نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰

شبکه‌های آنلاین ایکس‌باکس و پلی‌استیشن چرا هک شدند؟

یکی از اعضای گروه هکر Lizard Squad در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی خبری Sky News اعلام کرد هدف آن‌ها از این حملات نشان دادن ضعف امنیتی این شبکه‌ها بوده است. با جزئیات ماجرا از زبان خود او همراه زومجی باشید.
در روزهای گذشته خواندید که شبکه‌ی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو دچار قطعی چند روزه شدند، دیروز حملات تا حدودی متوقف شد  در نهایت گروه هکری پشت این حمله، اعلام کرد دیگر اقدام به هک کردن این شبکه‌ها نمی‌کند. حال شخصی با نام رایان که به احتمال زیاد از اعضای گروه Lizard Squad است، از اهداف خود برای این کار گفته است. گروهی از نوجوانان زیر ۲۰ سال پشت این حملات قرار دارند و رایان اذعان می‌کند که در ابتدا به خاطر سرگرمی این کار را کردند و کل قضیه برای آن‌ها یک نوع بازی بوده است. او همچنین از اینکه میلیون‌ها کاربر را از انجام بازی‌های آنلاین در تعطیلات باز داشته است، اصلا احساس  پشیمانی‌ نمی‌کند.
ما توانایی بسیاری برای از کار انداختن این نوع شبکه‌ها داریم. این حمله در واقع تنها به وسیله‌ی سه نفر انجام شد. ما افرادی را داشتیم که خارج از گروه به ما کمک می‌کردند اما بخش عظیم کار توسط دو یا سه نفر انجام شد.
در جواب این سوال که هدف آن‌ها از این حملات چه بود است، رایان پاسخ داد:
ما می‌خواستیم کاربران را از ضعف امنیتی شبکه آگاه کنیم و یک سرگرمی برای خود داشته باشیم.  این شرکت‌ها هر ماه میلیون‌ها دلار تنها از فروش حق اشتراک سرویس آنلاین خود پول در می‌آورند و باید بودجه‌ی مناسبی برای بهبود سیستم‌های امنیتی خود و جلوگیری از این حملات  داشته باشند. اگر آن‌ها قادر به حفاظت خود در این مواقع نیستند، فکر نمی‌کنم درباره‌ی امنیت کلی شرکت خود هم تدبیر خاصی اندیشیده باشند.
او صحبت‌های خود را اینگونه پایان می‌دهد:
باید بگویم تمام این قضیه برای ما یه بازی بود. من کاملاً متوجه هستم که این کار تا حدودی غیر اخلاقی است، اما واقعاً احساس بدی نسبت به این کار ندارم. من شاید چند کودک را مجبور کرده باشم که در روز کریسمس، وقت خود را کنار خانواده سپری کنند به جای اینکه مشغول بازی‌های آنلاین شوند.
سونی روز گذشته اعلام کرد سرویس آنلاین خود به مرور در حال برگشتن به وضعیت عادی خود است و ایکس‌باکس لایو هم آنلاین شده است. اما امروز مجددا هر دو سیستم دچار قطی و مشکلاتی شدند. حال باید دید جمعی از نوجوانان با استعداد که توانایی ایجاد اختلال در سرویس‌های آنلاین بزرگترین شرکت‌های دنیا را دارند، چطور به خود اجازه می‌دهند که تعطیلات سال نو را برای میلیون‌ها گیمر خراب کنند. اقدام آن‌ها خلاق قوانین فضای مجازی است و در صورت یافتن آن‌ها توسط پلیس FBI، احتمالا زندانی خواهند شد. منبع: Sky News


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده