قیمت پژو، یار قدیمی ایرانیان در سایت شیپور
صنعت خودرو ایران با پیکان شناخته میشود، ولی بیتردید بازار خودروی داخلی مدیون مدلهای مختلف پژو است. پژو را باید خودروی اسطورهای ایرانیان بدانیم. پژو که اولین محصول خود را در قالب یک خودروی سهچرخه معرفی کرده بود، آنقدر سریع توانست مراحل پیشرفت را پشت سر بگذارد که انواع خودروهای این شرکت توانستند بازارهای مختلفی چون ایران را تصاحب کنند و سالها جزو پرفروشترین مدلها باشند. سایت تاپ گذر در ادامه یادداشت پژو، یار قدیمی ایرانیان به بررسی چند مدل معروف این برند فرانسوی پرداخته است.
به قول یکی از دوستان «در کشور ما رونق اگر نیست، پژو هست!» اگر کمی دقت کنیم میبینیم پر بیراه هم نیست؛ هر طرفی که در خیابان سر بگردانیم انواع مدلهای پژو مانند انواع پژو 405، انواع پژو 206، پژو 207، پژو پارس و بهتازگی پژو 2008 را میبینیم که در خیابانهای ایران جولان میدهند.
البته هنوز ردی از گذشتههای دور نیز به چشم میخورد و گهگاهی یک پژو 504 خسته نیز به چشم میخورد که یا در گوشهای از خیابان، کوچه و پارکینگ پارک شده است یا در لاین کندرو به حرکت خود ادامه میدهد.
پژو، چه زمانی وارد ایران شد؟
شاید صنعت خودروسازی ایران با پیکان انگلیسی جان گرفته باشد، ولی بیشک رشد و ادامه مسیر خود را مدیون پژو فرانسه است. پژو 404 چهار در، اولین مدلی بود که وارد بازار ایران شد و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. بعدها شاهد ورود مدلهای پرطرفدار دیگری چون پژو 504 و پژو 205 به بازار ایران بودیم.
حال با این مقدمه بهتر است کمی بیشتر درباره پژو، خودروی اسطوره ای ایرانیان صحبت کنیم. شاید به پاسخ به یک سؤال مهم بتواند در این زمینه کمک زیادی به ما کند. سؤال اصلی این است که چرا خودروهای پژو تا این اندازه در ایران محبوب شدند؟
درحالیکه تنوع خودروهای ایران کم بود و کمکم مدلهای قدیمی از رده خارج میشدند و بعد از انقلاب اسلامی و تیره شدن روابط ایران با آمریکا و برخی کشورهای دیگر، نمیتوانستیم خودروهای جدید را در بازار ایران ببینیم، شرکت فرانسوی پژو اوایل دهه ۸۰ شمسی به خوبی توانست از سابقهی حضور خود در ایران نهایت استفاده را ببرد.
درحالیکه ایرانخودرو با فروش بالای پیکان در بازار جولان میداد، در سوی دیگر سایپا بهعنوان رقیبی دیرینه سراغ کیا و خودروی محبوبی چون پراید رفت تا ایرانخودرو کمی احساس خطر کند. اینجا بود که همکاری ایرانخودرو و پژو فرانسه معادلات بازار را یک بار دیگر بر هم زد.
پژو 405 را باید موفقترین و خاطرهانگیزترین خودروی پژو در ایران بدانیم که بهعنوان یک خودروی خانوادگی همچنان هم جزو مدلهای پرفروش و پرتیراژ بازار ایران است. پژو 405 نهتنها در ایران، بلکه در دنیا نیز موفقیتهای چشمگیری داشته است و در دهه ۸۰ میلادی یک بار توانست بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شود.
دلایل موفقیت پژو 405 بعد از 27 سال چیست؟
اولین مدل پژو 405 سال ۱۳۷۰ شمسی تحت عنوان Peugeot 405 GL بهصورت کاملا فرانسوی و با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی وارد بازار ایران شد؛ خودرویی که هنوز مدلهای ۷۱ یا ۷۲ آن در خیابانهای کشور به چشم میخورد. موفقیت پژو 405 تا اندازهای چشمگیر و مداوم بود که نهتنها مدلهای GLX ،GL و GLi آن وارد بازار شد، بلکه همچنان شاهد خرید و فروش و عرضهی مدلهای دیگری چون RD ،Roa و SLX هستیم.
البته پژو آردی و روآ درواقع شاسی و بدنه پژو 405 مشهور را یدک میکشند و پیشرانه و سیستم تعلیق آنها همان پیکان خودمان است! ولی SLX که جدیدترین مدل به شمار میرود، پیشرفتهایی در بخش طراحی ظاهری و بخش فنی داشته است و گرانترین مدل پژو 405 است.
قابلیت فنی بالا، فضای داخلی وسیع، آپشنهای مختلف و قیمت مناسب از جمله برتریهایی بود که باعث شد پژو 405 بعد از ورودش به بازار ایران بتواند نسبت به دیگر رقبای خود فروش خوبی را تجربه کند. پژو 405 یک خودروی خانوادگی جذاب برای ایرانیهای خانوادهدوست بود که محبوبیت زیاد آن باعث شد سبک جدیدی از خودروهای داخلی مانند سمند و سورن برپایهی پلتفرم آن شکل بگیرند.
ماجرای متفاوت پژو 206
درحالیکه پژو 405 بهعنوان گنج ایرانخودرو و شریک فرانسویاش روزهای خوشی را در ایران پشت سر میگذاشت و فصل جدیدی از بازار خودروی داخلی را رقم میزد، اما همچنان کمبود یک خودرو هاچبک، کممصرف و اسپرت که هر قشری خریدار آن باشد بهشدت احساس میشد.
درحالیکه این فضا با خودرویی چون پراید هاچبک پر شده بود، اما یک بار دیگر ایرانخودرو با عرضهی خودروی جذابی چون پژو 206، قواعد بازی را تغییر داد. خودرویی دوست داشتنی، کممصرف، جذاب، اسپرت و جوانپسند که از پیر و جوان، زن و مرد هنوز هم عاشق آن هستند.
اما از آنجایی که داشتن خودروی خانوادگی و فضای کافی در صندوق عقب همیشه برای ایرانیها مهم بوده، یک بار دیگر ایرانخودرو با هنرنمایی خود خودرویی به نام 206 SD یا پژو 206 صندوقدار و بعد از خودروی داخلی به نام رانا را روانهی بازار کرد.
اما این روزها با افزایش قیمت ناگهانی خودرو در بازار ایران بهویژه خودروهای پرطرفدار و پرفروشی چون پژو 206، شاید این خودرو دیگر فروش سابق خود را نداشته باشد اما همچنان بازار خرید و فروش خودرو در مدلهای کارکرده و دست دوم آن داغ است.
پژو پرشیا یا پژو پارس؟
ایرانخودرو برای ایجاد تنوع در پژو 405 و ارتقای آن، نسخهی فیسلیفت این مدل را از سال ۱۳۷۹ با نام ابتدایی پژو پرشیا عرضه کرد که بعدها به پژو پارس تغییر نام داد؛ گرچه هنوز هم خیلیها بهصورت کوتاه و کاربردی این خودرو را پرشیا صدا میزنند!
بعد از موفقیتهای چشمگیر پژو 405 و پژو 206، موفقیت پژو پارس نیز خیلی دور از انتظار نبود. این در حالی است که همچون دو مدل دیگر، پژو پارس نیز بهویژه در رنگ سفید یخچالی، این روزها طرفداران زیادی دارد و فروش خوبی را تجربه میکند.
البته پژو پارس نیز از گزند تصمیمات مدیران ایرانخودرو دور نماند و با اضافه شدن آپشنهای مختلفی چون رینگ آلومینیومی یا استفاده از موتور قدرتمند زانتیا، مدلی به نام پژو پارس سال یا پژو پارس ELX با قیمت بالاتر وارد بازار شد.
شاید پژو پارس ظاهری چون پژو 206 نداشته باشد، اما قابلیتها و امکانات خوبی که برای خانوادهها دارد از یک سو و قابلیتهای زیادی برای اسپرت کردن از سوی دیگر باعث شده است تا هر گروهی از مردم نسبت به آن علاقهی خاصی داشته باشند.
البته پژو 405، پژو 206 و پژو پارس تنها پژوهای موجود در بازار ایران نیستند. پژو 207، پژو 407 و پژو 2008 مدلهای مختلفی هستند که در خیابانهای ایران به چشم میخورند.
سخن پایانی
محبوبیت خودروهای پژو در بازار ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. فارغ از پراید، انواع مدلهای پژو مانند پژو 206، پژو 405 و پژو پارس و البته سمند که برپایهی پلتفرم پژو 405 تولید میشود، تا حدی زیاد است که سالها پس از خارج شدن خودروهای مذکور از خط تولید شرکت اصلی، همچنان با اسامی و مشخصات متنوع در ایران تولید میشوند و فروش بالایی دارند.
مشخصات فنی، ویژگیهای ظاهری، قیمت مناسب، قابلیتهایی چون فضای مناسب کابین و صندوق، نبود خودرویی با قیمت مشابه و پشتیبانی ایرانخودرو باعث شده تا از پژو 206 برای نسل جوان و پژو 405 مناسب خانوادهها، تمام مدلهای پژو همچنان اسطوره باشند.
پایان رپورتاژ آگهی/.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.