نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱

باشگاه منچستریونایتد از سازندگان Football Manager شکایت کرد

مسئولان باشگاه فوتبال انگلیسی منچستریونایتد، شکایت رسمی خود را نسبت به استفاده‌ی غیرقانونی از نام و نشان تجاری این باشگاه در بازی Football Manager اعلام کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که اختلافات قانونی بین سگا (SEGA) و اسپورتس اینتراکتیو (Sports Interactive) با باشگاه فوتبال انگلیسی منچستریونایتد برسر حق کپی‌رایت تاحد قابل توجهی بالاگرفته است. ظاهراً بازی Football Manager در تمام قسمت‌های بازی، به‌صورت کامل از نام منچستر یونایتد استفاده کرده که این موضوع باتوجه به عدم کسب مجوز و لایسنس‌های قانونی از سوی سازندگان بازی، منجر به شکایت مقامات این باشگاه از آن‌ها شده است.

باشگاه پرطرفدار لیگ برتر انگلیس، علاوه‌بر این اظهار داشته که سازندگان این بازی، باوجود استفاده از نام و برند این باشگاه، از لوگوی رسمی منچستریونایتد استفاده نکردند که این موضوع نیز بخش دیگری از شکایت رسمی باشگاه را تشکیل می‌دهد. مقامات حقوقی این باشگاه در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که سگا و اسپورتس اینتراکتیو با اقدامات خود به نقض علامت تجاری باشگاه پرداخته و این موضوع، «مالکان قانونی نشان تجاری مذکور را از حقوق خود در ارائه‌ی این مجوز محروم کرده است».

Football Manager

براساس اظهارات مطرح شده در متن این شکایت‌نامه، «مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا نشان‌ها و علائم رسمی باشگاه را درکنار استفاده از نام آن مشاهده کنند» و باتوجه به عدم پیگیری قانونی این کار توسط سازندگان Football Manager، مراتب قانونی پیگیری این مشکل انجام شده است.

طرفین مقابل این اختلاف، یعنی سگا و اسپورتس اینتراکتیو نیز با بیان اینکه استفاده از نام این باشگاه، به‌عنوان یک رفرنس قانونی برای تیم فوتبال منچستریونایتد در زمینه‌ی فوتبال صورت گرفته، به حضور این نام در محتوای Football Manager و Championship Manager از سال ۱۹۹۲ بدون هیچگونه شکایت از سوی مطالبه کنندگان فعلی اشاره کرده و این ادعا را رد می‌کنند. ضمن اینکه سگا و اسپورتس اینتراکتیو در مقابل شکایت این باشگاه، با اشاره به ممناعت مقامات منچستریونایتد از استفاده از نام باشگاه در این بازی ویدیویی، اقدام به متهم کردن آن‌ها به «منع رقابت مشروع» در زمینه بازی‌های ویدیویی کرده و نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کرده‌اند.

سیمون مالینیچ (Simon Malynicz) سرپرست باشگاه منچستریونایتد هفته گذشته و در جلسه محاکمه غیرحضوری اظهار داشته که اختلاف بر سر استفاده نادرست از نشان تجاری این باشگاه شاید در گذشته و به‌ویژه در زمینه بازی‌های ویدیویی بی‌سابقه باشد، اما مسلماً امری بحث برانگیز است. او همچنین نسبت به اصلاح ادعای خود دربرابر سگا و اسپورتس اینتراکتیو درخواست کرده و از مراجع قانونی اجازه خواسته تا ادعای جدیدی را در بحث پچ‌ها و مادهای مورد استفاده در این بازی مطرح کند. ظاهراً امکان دانلود یک سری محتوای اضافی برای این بازی پیش‌بینی شده که شامل نشان تجاری رسمی این باشگا نیز می‌شود.

Football Manager

براساس ادعای مالینیچ، سگا و اسپورتس اینتراکتیو با «تشویق» بازیکنان نسبت به استفاده از این محتوا، «به‌طور مستقیم از کسب مجوز قانونی از مراجع ذیربط اجتناب کرده و از آن برای افزایش سود حاصل از فروش بازی‌های خود سوء استفاده کرده‌اند.»

راجر وایند (Roger Wyand) در دفاع از موضع سگا و اسپورتس اینتراکتیو اظهار داشته که لوگویی که این باشگاه به آن اشاره می‌کند، «یکی از چهارده قالب عمومی سیستم این بازی است، که به‌صورت تصادفی توسط موتور Football Manager در زمان راه‌اندازی بازی انتخاب می‌شود». لذا این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که استفاده از لوگوی مذکور به هیچ عنوان تحت لایسنس مدعی این شکایت قرار نداشته و به‌صورت کاملاً قانونی صورت گرفته است. همچنین گفته شده که جلوگیری باشگاه‌ها از استفاده از نام تیم‌ها در بازی، «به معنای اعمال محدودیت غیرمنطقی در حق آزادی بیان با محدود کردن یک بازی کامپیوتری از استفاده از کلمه «Manchester United» بوده و از نظر قانونی قابل پیگیری نیست».

راجر وایند همچنین استدلال می‌کند که «چند نسخه از بازی برای تعدادی از مسئولان رسمی و بازیکنان باشگاه ارسال شده و در طول سال‌های گذشته توییت‌ها و اظهارنظرهای کاملاً مثبتی از سوی آن‌ها نسبت به این بازی مطرح شده است.» بنابراین کارکنان این باشگاه، در تمام این مدت با سازندگان بازی در ارتباط بوده و برای کلیه اهداف تحقیق و تفحص خود به دیتابیس Football Manager دسترسی داشته‌اند.

این پرونده باوجود اظهارات مطرح شده از سوی طرفین شکایت همچنان در جریان بوده و قاضی باتوجه به اصلاح شکایت نامه از سوی باشگان منچستریونایتد، اعلام نظر نهایی خود را به تاریخ دیگری موکول کرده است.

Football Manager 2020 جدیدتری نسخه از این مجموعه محسوب می‌شود که هم‌اکنون برای پلتفرم پی سی قابل دریافت است.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده