نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

هفت مانیتور جدید با قابلیت G-Sync، شامل یک مدل IPS ١٤٤هرتزی در راه هستند

شرکتِ اِنویدیا نمایشگاهِ کامپیوتِکسِ ٢٠١٥ را فقط با نمایشِ کارتِ گرافیکِ جدیدِ GTX 980 Ti آغاز نکرد، بلکه این شرکت هفت مانیتورِ جدید با قابلیت G-Sync، محصولِ شرکت‌های Acer و ASUS را هم رونمایی کرده است. برای اخبارِ بیشتر با ما همراه باشید.

این مجموعه شامل ٣ مانیتورِ 4K، ٣ گزینه‌ی صفحه عریض Ultra Wide و یک مدلِ جدید و بسیار جالبِ IPS هستند: مانیتورِ ٢٧ اینچی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ با فرکانس ۱۴۴ هرتزی IPS با نام ASUS PG279Q.

ption id="attachment_37696" align="aligncenter" width="700"]ASUS PG279Q Computex 2015 نمایشگر جدید ایسوس با پنل IPS و فرکانس ١٤٤ هرتزی و قابلیت G-Sync

اجازه دهید توضیح دهیم که چرا مدلِ آخری یک پیشرفتِ بزرگ است. مانیتورِ گیمینگِ مورد علاقه‌ی ما یک مدلِ G-Sync است، ROG Swift بزرگ از ایسوس (مدلی که انتخاب برتر زومجی برای بازی هم لقب گرفت). اما در اینجا یک مانعِ عمده بینِ فناوری نرخِ فریمِ متغیرِ انویدیا و بی نقصی واقعی آن قرار داشته است و آن هم کیفیتِ رنگ است. برای رسیدن به سرعتِ بازسازی تصویرِ بسیار بالایی مانند ۱۴۴ هرتز، بیشترِ نمایشگرهای G-Sync از پنل‌های TN استفاده کرده‌اند که سریع و ارزان هم هستند. اما این پنل‌ها در زمینه‌ی کیفیتِ نمایشِ رنگ‌ها کاستی دارند و عمدتا تصویری بی روح به همراه زاویه‌ی دیدِ پایینی را ارائه می‌کنند که اگر به آنها از روبرو نگاه نکنید رنگ پریده به نظر می‌رسند. پنل‌های IPS رنگ‌های زنده‌تر و زاویه‌ی دید بهتری را فرآهم می‌کنند، اما گران‌تر هستند و عموما سرعتِ بازسازی تصویر (refresh rate) در آنها پایین‌تر است که ایجاد اثرِ دنباله‌ی شبح مانند در برخی از مدل‌های IPS هم به همین خاطر است. به نظر می‌رسد که این وضعیت سرانجام در حال تغییر است.

شرکتِ اِیسر قبلا مانیتورِ ۱۴۴ هرتزی ۲۵۶۰در ۱۴۴۰ خود با قابلیت G-Sync را عرضه کرده است که آن هم یک مدلِ ٢٧ اینچی است و قیمت گزافِ ٨٠٠ دلاری دارد، اما معرفی مدلِ اِیسوس ممکن است اوضاع را کمی تغییر دهد. در حالی که حالا هر دو شرکت اِیسوس و اِیسر نمایشگرهای IPS ۱۴۴ هرتزی را عرضه می‌کنند، امیدواریم که مانیتورهای IPS با فرکانسِ بالای بیشتری را در آینده‌ی نزدیک شاهد باشیم که از رزولوشنِ مقرون به صرفه‌ی 1080p به سمت رزولوشنِ برترِ 4K گرایش پیدا می‌کنند.

در اینجا لیستِ کاملِ مانیتورهای جدید G-Sync را که در حال ورود به بازار هستند مشاهده می‌کنید.

ASUS Acer New G-Sync Monitors

هنوز از تاریخِ عرضه و قیمتِ هیچ یک از این مدل‌ها اطلاع نداریم، اما تمام یا دست کم بیشترِ آنها باید در نمایشگاهِ کامپیوتِکس، جایی که قرار است آنها را از نزدیک هم بررسی کنیم حاضر باشند.

منبع: pcgamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده