نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

اینتل درصدد رفع مشکل ناپایداری پردازنده‌های خود برآمد

اینتل توصیه‌هایی را به کاربران پردازنده‌های سری K نسل ۱۳ و ۱۴ ارائه کرد که با مشکل پایداری عملکرد مواجه هستند.

براساس گزارش وب‌سایت hardwareluxx، اینتل بیانیه جدیدی را در خصوص مشکل پایداری عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ خود منتشر کرده است. این تراشه‌ها که بیشتر سری K این محصولات را تشکیل می‌دهند، مدتی است که با مشکل افت عملکرد و کرش برخی بازی‌ها مواجه شدند؛ مشکلی که اینتل، سازندگان مادربردها را مقصر آن می‌داند که با اعمال تنظیمات غیراستاندارد به‌صورت پیش‌فرض، بیش از توان عملکرد این تراشه‌ها روی آن فشار وارد می‌کنند.

بااین‌حال اینتل تاکنون بیانیه‌ی مستقیمی را خطاب به کاربران منتشر نکرده بود و صرفا به توصیه‌هایی که بین این شرکت و سازندگان مادربردها برای رفع این مشکل پیشنهاد شده بود، بسنده می‌کرد. بیانیه جدید اینتل نیز دقیقا توضیح نمی‌دهد که آیا این توصیه‌ها تأثیری هم در رفع این مشکلات داشته است یا خیر.

اینتل در بیانیه جدیدی به کاربران اعلام کرد که استفاده از تنظیمات جدیدی را که تحت عنوان «Baseline Profiles» توسط شماری از سازندگان مادربردها ارائه شده است، توصیه نمی‌کند. بلکه درعوض این شرکت‌ها باید تنظیمات پیش‌فرض جدیدی را عرضه کنند که مسئله توان مصرفی CPU را حل کند. البته اینتل می‌گوید که اگر این شرکت‌ها چنین کاری را انجام ندادند، یک‌سری تنظیمات دستی برای حل این مشکل به کاربران توصیه شده است.

توصیه های اینتل برای رفع مشکلات پردازنده های این شرکت

بااین‌حال اینتل در این بیانیه هم به‌صورت شفاف بیان نمی‌کند که آیا این مشکلات صرفا به‌دلیل اعمال یک‌سری تنظیمات غیراستاندارد توسط سازندگان مادربردها بوده است یا اینکه عوامل دیگری هم دخیل هستند؛ عواملی که شاید به خود این شرکت هم مربوط شوند. به هرحال اکنون کاربران می‌توانند با اعمال تغییرات یادشده مشکلات را به حداقل برسانند.

طی ماه‌های گذشته تعداد قابل توجهی از کاربران تراشه‌های Core i9 نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل با مشکلاتی در زمینه پایداری عملکرد سیستم مواجه شدند. اینتل تاکنون نسبت‌به این اتفاقات سکوت کرده بود تا اینکه بالاخره چند روز پیش نخستین بیانیه خود را در این‌باره منتشر کرد. اینتل در اظهارات خود تولیدکنندگان مادربردها را مقصر امر معرفی می‌کند که اجازه دادند تا تراشه‌های اینتل خارج از مشخصات پیشنهادی عمل کنند.

البته اینتل همچنان تأیید می‌کند که ریشه‌ی این اتفاقات به‌کارگیری تراشه‌های خود در خارج از محدوده عملکرد تعیین‌شده است، اما از سوی دیگر اعلام می‌کند که اکثر گزارش‌ها توسط کاربران مادربردهای آنلاک‌شده اظهار شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده