نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰

چرا باید به استفاده از دوچرخه بیشتر اهمیت بدهیم؟

ایران یکی از آن دسته از کشورهایی است که تعداد دوچرخه‌سواران در آن روز به روز کم می‌شود و خبری از حرکت‌های دسته جمعی برای دوچرخه سواری نیست.

فروشندگان هم که با کم بودن میزان فروش دوچرخه به مشکل خورده‌اند، این کسب و کار را ترک کرده‌اند یا کمتر به آن بها می‌دهند.

البته خرید دوچرخه برای کودکان هنوز ادامه دارد و به یکی از موارد مورد نظر برای هدیه دادن به دانش‌آموزان و نونهالان تبدیل شده است. از سویی باید در نظر گرفت فرهنگ‌های موجود در کشورمان تغییر کرده و استفاده از دوچرخه به اولویت‌های موجود در بین خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است؛ در حالی که دوچرخه تنها وسیله‌ نقلیه‌ای است که انسان را به ورزش کردن و تناسب اندام سوق می‌دهد و برعکس دیگر وسایل نقلیه، استفاده مداوم از آن برای سلامتی و تناسب اندام مناسب است.

در ادامه سعی داریم مزایای حاصل از استفاده دوچرخه را بیان کنیم تا شاید سبب حرکت مجدد افراد برای خرید دوچرخه شود یا از فروش دوچرخه قدیمی در خانواده‌ها جلوگیری کند. البته معیار این مزایا تنها داشتن دوچرخه نیست، بلکه استفاده از آن است.

 

جبران کمبود تحرک

امروزه به دلیل استفاده از ابزارهای نوین و پیشرفته در محل کار و منزل از جمله کامپیوتر و موبایل، کمبود تحرک در بین انسان‌ها به‌ویژه افراد ساکن در کلان‌شهرها به‌شدت احساس می‌شود. دوچرخه‌سواری می‌تواند این کمبود تحرک را جبران کند و سبب افزایش تحرک در انسان شود.

 

افزایش روحیه

رکاب زدن با دوچرخه که حرکت در سطح شهر یا دور زدن در پارک‌ها و فضای طبیعی را به همراه دارد، در مدت کوتاهی سبب افزایش روحیه در دوچرخه‌سوار می‌شود.

 

تناسب اندام

یکی از راه‌های مناسب و کم هزینه برای تناسب اندام، دوچرخه‌سواری است. هرچند امروزه در باشگاه‌های بدن‌سازی یا دیگر باشگاه‌های ورزشی دوچرخه‌های مکانیکی ثابت یا الکترونیکی ثابت وجود دارد، اما این دستگاه‌ها نمی‌توانند جای دوچرخه‌های معمولی را بگیرند و مزایای دوچرخه عادی را هم ندارند.

دوچرخه به دلیل فعال کردن بسیاری از ماهیچه‌ها، مفاصل و رگ‌ها در هنگام رکاب زدن، یکی از بهترین ابزار به دست آوردن تناسب اندام است.

 

فرار از ترافیک

در شهرهای بزرگ و متوسط با استفاده از دوچرخه می‌توان به‌راحتی از بند ترافیک‌های سنگین شهری گریخت و بدون دغدغه رکاب زد. البته در برخی از کلانشهرها مانند تهران دوچرخه‌سواری کار هر کسی نیست.

 

بازگشت به طبیعت

پارک‌ها، مراتع، پارک‌های جنگلی و باغ‌ها یکی از محل‌های مناسب استفاده از دوچرخه است. حضور در این مناطق انسان را به دامان طبیعت برمی‌گرداند و برای ساعت‌های هرچند کوتاه، دغدغه‌های زندگی را دور می‌کند.

 

نداشتن دغدغه پارک کردن

دوچرخه کم جا می‌‌گیرد، راحت پارک می‌شود، نیاز به سیستم‌های امنیتی پیشرفته ندارد و بدین ترتیب به‌سرعت می‌توان برای آن جای پارک پیدا کرد. بنابراین اگر دوچرخه به وسیله نقلیه اصلی افراد تبدیل شود دیگر دغدغه‌هایی چون پیدا کردن جای پارک در مراکز و خیابان‌های شلوغ پیدا نخواهد شد.

 

کاهش مصرف سوخت

دوچرخه نیاز به سوخت‌های فسیلی یا برق ندارد و با رکاب زدن توسط پا انرژی لازم برای حرکتش را تأمین می‌کند. به همین خاطر اگر استفاده از دوچرخه در کشور فراگیر شود در کاهش مصرف سوخت و کم شدن لطمه زدن به طبیعت تأثیرگذار است.

 

کاهش هزینه شخصی

با استفاده از دوچرخه می‌توان هزینه‌هایی از قبیل ثبت‌نام در باشگاه بدنسازی، بنزین زدن، مراجعه به پزشک، مصرف دارو و حتی کرایه تاکسی را کاهش داد و در هزینه‌های شخصی خود صرفه‌جویی کرد.

 

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده