نویسنده: بخش تبلیغات
// دوشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰

نکاتی که باید برای خرید اولین ویولون در نظر بگیرید

نواختن موسیقی، بخش‌های دیداری، شنیداری و مناطق مرتبط با حرکات عضلانی را در مغز به طور همزمان‌ فعال می‌کند.

تمرین نواختن سازها عملکرد مغز ما را تقویت می‌کند. اما شروع یادگیری نواختن و به‌خصوص خرید آلات و لوازم موسیقی برای خودتان، فرزند یا هنرجوی شما می‌تواند کاری دلهره‌آور باشد. در اولین قدم شاید ندانید که بهتر است یک ویولون نو بخرید یا سراغ ابزار دست دوم بروید. خرید ویولون خوب بستگی به آگاهی و شناخت شما از این وسیله دارد.

قطعات مختلف ویولون و نوع ساخت آنها تعیین‌کننده‌ی کیفیت صدای ویولون است. ویولون به طور متوسط ۷۰ جز دارد و هرکدام از این اجزا روی تن و کیفیت صدای خروجی دستگاه تاثیرگذارند.

بنابراین برای یک خرید معقول بهتر است قبل از هر کاری به سه سوال زیر پاسخ دهید:

  • برای خرید ویولون چقدر بودجه دارید؟ (قیمت انواع ویولون در سایت دیوار)
  • صاحب این ویولون چه سنی دارد؟
  • کاربرد این ویولون برای آموزش یک فرد مبتدی است یا برای یک اجرای حرفه‌ای؟

ما فرض می‌کنیم شما در نواختن ویولون مبتدی هستید و می‌خواهید با خرید ویولون دست دوم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. جالب است بدانید برخی نوازندگان حرفه‌ای نیز ویولون‌های مرغوبی را که سال‌ها استفاده شده‌اند خریداری می‌کنند؛ زیرا معتقدند که عملکرد ویولون مرغوب قدیمی که به‌درستی از آن نگهداری شده است از ویولون نو بهتر است. توصیه می‌شود افراد تازه‌کار ویولون نو خریداری نکنند.

در ادامه نکاتی را در زمینه‌ی خرید ویولن دست دوم متذکر خواهیم شد که دانستن آنها در هنگام خرید اهمیت خواهد داشت.

  • ویولون‌ها از چوب ساخته شده‌اند. مرغوبیت جنس چوب آنها تاثیر زیادی در قیمت‌شان دارد؛ زیرا نوع چوب در کیفیت صدای ویولون تاثیر زیادی دارد.
  • در خرید ویولون (نو یا دست دوم) به بدنه‌ی آن دقت کنید. تمام سطح را بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ شکافی روی آن وجود ندارد. ترک‌های تعمیر شده روی ویولون‌ دست دوم ممکن است مشکل زیادی ایجاد نکند؛‌ ولی ترک‌های پشت ویولون تا ۷۰ درصد از ارزش دستگاه می‌کاهد.
  • اگر ویولون مشکلی دارد و نیاز به تعمیر دارد، قبل از خرید درباره‌ی هزینه‌‌های تعمیر آن مشورت کنید.
  • لبه‌ها را بررسی کنید. گاهی بر اثر مرور زمان لبه‌ها جابه‌جا می‌شوند و دیگر روی هم مماس نیستند؛ خصوصا اگر چوب به کار رفته در ساخت ویولون از نوعی باشد که با گذشت زمان در فرآیند خشک شدن، تغییر سایز بدهد.
  • تنظیم بودن ساز ویولون در قیمت آن تاثیر دارد. تنظیم بودن صدا نشان‌دهنده‌ی محکم بودن خرک و محکم بودن اتصالات و ... است.
  • دسته‌ی ویولون باید صاف باشد.
  • خرک ویولون باید دقیقا بین دو روزنه‌ی F مانند قرار گرفته باشد. اگر خرک حرکت آزادانه‌ای به اطراف داشته باشد احتمالا مشکلی وجود دارد.
  • به‌عنوان یک قانون کلی، گیره‌های کوک کردن سیم‌ها (تیونرها) باید از چوب آبنوس ساخته شده باشند؛ زیرا چوب آبنوس نسبت به سایر چوب‌ها چگالی بالاتری دارد و محکم است.
  • آرشه چوبی است که دو سر آن با موی اسب به هم متصل شده است. کیفیت آرشه در میزان موفقیت شما در یادگیری ویولون تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر آرشه‌ی ویولون خریداری‌شده کیفیت لازم را ندارد، می‌توانید یک آرشه‌ی باکیفیت‌تر تهیه کنید.
  • راحتی ویولون را امتحان کنید. سایز ویولون باید متناسب با سن و اندازه‌ی شما باشد. بهترین راه برای خرید ویولون متناسب با سایز شما، مشورت با استاد یا فروشنده است.
  • اگر سیم‌های دستگاه آسیب دیده‌اند، بهتر است آنها را با سیم هسته‌ی فلزی تعویض کنید. برای نوازندگان مبتدی سیم با هسته‌ی فلزی توصیه شده است؛ زیرا این سیم‌ها عمر بسیار بالایی نسبت به باقی سیم‌ها دارند.
  • برای مبتدی‌ها تنها راه برای اطمینان یافتن از کیفیت یک ساز، نواختن آن است. از استاد خود بخواهید ساز را برای شما تست کند و به شما بگوید که آیا این ساز نیاز شما را برآورده خواهد کرد یا خیر.

برای مشاهده‌ی قیمت‌های مختلف خرید و فروش ویولون به سایت دیوار مراجعه کنید.

همچنین اگر قصد فروش ویولون خود را دارید اقدام به ثبت‌نام در دیوار و ثبت آگهی کنید. دیوار به فروش آلات و لوازم موسیقی شما کمک خواهد کرد.

 

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده