نویسنده: محمد رستمی
// چهار شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

چیپ جدید AMD قدرت پردازشی لپ‌تاپ‌ها را به سطح جدیدی می‌برد

همانطور که می‌دانید گرافیک ضعیف لپ‌تاپ‌ها همیشه یکی از مشکلات بزرگ مورد بحث در این سیستمها بوده است. AMD اینبار چاره‌ایی برای این مشکل اندیشیده است که در ادامه مطلب در مورد آن توضیح خواهیم داد. با زومجی همراه باشید.

متاسفانه با وجود این‌ همه پیشرفت در تکنولوژی، لپ‌تاپ‌ها هنوز هم از لحاظ قدرت پردازش گرافیکی در سطح پایینی قرار دارند. کاربران همیشه مجبور بوده‌اند میان یک لپ‌تاپ سبک و قابل حمل و یک سیستم بزرگ با کارت گرافیکی قدرتمند یکی را انتخاب کنند. اما بالاخره وقت آن رسیده است که این مشکل نیز حل شود! AMD مدعی است چاره این مشکل را یافته است. به گفته AMD معماری جدید این کمپانی که پُلاریس نام دارد، بدون مصرف زیاد انرژی عملکردی عالی فراهم می‌کند.

با بررسی یکی از چیپست‌های AMD که از این ویژگی استفاده می‌کند، در بازی Star Wars Battlefront عملکردی مشابه GTX 950 بدست آمد. در صورتی که مصرف انرژی آن حدود ۶۱ درصد از GTX 950 کمتر بود. حتی اگر AMD‌ اندکی بزرگ‌نمایی کرده باشد، بازهم عملکرد این ویژگی فوق‌العاده است و مسلما منجر به پیشرفت زیادی در قدرت پردازشی لپ‌تاپ‌ها خواهد شد.

این چیپست از طراحی ۱۴ نانومتری بهره برده است و به همین دلیل AMD‌ توانسته ترانزیستور‌های بیشتری در آن جای دهد. این چیپ بهبودهای زیادی داشته و مصرف حافظه رم نیز در آن بهینه شده است. در چیپ جدید از HDMI 2.0a و ویدیو‌های 4k HEVC‌ نیز پشتیبانی شده است.

گرافیک‌های پلاریس از سه ماهه دوم ۲۰۱۶ وارد بازار خواهند شد. علاوه بر این NVIDIA نیز در حال توسعه معماری گرافیکی پاسکال است و این رقابت بیش از هرچیز به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

نظر شما درباره نسل آینده پردازنده گرافیکی لپ تاپ‌ها چیست؟

منبع: Engadget

[alert variation="alert-info"]اگر به اخبار این رویداد علاقه‌مند هستید، می‌توانید تمام مطالب مربوط به آن را در صفحه CES 2016 مشاهده کنید.[/alert]


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده