نویسنده: میثم خلیل زاده
// چهار شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰

مقایسه تفاوت‌ سرعت حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD در لودینگ بازی‌ها

به‌دنبال ویژگی‌های حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD شاهد محبوبیت آن‌ها به‌ویژه در میان گیمرها هستیم. اما تفاوت اصلی میان حافظه‌های SSD و هاردهای HDD چیست و چه تفاوتی را در لودینگ بازی‌ها ایجاد می‌کنند؟

فارغ از اجزای مختلف یک پی‌سی و تاثیری که روی اجرای بازی‌های مختلف می‌گذارند این روزها نام حافظه‌های SSD را در ویدیوها و مقالات راهنمای خرید بسیار می‌شنویم. حافظه‌های Solid-state drive یا به اختصار SSD از بسیاری جهات با هاردهای سخت یا HDD متفاوت هستند. درحالی‌که هاردهای HDD اقدام به ذخیره‌سازی و خواندن اطلاعات روی دیسک‌هایی به نام هد می‌کنند، حافظه‌های SSD مبتنی بر فلش هستند؛ این خصوصیت باعث شده تا حافظه‌های SSD دربرابر ضربه و سقوط از ارتفاع مقاومت قابل توجهی را در مقایسه با هاردهای سخت داشته باشند و از طرفی شاهد سرعت بالای خواندن و نوشتن این قبیل حافظه‌ها در مقایسه با هارددیسک‌ها باشیم.

اما دلیل از این مقدمه صحبت از حافظه‌های SSD و مقایسه آن‌ها با هارددیسک‌های HDD در بازی‌های ویدیویی است. درحالی‌که با ارتقاء کارت گرافیک خود می‌توانید در بازی‌های ویدیویی به نرخ فریم و کیفیت بافت‌های بالاتر دست پیدا کنید، خریداری حافظه‌های SSD به‌ویژه حافظه‌های M.2 2280 SSD نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی را در لودینگ بازی‌های شما بگذارد. به همین دلیل در یک ویدیوی اختصاصی به سراغ مقایسه سرعت لودینگ بازی‌ها در حافظه SSD و HDD رفته‌ایم تا با نصب بازی‌ها روی این دو حافظه ذخیره‌سازی، عملکرد آن‌ها و سرعت لود بازی‌ها را بسنجیم.

سیستم آزمایش
پردازنده  اینتل Core i7-6700K
مادربرد گیگابایت Z170X
حافظه‌رم ۳۲ گیگابایت DDR4
حافظه‌ ذخیره‌سازی هارددیسک ۷۲۰۰ دور WD10EZEX وسترن دیجیتال
 Adata XPG SPECTRIX S40G RGB PCIe Gen3x4 M.2 2280
کارت گرافیک انویدیا Geforce GTX 980
سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بیلد ۱۷۷۶۳/۷۳۷
بازی‌ها Rise of the Tomb Raider ،Metro Exodus ،Borderlands 3
Final Fantasy XIV: Shadowbringers و Project CARS 2

حافظه SSD استفاده شده در مقایسه مدل Adata XPG SPECTRIX S40G RGB است و برای HDD نیز از هارددیسک ۷۲۰۰ دور WD10EZEX وسترن دیجیتال بهره برده‌ایم. در ادامه شما را به تماشای ویدیوی مقایسه فرق بین SSD و HDD در لودینگ بازی‌ها دعوت می‌کنیم:

دانلود از آپارات |‌ تماشا در یوتیوب

حافظه Adata XPG SPECTRIX S40G را شرکت آونگ با گارانتی پنج‌ساله عرضه کرده است.  اگر گیمر هستید و به دنبال خرید SSD هستید توصیه می‌کنیم راهنمای خرید SSD و هارددیسک زومیت را مطالعه کنید؛ مشخصات فنی انواع اس اس دی سامسونگ، اس اس دی وسترن و اس اس دی ای دیتا و دیگر برندها را در کنار قیمت انواع حافظه ذخیره سازی در بخش محصولات زومیت ببینید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده