نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Chinti

انیمیشن کوتاه Chinti، ساخته‌ی ناتالیا میرزویان، چه از نظر داستانی و چه از نظر بصری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با معرفی این انیمیشن زیبا زومجی را همراهی کنید.

Chinti (به فارسی؛ مورچه) نام انیمیشن کوتاه هشت دقیقه‌ای است که داستان زندگی مورچه‌ای را روایت می‌کند که ذهنی مستقل دارد و با تابوشکنی، در راه رسیدن به آرزویش قدم می‌گذارد. مورچه‌ی قهرمان داستان به همراه خانواده‌‌ی بزررگش در ساحل کوچکی، که دست بر قضا پر از آشغال‌های متعدد است، زندگی می‌کنند و روزانه به جمع آوری آذوقه و کار کردن مشغول می‌شود. زندگی مورچه‌ها از دیرباز در کولونی‌هایی بزرگ جریان داشته و مورچه‌ی کوچک این داستان نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما زندگی و کار روزانه در این گروه پر جمعیت اصلا برای او راحت نیست؛ این مسئله روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و مورچه درمی‌یابد نمی‌تواند با نظم و ساختار محکم و خشک این سبک زندگی کنار بیاید. چنین مسائلی دست به دست یکدیگر می‌دهند و باعث می‌شوند مورچه ناکامی بزرگی را در درون خود احساس کند و دریابد که درنهایت، زندگی‌اش بی معنی است. روزی مورچه تصویری از تاج محل را درمیان آشغال‌های ساحل پیدا می‌کند و درست در همان نگاه اول شیفته‌ی زیبایی‌های این بنای تاریخی می‌شود. او شب و روز خود را با رویای تاج محل می‌گذراند و آرزوی دیدن شکوه و جلال آن از نزدیک را در ذهن خود می‌پروراند، اما از آنجایی که مورچه نمی‌داند این بنا کجاست و چطور می‌تواند به محل آن سفر کند، تصمیم می‌گیرد خود آستین‌ها را بالا زده و بنای رویاهایش را بسازد.

chinti

هر کس می‌تواند این اثر را با برداشت شخصی خودش تفسیر کند

هر کس می‌تواند داستان انیمیشن کوتاه Chinti و پایان زیبا و تأثیرگذار آن را با برداشت شخصی خودش تفسیر کند، اما به‌طور کلی ماجرای مورچه‌ی کوچک داستان را می‌توان از دو دریچه‌ی متفاوت بررسی کرد. دریچه‌ی اول، که از همان ثانیه‌های ابتدایی اثر خود را نشان می‌دهد، مسئله‌ی بی اهمیت بودن انسان‌ها به محیط زیست و مصرف بودن ماست؛ ساحل، دنیای مورچه، پر است از زباله‌هایی انسانی و او در تلاش است رویای خود را با هرآنچه بسازد که موجوداتی دیگر بی ارزش دانسته و در طبیعت رها کرده‌اند. دریچه‌ی دوم بیشتر به زندگی مورچه برمی‌گردد و در برداشت منحصر‌به‌فرد بیننده از پایان اثر نهفته است. عده‌ی کثیری از بینندگان انیمیشن Chinti را اثری انگیزشی می‌خوانند و آن را تجلیلی از گرفتن تصمیم‌های دشوار، شنا کردن در خلاف جهت جریان آب و ثابت قدمی در مسیر اهداف و آرزوها تفسیر کنند. 

از نظر بصری، Chinti اثری هنری و بسیار چشم نواز است که به کمتر اثری شباهت دارد و با خاص بودن خود درست از همان قاب اول نظر بینندگان را جلب می‌کند. ناتالیا میرزویان (Natalia Mirzoyan)، کارگردان Chinti، برای ساخت این انیمیشن کوتاه دست به خلاقیتی عجیب و منحصر‌به‌فرد زده است؛ او این اثر را تماما با استفاده از انواع مختلف برگ چای به تصویر کشیده است. بافت، الگو و شکل مختلف برگ‌های چای در این اثر ضمن ساخت جلوه‌‌ای هنری خاص و جذاب، باعث می‌شود سبک طراحی اثر شکلی ترکیبی از طراحی دو بعدی و سه‌بعدی به خود بگیرد و درست مثل یک کتاب مصور که دارای تصاویری حجیم است به‌نظر بیاید. این تصمیم هوشمندانه نه‌تنها پالت رنگ طبیعی گسترده‌ای را به اثر بخشیده است، بلکه باعث می‌شود بیننده حسی نزدیک به دنیا و تصویر اثر داشته باشد و بتواند وقایع، اتفاقات، اشیا و موجودات حاضر در اثر را به‌گونه‌ای لمس کند.

chinti

جزئیات به‌کار رفته در طراحی این اثر، به‌خصوص پشت زمینه‌ها و عناصر محیطی، مثال زدنی است

جزئیات به‌کار رفته در طراحی این اثر، به‌خصوص پشت زمینه‌ها و عناصر محیطی، مثال زدنی است. هر تکه‌ی زباله که در این اثر به‌چشم می‌خورد، نه‌تنها با ظرافت و سلیقه‌ی خاصی طراحی شده، بلکه از جزئیات و تصویرسازی خاصی برخوردار است که با دنیای ما گره خورده و نکاتی کوچک را در ذهن ما یادآور می‌شود؛ برای مثال، قوطی‌ها دارای تو رفتگی‌ها و جای ضربه‌هایی طبیعی هستند و میزان و محل تغییر رنگ باقی مانده‌ی سیب‌هایی که در اثر به‌ چشم می‌خورد کاملا مناسب است. برندهایی که در اثر به چشم می‌خورند را در دنیای واقعی می‌شناسیم و با نحوه‌ی استفاده از هر چیز که می‌بینیم آشنایی داریم. اقدام به استفاده از تصاویری آشنا در این اثر، ضمن تشویق بینندگان به کنکاش بیشتر در پشت زمینه‌ها و جزئیات انیمیشن، ایشان را در سادگی پیچیده‌ی بافت اشیا جذب می‌کند.

chinti

ناتالیا میرزویان، کارگردان ارمنستانی این انیمیشن کوتاه، یکی از فارغ التحصیلان هنرستان H. Danielyan است، که تحصیلات عالی خود را در رشته‌ی جامعه شناسی در دانشگاه ایروان ادامه داد. بعد از فارغ التحصیلی از رشته‌ی جامعه شناسی، او با هدف تحصیل در رشته‌ی گرافیک به روسیه‌ی کوچ کرد و به دانشکده‌ی هنرهای کاربردی و زینتی سن پترزبورگ وارد شد. او از سال ۲۰۰۴ به کار در استودیوی انیمیشن سازی Petersburg مشعول به کار شد و طراحی انیمیشن و کارگردانی چندین اثر از جمله سریال‌های Smeshariki و Kingdom M را برعهده گرفت. میرزویان با Chinti توانست به جشنواره‌های بزرگی همچون Annecy Animation Film Festival و Berlinale راه یابد. درنهایت عملکرد Chinti در فصل جشنواره‌ها توانست با دستیابی به جوایزی همچون جایزه‌ی اثر برگزیده‌ی مخاطبان در فستیوال Fantoche و جایزه‌ی مخصوص هیئت ژوری در جشنواره‌ی هیروشیما پایان یابد.

دانلود انیمیشن از آپارات

حال و هوای و فضاسازی طبیعی Chinti و ضرب آهنگ نه‌چندان سریع اما روان این اثر، کاملا با روایت صمیمی و تأثیرگذار آن در هماهنگی است. این انیمیشن کوتاه شما را به زمان و دنیایی دیگر می‌برد؛ به دورانی که شما هنوز در حال کشف دنیای پیرامون خود ازطریق کتاب‌های مصور کودکانه‌ای بودید که دیگران برایتان می‌خواندند. هر طور که بخواهید این داستان را برای خود معنی کنید، انیمیشن کوتاه Chinti با پایان فوق‌العاده‌ی خود شما را از حس رضایت پر می‌کند. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده