// سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰

گزارش اختتامیه هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

ساعاتی قبل آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران با اعلام برترین بازی‌های سال برگزار شد. در این رویداد دو بازی سرگذشت و آنسوی باران به‌صورت مشترک برنده بازی سال شدند.

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران عصر امروز با حضور بازیسازان، رسانه‌ها و متولیان صنعت بازی‌سازی کشور در هتل پارسیان اوین در شهر تهران برگزار شد. در جریان این رویداد درکنار اعلام برندگان شاهد حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. یکی از نکات مهم هشتمین جشنواره، تغییر نام این رویداد از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به جشنواره بازی های ویدیویی ایران بود که باتوجه‌به رشد روز افزون بازی‌سازی در کشور و به‌ویژه حضور بازیسازانی با استعداد در سراسر استان‌ها امری لازم به نظر می‌رسید.

در هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران ۱۴۶ اثر از سوی ۱۱۵ شرکت‌کننده و در ۹ ژانر ارسال شد. نکته حائز اهمیت حضور آثار بازیسازانی از ۳۰ شهر و ۲۱ استان بود که از این تعداد بیشترین سهم مربوط‌به شهر تهران با ۷۴ اثر می‌شود. علاوه‌بر این استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان با ۹ اثر و فارس با هشت اثر جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. باتوجه‌به آمار از میان ۱۴۶ اثر ارسالی ۱۱۱ بازی در بخش ژانرهای جشنواره، هشت بازی در بخش بهترین به‌روزرسانی و ۲۷ اثر در بخش بازی مورد انتظار شرکت کرده‌اند. طبق آمار ۸۵ درصد از آثار حاضر در هشتمین جشنواره بازی های ویدئویی ایران برای پلتفرم اندروید، دو درصد برای پلتفرم iOS و ۱۳ درصد نیز برای پلتفرم PC‌ توسعه یافته‌اند.

محمد حاجی میرزایی  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

مجموع جوایز امسال به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود

اختتامیه با پخش ویدیویی با مضمون تغییر آغاز شد. در ابتدای اختتامیه محمد حاجی میرزایی، دبیر جشنواره بازی های ویدیویی ایران در سخنانی کوتاه با اشاره به کاهش هزینه‌های هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، از این گفت که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توانسته با وجود افزایش هزینه‌های برگزاری یک رویداد نسبت به سال گذشته، هزینه‌های نهایی برگزاری هشتمین جشنواره را کاهش دهد و در راستای آن جوایز بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی را به برندگان اختصاص دهد.

داوران  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

در ادامه تیم داوری این دوره از جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران در بیانیه‌ای از دیده شدن بازی‌ها توسط داورانی متشکل از برندگان دوره‌های پیشین و اهالی رسانه گفتند و افزودند:

بدون شک در ابتدای مسیری طولانی قرار داریم و این مسیر به دور از مشکلات و کاستی‌ها نخواهد بود، اما زمان و تجربیات تمامی افراد حاضر در آکادمی با همراهی علاقمندان همیشگی بازی‌ها و پیشنهاد‌ها و انتقاد‌های به‌ حق مشکلات را بی‌اثر خواهد کرد. به امید روزهای روشن برای صنعت نحیف گیم ایران اگر بتوانیم نام آن را صنعت بگذاریم.

یکی از مهم‌ترین نکات هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، سرعت بالای اهدای جوایز در بخش‌های مختلف بود. اولین بخش مربوط‌به جوایز برترین بازی‌ها در ژانرها بود که برای نخستین بار در جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران شاهد آن بودیم. در این بخش بازیسازان برترین آثار در شاخه‌های اکشن، اکشن ماجرایی، پلتفرمر، تفننی، کلمه‌ای، ماجرایی، استراتژی، مسابقه‌ای و پازل هر کدام لوح تقدیر خود را از دستان نماینده داوران دریافت کردند. برندگان بخش ژانرها همچنین جایزه نقدی پنج میلیون تومانی را دریافت می‌کنند.  شما می‌توانید با ورود به صفحه برندگان هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران، نگاهی جامع را به برترین بازی‌های بخش ژانرها بی‌اندازید.

بازی O  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

یکی از مهم‌ترین نکات اعلام برندگان بخش ژانرها، انتخاب بازی‌های این بخش براساس آرای آکادمی داوران هشتمین جشنواره بود که برای نخستین بار در سال جاری آغاز به کار کرد. به‌لطف حضور این آکادمی اکنون دیگر درکنار رسانه‌ها، برندگان جوایز نیز می‌توانند در سال‌های آینده برای انتخاب برترین‌ها، وارد فهرست داوران آکادمی شوند. این موضوع باعث می‌شود تا هر سال نسبت به سال گذشته شاهد حضور افرادی با سلایق متفاوت در بین داوران آکادمی داوران جشنواره بازی های ویدویی ایران باشیم و این آکادمی رشد چشم‌گیری را با گذشت هرسال داشته باشد.

اما بخش اصلی جوایز مربوط‌به بخش مردمی و دستاوردها می‌شد. در بخش دستاوردها داوران هر کدام از شاخه‌ها با حضور روی استیج صحبت‌های کوتاهی را از شیوه‌ی انتخاب آثار هر یک از بخش‌ها بیان کردند. هرچند در بخش هنری فراز شانیار، یکی از داوران این بخش از قابل‌توجه نبودن آثار هنری گلایه کرد و از سوی دیگر اشکان بختیاری از توجه پایین بازیسازان به موسیقی و صداگذاری گفت، در بخش فنی فرزام ملک آرا، از این گفت که سعی آن‌ها بررسی بازی از جوانب فنی مانند عدم افت قابل‌توجه فریم، قابل بازی بودن اثر یا هنگ و کرش نکردن بازی در طول تجربه بوده است:‌

سعی داشتیم تا متوجه شویم که تیم سازنده یک چالش بزرگ را پشت سر گذاشته است و این باعث شده تا بخش فنی اصالت خودش را به درستی انجام دهد و زیرساخت صحیحی را برای بخش طراحی و هنری بازی درست کند.

قارقاری نامه رو باز نکن  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

برندگان بخش دستاوردها هر کدام به همراه همای زرین، جایزه ۲۰ میلیون تومانی را به دست آوردند. بازی‌هایی که موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند، جایزه چهار میلیون تومانی دریافت کردند

به این ترتیب بازی قارقاری در نامه رو باز نکن، ساخته استودیوی یوزپا توانست تندیس همای زرین را از آن خود کند. در بخش بهترین بازی هنری نیز بازی آنسوی باران با کسب دیپلم افتخار و بازی سرگذشت با دریافت همای زرین، به‌عنوان برترین بازی‌های این ژانر انتخاب شدند. یکی از نکات جالب بخش دستاوردها، کشمکش دو بازی آنسوی باران و سرگذشت برای کسب جوایز مختلف در شاخه‌ها بود. در شاخه بهترین طراحی بازی، درحالی‌که سرگذشت دیپلم افتخار را از داوران دریافت کرد، اما طبق نظر داوران آنسوی باران برنده همای زرین هشتمین دوره شد. بازی ارباب جنگ نیز به‌عنوان بهترین بازی فنی و بازی سرگذشت با دریافت همای زرین برنده دستاورد بهترین موسیقی شد.

سید عباس صالحی وزیر ارشاد  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

یکی از سخنران‌های هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وزیر ارشاد با اشاره به رشد بازی‌سازی در ایران گفت:

به جوانان فعال در صنعت بازی‌سازی در دهه پنجم انقلاب امیدهای بیشتری داریم. حضور ۱۱۰ بازی در این جشنواره نشان می‌دهد که بازیسازان ایرانی گام به گام هم در کمیت و هم در کیفیت گام‌های خوبی و رو به جلویی را پیش می‌برند. یک روز با الهام از سینما، بازی ساخته می‌شد و امروز از بازی به سمت سینما و سریال می‌رویم. بازیسازان ایرانی سال به سال گام‌های بسیار بزرگی را طی کرده‌اند و طی می‌کنند و تا آنجایی که من بازی‌ها را کم و بیش پی‌گیری می‌کردم تا به امروز حس این حرکت جهشی را کاملا داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه افزود:

آمارهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 96 نشان داده است که 24 میلیون و 700 هزار ایرانی روزانه به طور متوسط 73 دقیقه بازی می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد ارزش زحمات و خدمات بازی‌سازان چقدر است و بابت همتی که دارند از آنها تشکر می‌کنم.

صالحی با بیان این که بازی‌های ایرانی در حوزه فنی و تکنیکال هر سال گام‌های جهشی طی می‌کنند گفت:

در کنار حوزه فنی، باید به سه حوزه دیگر نیز توجه شود. یکی از آنها حوزه اقتصادی است که طبعا به سرمایه و مدیریت اقتصادی نیاز است و در این راه باید اقدامات زیرساختی صورت گرفته و همگرایی بیشتری برقرار شود. البته نباید حل مشکلات اقتصادی به شکل بیرونی که باعتث رشد گلخانه‌ای می‌شود پیگیری شود و باید نگاه درون‌گرایانه داشت. دو حوزه دیگر که باید بیش از این به آن توجه شود یکی فلسفه نظری و راهبردی بازی‌ها و دیگری حوزه ساختار روایی تا در کنار رشد فنی، یک شبکه مطمئن‌تری در بازی‌ها داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد:

مطمئنا به نسل جوانی که امروز در صنعت بازی‌های رایانه‌ای فعال است و شاهد جهش و پیشرفت آنها هستیم، در دهه پنجم انقلاب امیدهای بیشتری می‌توان داشت.

در این رویداد همچنین سه تندیس به برترین بازی‌ها از نگاه مردم از سوی سیدعباس صالحی اهدا شد. بازی‌های این بخش براساس ۴۸ هزار پیامک‌ ارسال شده توسط مردم انتخاب شدند. براین اساس بازی تلیسمان توانست با جلب نظر مخاطبان به‌عنوان مورد انتظارترین بازی از نگاه مردم انتخاب شود و همای زرین را به همراه پنج میلیون تومان جایزه نقد برنده شود. در شاخه بهترین به‌روزرسانی اما بازی کوییز آف کینگز بود که با پشتیبانی خوب خود، همای زرین و جایزه پنج میلیون تومانی بهترین به‌روزرسانی را از آن خود کرد. اما در آخر این بازی هزار دستان:‌ شهرزاد بود که جایزه بهترین بازی از نگاه مردم را به همراه همای زرین و جایزه نقدی ۱۵ میلیون تومانی دریافت کرد.

اسرافلیان سرگذشت  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

در انتهای مراسم نوبت به اعلام بهترین بازی سال رسید. طبق نظر داوران باتوجه‌به شایستگی دو بازی آنسوی باران و سرگذشت، هر دو بازی‌ به‌صورت مشترک برنده بهترین بازی سال شدند. در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، تیم برنده بازی سال، جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت می‌کرد که به این ترتیب هر یک از این دو بازی پنجاه میلیون تومان دریافت خواهند کرد. زومجی امسال به‌صورت زنده از محل برگزاری رویداد پوشش کاملی را از حواشی رویداد و همچنین اهدای جوایز به برترین بازی‌های سال داشت. در ادامه می‌توانید تصاویر اختصاصی زومجی از هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران را مشاهده کنید:

شهزاد باران رویا  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

آن سوی باران / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

ارباب جنگ  / هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده