// یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵

رونمایی از روتر گیمینگ G10؛ اولین محصول شرکت ازراک در زمینه شبکه

ازراک (ASRock) در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۵ از روتر گیمینگ خود با نام G10 رونمایی کرد. این روتر در کنار استفاده از فناوری MU-MIMO ویژگی‌های جالبی را برای خریداران مهیا می‌کند. در ادامه با زومجی همراه باشید.

زمانی که یک شرکت فعال در حوزه تولید مادربورد‌، اقدام به معرفی اولین روتر خود کند این خبر مسلما در نوبه‌ی خود بسیار با ارزش خواهد بود. این دقیقا اتفاقی است که در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۵ توسط ازراک، تولید کننده شناخته شده‌ی مادربورد صورت گرفته است. در این نمایشگاه شرکت ازراک، G10 جدیدترین روتر گیمینگ با قابلیت MU-MIMO  را معرفی کرد. فناوری  MU-MIMO  یا همان Multi-user Multiple-Input and Multiple-Output، به شبکه‌های مختلف امکان ارتباط همزمان بیش از یک دستگاه را با یکدیگر می‌دهد. در نتیجه با استفاده از این استاندارد جدید سرعت انتقال داده‌ها بین کاربران افزایش پیدا می‌کند.

ASrockRouter1_w_450

در اولین نگاه به G10 شاهد طراحی مُدرن این دستگاه هستیم. معرفی این محصول مصادف است با زمانی که دستگاه‌های MU-MIMO در بازار با محبوبیت زیادی روبرو شده‌اند. در نمایشگاه CES 2015  ما شاهد محصولاتی مختلفی با تکنولوژی وایرلس 802.11ac Wave 2 بودیم. اما اکنون شرکت ازراک کمی ما را شگفت‌زده کرده است، زیرا دیدن معرفی محصولات مبتنی بر شبکه با توجه به سابقه‌ی این شرکت مورد انتظار نبود.

فناوری MU-MIMO را می‌توان آخرین تکنولوژی در زمینه وای‌فای برای موبایل معرفی کرد، نظر به اینکه فناوری‌های قبلی تنها مسیریابی اطلاعات یک دستگاه‌ را به صورت همزمان برای دسترسی به شبکه امکان‌پذیر می‌کردند. این فناوری با استفاده از محاسبات لازم  برای - یک روتر یا نقاط دسترسی - امکان دسترسی همزمان را برای ارتباط با دستگاه‌های قابل حمل و پرتابل نیز فراهم می‌کند.  هرچند محصولات بی‌سیم (وایرلس) قدیمی اکنون قادر به کار کردن با استاندارد MU-MIMO هستند. اما برای داشتن تجربه‌ای کامل از فناوری MU-MIMO هم طرف کلاینت و هم طرف روتر هر دو باید از این استاندارد پشتیبانی کنند.

The-Ultimately-Fast-Routerبا توجه به رشد ویژگی‌های فنی و بازاری این فناوری، ما قطعا شاهد حضور فناوری MU-MIMO در سخت‌افزار‌های ویژه‌ی سازمانی و مصرف‌کنندگان خواهیم بود. روتر گیمینگ G10 از پردازنده‌ی ۱.۴ گیگاهرتزی دو هسته‌ای کوالکام قدرت گرفته و دارای روتر گیگابیت دو بانده از نوع 802.11ac است. سرعت روتر جدید نیز برروی باند ۲.۴ گیگاهرتزی برابر ۸۰۰ مگابیت بوده و در باند ۵ گیگاهرتزی برابر با ۱۷۳۳ مگابیت است. G10 در کنار استفاده از رم ۵۱۲ مگابایتی ، چندین ویژگی‌  از جمله امکان کنترل اولویت‌دهی درخواست‌ها برای کسانی که قصد مدیریت میزان پهنای‌باند شبکه را برای بازی یا اپلکیشن‌های مختلف دارند، مهیا می‌کند. G10 همچنین از یک موتور تخلیه شبکه نیز برای کمک به کاهش فشار برروی پردازنده‌ی روتر بهره می‌برد.

ASrockRouter2 قابلیت جداسازی دانگل HDMI

تا حد زیادی می‌توان دانگل HDMI قرار گرفته در بالای بدنه روتر را یکی از جالبترین بخش‌های G10 اعلام کرد. کاربران با جداسازی این دانگل از روتر می‌توانند با اتصال آن به پورت HDMI یک نمایشگر خارجی، با استفاده از استاندارهای Miracast و Airplay اقدام به پخش تصاویر برروی نمایشگر کنند. از آنجایی که دانگل مربوطه از وایرلس سری N نیز پشتیبانی می‌کند. این دانگل را می‌توان به عنوان یک روتر سفری  با کمک منبع قدرت ۵ ولتی نیز استفاده کرد.

سایر ویژگی‌های روتر G10 به شرح زیر است:

  • پنج پورت اترنت گیگابیت ( یک پورت WAN و چهار پورت LAN)
  • دو پورت USB 3.0 برای دستگاه‌های دیگری مانند هاردیسک‌ها و ویدیوها
  • ۸ آنتن داخلی چند راستایی (Omnidirectional)
  • ویژگی Beamforming که برای انتقال دقیق سیگنال‌ها به دستگاه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود.
  • قدرت خروجی قابل تنظیم
  • استفاده از تکنولوژی IR (پرتوی مادون قرمز) داخلی برای کنترل متمرکز لوازم خانگی
  • وجود فضای ابری و اپلیکیشن کنترل و مدیریت برای استفاده از راه دور
ASrockRouter3_w_450 کنترل لوازم خانه با استفاده از مادون قرمز نام ایکس‌باکس وان نیز به چشم می‌خورد

نکته‌ی جالب دیگر  را می‌توان طراحی روتر بازی G10  ویژه‌ی سیستم‌عامل‌های ویندوز ۱۰ بیان کرد. هر چند ازراک جزئیات بیشتری را در مورد چگونگی و دلیل طراحی این دستگاه ویژه‌ی ویندوز ۱۰ منتشر نکرده است. متاسفانه در مورد قیمت‌گذاری و زمان عرضه‌ی این محصول نیز اطلاعی داده نشده است.اما با توجه به محصولاتی که با فناوری MU-MIMO منتشر شده‌اند می‌توان حدس زد که قیمت این محصول باید چیزی بیشتر از ۲۰۰ دلار باشد. زمان عرضه نیز احتمالا برای رقابت بیشتر همزمان با عرضه‌ی سایر محصولات استفاده کنند از MU-MIMO خواهد بود.

منبع: Tom's Hardware


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده