// دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

نگاه نزدیک به سخت‌افزارهای تازه‌ استیم: استیم‌ ماشین، استیم کنترلر و استیم لینک

به زودی، شرکت ولو جدا از هدست واقعیت مجازی مشترکش با اچ‌‌تی‌سی، سخت‌افزارهای دیگری را نیز به بازار خواهد آورد. استیم ماشین، استیم کنترلر و استیم لینک نام‌های این سه سخت‌افزار تازه است. با زومجی و معرفی کامل این سه محصول جدید همراه باشید تا بیش از پیش آن‌ها را بشناسید.

این اواخر جدا از اخبارهای همیشگی بازی‌ها، کنسول‌های نسل‌هشتم، هدست‌های واقعیت‌مجازی و... در دنیای‌گیم اخبار دیگری نیز به گوش می‌رسد. این اخبار همگی سمت و سو گرفته از کمپانی بزرگی است که همگان آن را با بازی‌های بی‌نظیر و خاطره‌انگیزش به یاد دارند و می‌شناسند، اما هیچ‌کس نقش بزرگ ولو در دنیای بازی‌های کامپیوتری و حتی تجارت در دنیای‌ گیم را نیز فراموش نمی‌کند. ولو نام آن کمپانی بزرگی است که دنیایی خاص به نام استیم را برای هر گیمری که پی‌سی را مکان تجربه بازی‌های خود قرار داده‌است، خلق کرد. استیم یعنی آن نقطه‌ای که تمام گیمران پی‌سی باز را دور هم جمع می‌کند، یعنی همان‌جایی که هر بازی توانایی عرضه‌ی دیجیتالی در آن را دارد و شاید بتوان آن را بهشتی برای سازندگان بازی‌های مستقل نیز به‌شمار آورد. به هر شکلی و به هر دلیلی دیگر همگان از این موضوع آگاهی کامل دارند که اگر استیم نباشد بازی‌ کردن با کامپیوتر خیلی سخت‌‌تر خواهد بود.

استیم یعنی آن نقطه‌ای که تمام پی‌سی بازان را دور هم جمع می‌کند

حال زمانی که ولو تصمیم بگیرد دنیای خود و گیمران پی‌سی باز را متحول کند و کاری کند که آن‌ها نیز بتوانند به تجربه بازی‌ها بر روی صفحات تلویزیون با یک کنترلر جذاب و بی‌نظیر بپردازند وقت تولد سه محصول تازه‌ی این کمپانی یعنی دسته‌ی بازی استیم، استیم لینک و در نهایت محصول اصلی یعنی استیم ماشین یا به عبارت بهتر و صحیح‌تر استیم ماشین‌ها فرا می‌رسد، محصولاتی که سعی دارند دنیای پی‌سی بازان را متحول کرده و آن‌ها را به پای تلویزیون‌های خانه بکشانند.

از آن‌جایی که بسیاری از گیمران، هنوز نمی‌دانند که این کمپانی در حقیقت برایشان چه نقشه‌ای کشیده است و هر کدام از این محصولات دقیقا چه کاری را انجام می‌دهند، در این مقاله به معرفی این سه محصول تازه‌ی دنیای‌گیم برای شما عزیزان می‌پردازیم و صد البته که این معرفی را به صورت مرحله به مرحله انجام می‌دهیم.

مرحله‌ی اول: ترکیب‌کردن دسته با موس= Steam Controller

بسیاری از بازی‌هایی که در دنیای‌گیم برای رایانه‌های شخصی عرضه می‌شوند برپایه استفاده از کیبرد و موس هستند و آن‌قدر دکمه‌های زیادی برای بازی‌کردن آن‌ها نیاز است و آن‌قدر وابسته به موس هستند که امکان تجربه‌ی آن‌ها با دسته‌های بازی وجود ندارد. استیم کنترلر دقیقا برای این ساخته شده است که اولین دسته‌ای باشد که توانایی این را دارد که بتوان با آن تمام بازی‌های عرضه شده برای رایانه‌های شخصی را از هر نوعی که هستند تجربه کرد. این یعنی یک دنیا بازی که پیش‌تر برای پی‌سی آمده یا در آینده می‌آید را دیگر می‌توان به سادگی هرچه تمام‌تر فقط با استفاده از یک دسته تجربه کرد.

این دسته‌ی جدید بندبند انگشتان شما را برای تجربه‌ای جذاب‌تر به کار می‌گیرد و با بخش‌های لمسی و قابلیت‌های خاص خود باعث می‌شود تجربه بازی‌ها برایتان لذت بخش‌تر از قبل شوند. پس دریافتیم که استیم کنترلر که با قیمت۴۹ دلار عرضه می‌شود نوع تازه‌ای از گیم‌پد است که مختص رایانه‌های شخصی است. این را هم در نظر داشته باشید که با این کنترلر می‌توانید به سادگی بازی‌هایتان و تجربه‌هایتان را به اشتراک بگذارید. در حقیقت انگار با یک گیم‌پد همان کارهایی را می‌کنید که دارندگان کنسول‌ها با دسته‌هایشان انجام می‌دهند.

114

مرحله‌ی دوم: آوردن بازی‌های کامپیوترتان بر صفحه‌ی نمایش تلویزیون= Steam Link

استیم لینک یک وسیله‌ی ساده و کوچک اما بسیار ارزشمند است که با وصل شدن به شبکه‌ی خانگی وایفای شما تمام بازی‌های کامپیوترتان را بر روی صفحه‌ی نمایش تلویزیون می‌آورد. در حقیقت تمام بازی‌هایی که شما از "استیم" خریداری کرده‌اید و بر روی کامپیوتر شخصی شما نصب است با یک اتصال پایدار به شبکه‌ی خانگی، بر روی صفحه‌ی نمایش تلویزیون می‌آیند.

شما بازی را از استیم به صورت اوریجینال خریداری می‌کنید. بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب می‌کنید. استیم لینک و کامپیوتر خود را به یک شبکه‌ی خانگی از نوع وایفای وصل می‌کنید و بعد از آن در پذیرایی خانه و در تلویزیون با نمایشگر بزرگ به تجربه‌ی بازی‌های محبوبتان می‌پردازید. تمام پروسه‌ی اجرای بازی هم توسط سخت‌افزار کامپیوتر شما در حال انجام است و شما با استیم کنترلر به وسیله‌ی استیم لینک در حال تجربه‌ی بازی‌های پلتفرم کامپیوترهای شخصی بر روی تلویزیون هستید. استیم لینک داشبرد مخصوص به خود را داشته و حس شما در استفاده از این وسیله به همراه کنترل استیم دقیقا حس استفاده از یک کنسول خواهد بود.

تا این جا شما با استفاده از این ۲ وسیله‌ی ارزشمند که هر کدام ۴۹ دلار بیشتر قیمت ندارند، همان تجربه‌ای که هر روز بازیکنان کنسول‌ها برای خود دارند را با رایانه‌ی شخصی خود رقم می‌زنید. اما اگر بخواهیم از این هم فراتر برویم دیگر نیاز به یک استیم ماشین است.

113

مرحله‌ی سوم: تبدیل کردن رایانه‌های شخصی به کنسول= Steam Machines

این یک دستگاه تازه برای دوست‌داران بازی است. بگذارید خیلی ساده برای شما شرح دهم. در هر دو زمانی که از ترکیب استیم لینک با کنترل استیم یا ترکیب یک استیم ماشین با کنترل استیم بهره ببرید، حسی کاملا برابر خواهید داشت. تفاوت اصلی در آن نقطه‌ای است که در مرحله‌ی دوم به آن اشاره کردیم. یعنی در ترکیب اول تمام مراحل پردازش بازی توسط کامپیوتر شما در حال انجام است اما در ترکیب دوم دیگر نیازی به کامپیوتر شخصی شما نیست. استیم ماشین‌ها در حقیقت به انواع شرکت‌های بزرگ رایانه‌ای اجازه می‌دهند که یک پی‌سی را به شکل و شمایل یک کنسول بسازند و همان داشبرد مخصوص که بر روی استیم لینک نیز هست را روی آن پیاده کنند، یعنی دقیقا تبدیل کردن انواع رایانه‌های شخصی به کنسول‌های بازی که با انجام گرفتن آن، دیگر تمام مراحل پردازش بازی نیز توسط خود دستگاه انجام می‌شود.

در حقیقت استیم ماشین‌ها همگی با Steam OS بالا می‌آیند و با دسته‌ی بازی استیم کنترل می‌شوند اما این پایان نقاط تشابه آن‌ها به شمار می‌رود. تفاوت‌ها زمانی آغاز می‌شود که قدرت سخت‌افزاری این دستگاه‌ها با یک‌دیگر مقایسه شود. مثلا همه‌ی کامپیوترهای شرکت اپل با مکینتاش کار می‌کنند اما هر کدام با دیگری تفاوت‌های سخت‌افزاری و عملکردی بسیاری دارند. نکته‌‌ی خوب استیم ماشین‌ها این است که محدودیتی برای قدرت این شبه کنسول‌ها تعریف نمی‌شود، چرا که سال بعد فلان شرکت بزرگ می‌تواند با استفاده از قوی‌ترین سخت‌افزارهای روز یک استیم ماشین جدید به بیرون عرضه کند. در حقیقت استیم ماشین‌ را هر شرکت کامپیوتری می‌تواند تولید کند و جدا از این که همه‌ی این استیم ماشین‌ها می‌توانند ازسخت‌افزارهای متفاوتی بهره ببرند( که این خود یک نکته‌ی مثبت بسیار بزرگ است) هیچ محدودیتی هم برای شکل و شمایلشان وجود ندارد.

در بیانی ساده و ابتدایی باید گفت استیم ماشین‌ها به این دلیل فوق‌العاده‌اند که هیچ محدودیت سخت‌افزاری و ظاهری ندارند

چه میل به تجربه‌ی بازی‌های مختلف با حداقل کیفیت داشته باشید و چه بخواهید با کیفیتی کمتر از 4K به تجربه‌ی بازی‌های محبوبتان نپردازید، یک استیم ماشین برای شما آماده است. اگر می‌خواهید برای انتخاب شکل کنسولتان دستی بازتر از هنگام خرید کنسول‌های سونی و مایکروسافت داشته باشید، باید به سراغ استیم ماشین بروید. این همان تازگی فوق‌العاده‌ای است که فقط در دنیای استیم ماشین‌های ولو ممکن شده است. این ر نیز در نظر بگیرید که هدست واقعیت مجازی HTC VIVE نیز به طور کامل با این دستگاه‌ها هماهنگ است. حال نگاهی کوتاه به چند مدل از استیم ماشین‌هایی که تا به امروز معرفی شده‌اند می‌اندازیم.

Alienware Steam Machine

Alienware Steam Machine

اولین، ارزانترین و به صرفه‌ترین مدل برای یک گیمر با خواسته‌های منطقی! استیم ماشین Alienware است که با قیمت ۴۴۹ دلار عرضه می‌شود و تقریبا می‌تواند تمام بازی‌های بزرگ این روزها را با کیفیت FULL HD بر نمایشگرهای شما ببرد. پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA GeForce GTX GPU 2GB GDR5 در این دستگاه آماده است تا بازی‌هایتان را با کیفیتی عالی نشانتان دهد.

از مابقی استیم‌ ماشین‌ها اطلاعات زیادی در دسترس نیست و به ناچار به بیان اطلاعات ساده و ابتدایی که از آن‌ها در دست است، اکتفا می‌کنیم. این را هم بدانید که تمامی این استیم‌ ماشین‌ها به همراه استیم لینک و کنترل استیم در ماه نوامبر سال جاری میلادی عرضه می‌شوند.

ption id="attachment_55251" align="alignleft" width="430"]چندین و چند استیم ماشین در یک نگاه چندین و چند استیم ماشین در یک نگاه

Alternate Steam Machine= قیمت این دستگاه ۱۰۹۹  دلار است.

Asus ROG GR8S= قیمت این دستگاه ۶۹۹ دلار است.

Digital Storm Eclipse Steam Machine= قیمت این دستگاه ۶۹۹ دلار است.

Falcon Northwest Tiki Steam Machine= این شرکت استیم ماشین‌های خود را در چند مدل عرضه می‌کند. ماشین‌های استیم این شرکت گرانترین مدل‌های استیم ماشین نیز به شمار می‌روند. ارزانترین نوع این استیم ماشین‌ها ۱۰۹۹ دلار بوده و گرانترین آن‌ها قیمتی برابر ۴۹۹۹ دلار! دارد.

Gigabyte BRIX Pro= این دستگاه قیمتی معادل ۵۹۹ دلار دارد و از استیم ماشین‌های خوش قیمت به شمار می‌رود.

Maingear DRIFT= این دستگاه قیمتی معادل ۸۴۹ دلار دارد.

Materiel.net Steam Machine= این دستگاه قیمتی معادل ۸۹۹ دلار دارد.

NextBox= قیمت این دستگاه ۷۹۹ دلار است.

ORIGIN OMEGA Steam Machine= قیمت این دستگاه ۸۹۹ دلار است.

Scan 3XS ST Steam Machine= این دستگاه قیمتی معادل ۹۹۹ دلار دارد.

Syber Steam Machine= این شرکت استیم ماشین‌های مختلفی دارد که اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس نیست. فقط می‌دانیم قیمت این استیم ماشین‌ها  از ۴۹۹ دلار به بالا خواهد بود.

Webhallen S15-01= این دستگاه قیمتی معادل ۹۴۹ دلار دارد.

ZOTAC Steam Machine SN970= این دستگاه با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می‌شود.

دنیای تازه‌ای که ولو برای تمام گیمران رایانه‌های شخصی و حتی دیگر گیمران آفریده غیرقابل تمام شدن است. پتانسیلش آن‌قدر بالا است که می‌تواند جامعه‌ی بزرگی از گیمران را به سوی خود بکشاند و از طرفی هرگز نیاز به یک نسخه‌ی جدید و چیزهایی این‌گونه ندارد چرا که همیشه می‌توان یک استیم ماشین جدید با سخت‌افزارهای جدید ساخت و این یک پروسه‌‌ی تمام ناشدنی است. از طرفی گیم‌پد تازه‌ای که توسط ولو به دنیا معرفی شده آن‌قدر تازگی و جذابیت دارد که قطعا بسیاری را به سوی خود جذب خواهد کرد. از طرفی دیگر استیم لینک هم برای کسانی است که کامپیوترشان قدرت کافی دارد اما آرزوی تجربه‌ی بازی‌های کامپیوتر خود روی تلویزیون بزرگ را دارند. هم‌اکنون  آن‌ها با استفاده از استیم لینک و استیم کنترلر می‌توانند با پرداخت مبلغ اندکی این تجربه‌ را برای خود ممکن کنند. تمام این‌ها باعث می‌شود که به رسمیت بپذیریم عظمت آن‌چه که ولو برای دنیای گیم ساخته است بی‌پایان است. باید قبول کنیم این ۳ محصول می‌توانند انقلاب بزرگی در چگونه بازی کردن بسیاری از گیمرها ایجاد کنند و از همه مهم‌تر باید قبول کنیم که ولو به زودی جایگاهش میان گیمران از وضعیت فعلی نیز بالاتر می‌رود و این در حالی است که هنوز مدتی نسبتا طولانی تا عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی مشترکش با HTC باقی مانده است.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده