نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۱

معرفی بازی موبایل SAAZ؛ لذت تجربه موسیقی‌های کلاسیک

بازی موبایل SAAZ، یک بازی ریتمیک با طراحی مینیمال و موسیقی‌های کلاسیک از شوپن تا موتزارت است که می‌تواند لذت موسیقی و بازی را تواما برای شما فراهم کند.

یکی از ژانرهای قدیمی و جذاب بازی‌های موبایل، بازی‌های ریتمیک هستند. این ژانر بازی‌ها، از آن دسته از بازی‌هایی هستند که بسیار با پلتفرم موبایل هم‌خوانی دارند. گویی این ژانر برای این پلتفرم ساخته شده است. چندین سال پیش، شاهد عرضه بازی‌های بزرگ ریتمیکی مانند گیتار هیرو یا راک‌بند برای کنسول‌ها بودیم اما به دلیل نیاز داشتن این نوع بازی‌ها به سخت‌افزار مخصوص به خود، تجربه آنها برای همگان میسر نبود. با همه‌گیر شدن بازی‌های موبایل، این ژانر از بازی‌ها به سمت پلتفرم موبایل کوچ کردند و خانه جدیدی را برای خود روی گوشی‌های هوشمند پیدا کردند. 

این روند تا جایی پیش رفت که حتی گیتار هیرو آخرین نسخه خود را که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، هم‌زمان با کنسول‌ها، برای پلتفرم موبایل عرضه کرد. اکتیویژن، ناشر بازی، برای پشتیبانی هر چه بیشتر از این بازی یک گیتار مخصوص نسخه موبایل نیز برای طرفداران طراحی و عرضه کرد که متاسفانه سیاست‌های غلط در قیمت‌گذاری، بهینه نبودن بازی برای پلتفرم موبایل و سنگینی بیش از حد بازی هرگز نتوانست طرفداران را راضی کند. با این حال هنوز هم با یک جستجوی ساده در فروشگاه‌های نرم‌افزار موبایل به تعداد زیادی بازی ریتمیک بر می‌خورید که طرفداران خاص خود را دارند. اما بزرگ‌ترین معضلی که برای چنین بازی‌هایی وجود دارد، بحث لایسنس موسیقی‌ها است. همه می‌دانیم که یک بازی ریتمیک خوب بدون داشتن موسیقی‌های درخور و جذاب نمی‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. حال هرچقدر که بازی داری طراحی خوب و کنترل‌های نوآورانه‌ای باشد،‌ باز هم بدون موسیقی خوب نمی‌توان انتظار موفقیت بازی را داشت.

SAAZ

به همین دلیل سازنده‌های بازی‌های ریتمیک چند راه حل پیش‌روی خود دارند. اولین راه حل استفاده از آهنگ‌های کمتر شناخته شده یا حتی نسخه‌های کاور آهنگ‌های معروف دنیا است. این راه با اینکه می‌تواند بازی را جذاب کند، اما در نهایت حس «تقلبی بودن آهنگ‌ها» به گیمر دست می‌دهد. راه حل بعدی، خرید لایسنس آهنگ‌ها از استودیوهای صاحب‌امتیاز آهنگ‌ها است. این راه حل هم عملا برای استودیوهای کوچک و مستقل بازی‌سازی موبایل امری محال است. راه حل بعدی، استفاده از آهنگ‌های اوریجینال است. این کار نیز در نوبه خود کاری بسیار دشوار است. زیرا سازندگان بازی علاوه بر ساخت یک بازی، باید موسیقی‌های متعدد جذابی را برای بازی خود بسازند که از دست هر کسی بر نمی‌آید. در سال‌های اخیر نمونه‌های موفق بازی‌های ریتمیک با موسیقی‌های اوریجینال بسیار کم بودند و در این میان شاید بتوان تنها نام بازی‌های Thumper و Cytus را ذکر کرد. بازی‌هایی که موفق شدند موسیقی‌های اورجینال فوق‌العاده‌ خود را به علاوه گیم‌پلی جذاب خود کنند و تجربه‌ای ماندگار را برای طرفداران چنین سبک‌هایی به ارمغان بیاورند. 

SAAZ
SAAZ
SAAZ

اما راه حل دیگری که وجود دارد، استفاده از آهنگ‌های کلاسیک و فولک است. تا پیش از عرضه بازی SAAZ، تنها بازی‌ای که موفق شده بود به خوبی از این آهنگ‌ها استفاده کند، بازی فوق‌العاده جذاب Pianista بود. بازی‌ای که با طراحی بسیار زیبا گیمر را در نقش یک پیانیست قرار می‌داد که باید قطعات ماندگار موسیقی کلاسیک را بنوازد. بازی پیانیستا، یک بازی بسیار بزرگ و سنگین بود که از المان‌های گرافیکی بسیاری استفاده می‌کرد. اما سازندگان بازی‌ SAAZ، روند کاملا متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. آنها با ساخت و عرضه یک بازی ریتمیک مینیمال، سعی داشته‌اند تا تجربه‌ای مفرح و بسیار ساده را در اختیار گیمر و علاقمندان به این سبک از بازی‌ها فراهم کنند تا گیمر بتواند در کمترین زمان ممکن، به تجربه بازی بپردازد.

اگر تجربه انجام بازی‌های ریتمیک را داشته باشید، به راحتی و در همان اولین تجربه با بازی خو می‌گیرید. بازی طراحی فوق‌العاده ساده و زیبایی دارد و گیم‌پلی آن نیز بسیار ساده است. پس از انتخاب کردن آهنگ مورد نظر، پخش موسیقی شروع می‌شود. چهار دکمه در بخش زیرین صفحه موبایل قرار گرفته است که گیمر باید با فشردن در زمان درست نت‌هایی که از بالای صفحه به پایین می‌آیند، آهنگ را به پایان برساند. چهار حالت برای نواختن نت‌ها وجود دارد. حالت بسیار زود که زمانی اتفاق می‌افتد که بازیکن زودتر از زمان معین دکمه متناظر را بفشرد، حالت پرفکت که زمانی اتفاق می‌افتد که گیمر در بهترین زمان ممکن دکمه را لمس کند، حالت بسیار دیر که زمانی اتفاق می‌افتاد که گیمر دیرتر از زمان معین نت را بنوازد. حالت چهارم هم زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر نت را به طور کلی از دست بدهد. در این حالت صفحه قرمز می‌شود و کاربر یکی از جان‌های سه‌گانه خود را از دست می‌دهد. در صورتیکه کاربر سه جان خود را از دست بدهد، بازی به اتمام می‌رسد و گیمر باید دوباره تلاش کند.

SAAZ
SAAZ
SAAZ

نحوه امتیازدهی بازی هم بسیار ساده است. در ابتدا شما می‌توانید تنها دو آهنگ از بیش از ۵۰ آهنگی را که در بازی قرار داده شده،‌ بنوازید. پس از اتمام هر آهنگ بنا بر عملکرد شما از یک تا سه ستاره به شما تعلق می‌گیرد. برای باز کردن آهنگ‌های بیشتر، کاربر باید تعداد ستاره‌های مختلفی را جمع‌آوری کند و با پیشروی در بازی و آزاد کردن آهنگ‌های بیشتر، درجه سختی قطعات موسیقی نیز بالاتر می‌رود. یکی از نکات بسیار جذاب در رابطه با بازی ساز، موسیقی‌هایی است که در بازی قرار داده شده. اکثر قطعات انتخاب شده، قطعات مربوط به موسیقی‌دانان و نوازندگان بزرگ کلاسیک جهان هستند. از موتزارت و شوپن گرفته تا چایکوفسکی، قطعاتی هستند که سازندگان بازی ساز در بازی خود قرار داده‌اند. در این بین تعدادی موسیقی فولکلور از بخش‌های مختلف جهان نیز در بازی گنجانده شده که تنوع موسیقی‌های بازی را بالا برده است. همچنین سازندگان قول داده‌اند که به طور هفتگی قطعات بیشتری را به بازی اضافه کنند و در هنگام نگارش این مطلب و در نسخه ۱.۱ بازی، سه آهنگ جدید به بازی اضافه شده است. از ویژگی‌های دیگر بازی می‌توان به شخصی‌سازی پالت‌های رنگی SAAZ اشاره کرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، بازی طراحی بسیار ساده‌ای دارد اما کاربر می‌تواند برای تنوع بخشیدن به ظاهر بازی خود از بین ۶ پالت رنگی مختلف، یکی را به دلخواه خود انتخاب کند.

بازی SAAZ، توسط استودیو Minume ساخته شده است. استودیویی واقع در شهر اسلو کشور نروژ متشکل از سه ایرانی. ایرانی بودن سازندگان بازی می‌تواند ما را امیدوار کند که بتوانیم در آینده شاهد عرضه موسیقی‌های فولک کشور خودمان در بازی SAAZ باشیم. اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌تواند ارزش تجربه بازی را برای ما دو چندان کند. در حال حاضر بازی ساز با قیمت ۱.۹۹ دلار و فقط برای پلتفرم iOS در دسترس است. هنوز هیچ خبری مبنی بر انتشار نسخه اندروید بازی توسط سازندگان اعلام نشده است. اگر شما هم به بازی‌های ریتمیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازی ساز را از دست ندهید. بازی‌ای که در عین سادگی می‌تواند تجربه لذت‌بخش و حتی بعضا چالش‌برانگیزی را برای شما فراهم کند.

دانلود بازی SAAZ

برای اطلاع از مشخصات فنی، قیمت گوشی و دیگر موارد لازم برای خرید موبایل می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و به‌روزترین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون را در این بخش مشاهده کنید؛ همچنین علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده