مواد اولیه وارد آن شده و پس از اعمال تغییراتی محصول مونتاژ و سپس بسته بندی و به دست خوانندگان می‌رسد.

هدف تولید محصولات فرهنگی

هدف اصلی کمیکا در تولید محصولات فرهنگی نگاهی تربیتی متناسب با اتمسفر ایران است. در حال حاضر نوجوانان ایرانی برای الگوبرداری از کاراکترها و محصولات خارجی استفاده می‌کنند. این درحالی است که بیشتر این الگوها متناسب با فرهنگ ایرانی نیستند. به همین دلیل کمیکا در تلاش است تا با رویکردی فرهنگی الگوهایی متناسب با فرهنگ کشورمان ایجاد کند.

کتاب مصور ایلیا نام مجموعه کمیک سریالی است که در استودیو کمیکا در حال تولید است. کمیک ایلیا به دنبال آن است که در تمامی مراحل زندگی مخاطبان حضوری تاثیر گذار داشته باشد. از سمتی نیز بتواند فضایی را ایجاد کند تا مخاطبان با این ابر قهرمان ایرانی همذات‌پنداری کرده و مختص نوجوانان باشد.

کمیک بوک سریالی ایلیا

کمیک ایلیا و افق‌های پیش رو

کمیک ایلیا برای اولین بار، اردیبهشت 98 در نمایشگاه بین المللی رونمایی شد. رونمایی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان که عمدتا نوجوانان بودند روبرو شد. ایلیا برای گروه نوجوانان و جوانان تولید شده و در تلاش است بتواند انتظارات مخاطبان را در خصوص اولین ابرقهرمان ایرانی برآورده کند. ابرقهرمانی که متناسب با فرهنگ ما است و می تواند محصولی بسیار مناسب هم برای نوجوانان و هم والدین آن‌ها باشد.

کمیکا هم اکنون یکی از مجموعه‌های موفق در حوزه تولید محصولات فرهنگی ا‌ست. مجموعه‌ای که با به کار گیری توان داخلی و استفاده از جوانان با استعداد نشان داده است می‌توان به قله‌های موفقیت دست یافت. موفقیتی که با همراهی مخاطبان به دست آمده و امیدوار است همچنان در راستای جلب رضایت آن‌ها قدم بردارد.

 

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده