نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Smash and Grab

Smash and Grab تازه‌ترین انیمیشن کوتاه استودیوی نامی Pixar است. این اثر علمی تخیلی دومین انیمیشن کوتاهی به‌شمار می‌رود که تحت قالب پروژه SparkShorts روی اینترنت به صورت رایگان منتشر شده است. با معرفی این انیمیشن زیبا با زومجی همراه باشید.

در هفته‌ای که گذشت با معرفی انیمیشن کوتاه Purl کمی بیشتر با پروژه‌ی SparkShorts استودیو Pixar آشنا شدیم؛ پیکسار قصد دارد با حمایت مالی از کارگردانان تازه کار و قرار دادن امکانات و تیمی مجرب در اختیار ایشان، درست مثل دوران طلایی این استودیو، اهمیتی بیشتر به ساخت انیمیشن‌های کوتاه بدهد و سعی کند تکنیک‌های تازه‌ای را در رویه‌ی ساخت انیمیشن و داستان پردازی مورد آزمایش قرار دهد. این پروژه علاوه بر داشتن جنبه‌ی استعدادی یابی، به نوعی نقشی تبلیغاتی برای سیستم استریم +Disney را که قرار است توسط غول رسانه‌ای دیزنی به رقابت با نتفلیکس فرستاده شود نیز برعهده دارد. انیمیشنی که این هفته قصد دارم معرفی کنم، Smash and Grab نام دارد. اولین بار ساخت این انیمیشن کوتاه در SIGGRAPH 2017، مراسمی سالانه با محوریت طراحی دیجیتال، تائید شد و پروسه‌ی تولید آن حدود دو سال طول کشید. برایان لارسن، که بیشتر به خاطر کار روی داستان انیمیشن‌های Samurai Jack ،The Powerpuff Girls و Ratatouille شناخته می‌شود، وظیفه‌ی کارگردانی و دیودیو لالی نقش تهیه کننده را در ساخت انیمیشن Smash and Grab برعهده داشتند. با وجود اینکه زمان زیادی از انتشار این انیمیشن هشت دقیقه‌ای نمی‌گذرد، Smash and Grab توانسته نظر مثبت بسیار از کاربران و بینندگان را به سوی خود جلب و بازخوردی بهتر از Purl، اولین انیمیشن پروژه‌ی SparkShorts، دریافت کند. لازم به ذکر است همزمانی انتشار انیمیشن Smash and Grab با از کار افتادن کاوشگر Opportunity باعث شد که این اثر در مرکز توجهات قرار بگیرد و به سرعت در فضای مجازی نشر یابد.

smash and grab

انیمیشن Smash and Grab روایتگر داستان دو روبات به نام‌های Smash و Grab است. Smash و Grab تمام عمر خود را در یک سیارک زندگی می‌کردند و مسئول سوخت گیری یک قطار پر سرعت بوده‌اند. همانطور که از نام‌هایشان پیداست Smash مسئول خرد کردن منبع سوخت قطار است که به تکه‌های ذغال سنگ شباهت دارد و Grab باید این تکه‌های خرد شده را گرفته و به درون کوره بیاندازد. این دو روبات بوسیله‌ی لوله‌هایی به منبع انرژی خود، که یک گوی کریستالی است، متصل‌اند، از این رو حرکاتشان محدود است و نمی‌توانند از اتاق سوختگیری خارج شوند یا به یکدیگر نزدیک شوند. روزی Smash با دیدن ساکنان سیارک از پنجره‌ی قطار متوجه می‌شود که برعکس او و دوست کوچکش، سایرین می‌توانند آزادانه حرکت کنند یا با یکدیگر ارتباط داشته باشند، از این رو تصمیم می‌گیرد با جدا کردن خود و Grab از لوله‌ای که تمام زندگیشان آن‌ها را محدود کرده، آزادی را برای خودشان به ارمغان بیاورد. Smash اولین قدم‌هایش در راه آزادی را برمی‌دارد، غافل از اینکه قدم برداشتن در این مسیر قرار نیست آنقدرها هم آسان باشد.


همچون انیمیشن کوتاه Purl و جمع کثیری از دیگر آثار، داستان Smash and Grab نیز بر اساس تجربیات شخصی ساخته شده است. برایان لارسن درباره‌ی جرقه‌های اولیه‌ی داستان این انیمیشن در ذهنش می‌گوید:

من در اغلب پروژه‌های پیشینم در بخش داستان نویسی نقش داشتم و این مسئله بدین معنا بود که اکثر اوقات باید یک سری کار مشخص را بارها و بارها تکرار می‌کرد. این مسئله مرا بسیار آزرده خاطر می‌کرد و گاها به این فکر می‌انداخت که انگار من آزادی خود را از دست داده‌ام. بعضی اوقات دوست داشتم همه چیز را رها کنم و آزادی خود را دوباره به‌دست بیاورم. همین تفکرات باعث شد که داستان Smash and Grab در ذهن من شکل بگیرد.

Smash and Grab در تمامی زمینه‌ها اثری قابل ستایش است و داستان آن هم از این قاعده مستثنی نیست

Smash and Grab در تمامی زمینه‌ها اثری قابل ستایش است و داستان آن هم از این قاعده مستثنی نیست. این انیمیشن روایتگر داستانی است که مفاهیمی عمیق را در چهار چوبی جذاب و قابل فهم برای همه سنین تعریف می‌کند و در عین حال هیچ گاه از شور و هیجان خالی نمی‌شود و به عبارت دیگر با سکانسی اضافه حوصله‌ی بیننده را سر نمی‌برد. در این داستان با مفاهیمی همچون روزمرگی، فکر کردن خارج از محدودیت‌ها، اهمیت آزادی‌های فردی و فداکاری و از خودگذشتگی سر و کار داریم. داستان غنی Smash and Grab موفق می‌شود در عین گنجاندن همه‌ی این مفاهیم و بعدهای انسانی در یک داستان کوتاه، به دو شخصیت صامت جان دهد که با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند، اما در عین حال هر دو بسیار دوست داشتنی و قابل درک هستند.

smash and grab

اگر Wall-E را دوست داشتید، بلاشک از Smash and Grab هم خوشتان می‌آید

اگر در وصف جنبه‌ی بصری انیمیشن Smash and Grab بخواهم بگویم با یکی از بهترین طراحی‌های دیجیتالی تاریخ آثار کوتاه طرفیم، اغراق نکرده‌ام. همه چیز بسیار با جزئیات، زیبا و با رنگ‌های زنده طراحی شده و اشیا و محیط همگی تماما حس و حال یک سیارک دور افتاده را دارند که ساکنانش با تکنولوژی بسیار پیشرفته روزگار خود را سپری می‌کنند. بیشتر از محیط اما چیزی که باعث می‌شود عاشق سبک طراحی Smash and Grab شوید، نوع طراحی شخصیت‌های اصلی انیمیشن است که خاطرات شیرین انیمیشن Wall-E را در ذهن اغلب بینندگان زنده می‌کند؛ اگر Wall-E را دوست داشتید، بلاشک از Smash and Grab هم خوشتان می‌آید. در Smash and Grab به طور بسیار هنرمندانه‌ای تمامی احساسات دو روبات Smash و Grab بدون استفاده از نیم خط دیالوگ یا حالت چهره، تنها با اتکا به چشم‌های روباتیک و زبان بدنشان به بیننده منتقل می‌شود. با وجود اینکه دو شخصیت داستان در عین بهره مندی از عواطف و رفتارهای انسانی هنوز ریشه‌های روباتی کلاسیک خود را دارند، اما حرکاتی که از Smash و Grab می‌بینید به نسبت اغلب روبات‌ها نرم‌تر و آزادتر است که به خوبی نشان دهنده‌ی دنیای مدرن و تکنولوژی متفاوتی که بسترساز ساخت آن‌ها شده، است. در سوی دیگر موازنه، صداگذاری و موسیقی بسیار خوب این انیمیشن، در فضاسازی علمی تخیلی آن نقشی بسیار مهم داشته و باعث زیبایی دو چندان اثر می‌شود.

دانلود انیمیشن از آپارات

داستان Smash and Grab همه چیز دارد؛ از لحظات کمدی گرفته تا اکشن و موقعیت‌های دراماتیک که ممکن است حتی بیننده را احساساتی کند. در دست دیگر، پردازش این داستان خوب در بستر انیمیشنی فوق العاده و صداگذاری مثال زدنی آن، باعث می‌شود Smash and Grab به اثری تبدیل شود که نمی‌توان از آن ایراد خاصی گرفت. نظرات خود را درباره‌ی این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده