نویسنده: بخش تبلیغات
// جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰

بررسی تفاوت قیمت پراید دست دوم در ایران، ونزوئلا و مصر

همه چیز از زیر سر فورد بلند می شود؛ یعنی آن زمان که سفارش تولید فورد ابتدا به مزدا و سپس به کیاموتورز داده شد تا خودرویی به نام پراید را تولید کنند.

پرایدی که اولین بار به شکل بدون صندوق طراحی شده بود سال‌ها بعد تغییرات بسیاری کرد. شرکت کیاموتورز بعد از پراید طراحی‌های خود را تکامل داد. سال ۲۰۰۰ تولید پرایدهای این شرکت متوقف شد و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ و سپس از ۲۰۱۱ تا امروز دو مدل خودرو به نام ریو طبق الگو همان پراید ساخت. آن زمان پراید در کشورهای مختلف به نام‌های فورد فستیوا یا مزدا 121 به خودرو دانشجوها معروف شده بود.

همان طور که این روزها نیز خرید پراید دست دوم صندوق دار و یا بی صندوق یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دانشجویان ایرانی است. پیش از آن کیا یک مدل با پنج در درانگلستان و همچنین سه در و پراید واگن در آلمان طرحی و تولید کرد. مدل اولیه پراید همان مدل هاچ‌بک با سه در بوده که یک سال بعد به ۵ در ارتقا پیدا کرد. پراید بتا آن چیزی است که ما به نام پراید صندوق دار با آن آشنا شدیم. کیاموتورز این مدل را در سال ۱۹۹۰ تولید کرد. پرایدی که امروزه هنوز هم مشتری‌های زیادی در ایران دارد و در سال ۱۹۹۱ وارد انگلیس شده بود. سایپا در سال ۲۰۰۰ تغییراتی در ظاهر، موتور و بدنه این خودرو ایجاد کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سال ۲۰۰۷ ایران طرح سایپا 141 را به ونزوئلا هم داد. کمپانی ونزوئلایی اسم پراید را به نام یک پرنده در ونزوئلا تغییر داد. آن زمان ۵۱ درصد از کارکنان تولید پراید در ونزوئلا را ایرانیان تشکیل می دادند. اولین پرایدی که آنجا تولید شد هفت هزار و ۹۰۰ دلار قیمت داشت. سال ۹۱ خرید همین پراید به ۱۴ هزار دلار رسید. برای همین خیلی هم بابت نرخ تورم و افزایش قیمت پراید ناراحت نباشید چراکه حداقل در این یک مورد تنها نیستیم.

همچنین پراید توسط خودروسازی عرب آمریکن در قاهره و مصر هم تولید شده است. جالب اینکه بر اساس وب‌سایت های خرید و فروش ماشین مصری خرید یک پراید صندوق دار دست دوم ساخت سال ۲۰۱۵ در مصر ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می ارزد. در صورتی که همین پراید در ایران کمتر از ۱۷ میلیون تومان نیست.

همچنین خرید پراید صندوق دار دست دوم تولید سال ۲۰۰۹، پنج میلیون و دویست هزار تومان بوده اما همین خودرو در ایران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در سایت دیوار قیمت گذاری شده است.

تغییرات بی تغییر

 از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ سایپا تغییراتی در سه مدل پراید تولیدی خودش ایجاد کرد. تغییراتی که به نظر می‌آمد در راستای نسل دوم تولیدات فورد، معروف به فورد فستیوا باشد. سپس سایپا 132 در سال ۲۰۰۸ تولید شد و سعی کرد جبران کمبود های 131 باشد.

اما به نظر می‌آید تنها چیزی که در خرید پراید صندوق‌دار دست دوم و نو تغییر کرده تنها قیمت آن بوده که از حدود ۵ میلیون تومان به ۲۱ میلیون تومان رسیده است. اینگونه سایپا به یکی از غول‌های صنعت خودرو ایران تبدیل شد. با این حال بعد از فشارهای بسیار از سمت دولت و مردم تیپ ایکس ۱۰۰ را در سال ۹۲ تولید کرد تا بدنه و اتاق آن را مقاوم کرده باشد. در این مدت مدل‌های مختلفی از خودروها با عنوان اس ای، تی ال و ... هم در پراید ارائه شد تا اینکه در نهایت همه آنها با تیپ اس ای مجهز به فرمان های هیدرولیک و به ایربگ شدند. به زودی نیز قرار است سری ایکس ۲۰۰ هم تولید و جایگزین قبلی‌ها شوند اما معلوم نیست که آیا بازهم چهره آن مانند تولیدات بیست سال قبلی تکراری است یا نه.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده