نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

کارت گرافیک قدرتمند نسل بعدی AMD لغو شده است

ظاهراً AMD ساخت کارت گرافیک رده بالایی از سری Radeon RX 8000 را لغو کرده است که دارای ۹ شیدر انجین و بیش از ۲۰۰ واحد پردازشی CU بود.

با اینکه به‌گفته‌ی بسیاری از منابع خبری، AMD درنهایت تصمیم به لغو عرضه‌ی تراشه‌های رده بالای سری Navi 4 در این نسل گرفته است، با گذشت زمان اطلاعات لورفته نشان می‌دهند که تیم قرمز حداقل در ابتدای کار نقشه‌های بزرگی را برای رقابت با تراشه‌های قدرتمند شرکت‌های رقیب در ذهن می‌پرورانده است.

چند ماه قبل، افشای اطلاعات از پردازنده‌های گرافیکی سری RDNA4 شروع شد. این اطلاعات نشان می‌دادند که یک تراشه بزرگ و قدرتمند در میان پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD وجود دارد که به‌عنوان Navi 4C شناخته می‌شود و با برخورداری از یک پیکربندی چند تراشه‌ای، ۹ چیپلت محاسباتی را در خود جا می‌دهد. حالا و با انتشار سورس کد این پردازنده که ازطریق داده‌کاوی به‌دست آمده است، این شایعات به تأیید یکی از منابع شناخته شده‌ی افشای اطلاعات غیررسمی AMD یعنی Kepler_L2 رسیده است.

احتمالا یکی از جالب‌ترین جزئیاتی که در این کدها یافت می‌شوند، اشاره به وجود ۹ شیدر انجین در ساختار این تراشه باشد که دقیقا با شایعات قبلی مطابقت دارد. این موضوع نشان می‌دهد که AMD برنامه‌های جدی و بزرگی برای تراشه‌های رده بالای Navi 4 در ذهن داشته است. اما درنهایت ساخت قدرتمندترین تراشه‌ی این سری لغو شد تا همه‌ی این نقشه‌ها نقش برآب شود.

سورس کد فاش شده از تراشه های Navi 4c

براساس ادعای کاربر دیگری به نام adroc_thurston که ظاهراً با طراحی تراشه‌های Navi 4X آشنایی دارد، این GPU قرار بود با برخورداری از بیش از ۲۰۰ واحد پردازشی CU به‌عنوان پرچم‌دار این سری مطرح شود. پردازنده گرافیکی Navi 31 از حداکثر ۹۶ واحد پردازشی برخوردار بود. درنتیجه کارت گرافیک RX 8900 XTX می‌توانست در صورت ساخت و عرضه به بازار بیش از ۲ برابر سریع‌تر از این GPU عمل کند.

البته که این گفته‌ها تنها گمانه‌زنی‌هایی است که به احتمال زیاد هیچ‌وقت به تایید منابع رسمی نخواهد رسید. ضمن اینکه این اطلاعات نشان می‌دهد که AMD برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای نسل بعد در ذهن دارد. حتی این احتمال وجود دارد که برخی از این تراشه‌ها برای سری Navi 5 مورد استفاده قرار بگیرند.

تأیید تراشه Navi 4c در اطلاعات فاش شده

ضمن اینکه با وجود صحبت‌های که از چند ماه پیش درباره لغو عرضه مدل‌های رده بالای سری Navi 4 در رسانه‌ها مطرح شده است، AMD تاکنون این اخبار را تأیید یا تکذیب نکرده است. بنابراین اینکه تیم قرمز در این نسل صرفا روی محصولات میان‌رده تمرکز دارد، هنوز درحد شایعاتی است که ممکن است درنهایت اشتباه باشند.

Kepler_L2 چندی پیش هم ادعا کرده بود که این شرکت در نظر دارد تا بلوک سخت‌افزار شتابدهنده ری تریسینگ کاملا جدیدی را برای تراشه‌های نسل جدید RDNA4 طراحی کند تا برخلاف سری RDNA3، تنها یک بهبود جزئی را نسبت‌به نسل RDNA2 به‌همراه نداشته باشند. گفته می‌شود که کنسول پلی استیشن 5 پرو نیز از شتابدهنده‌های ری-تریسینگ جدید RDNA4 بهره‌مند خواهد شد.

انتظار می‌رود که PS5 Pro از شیدرهای پیمایش BVH8 (سلسله مراتب اتصالات ۸ سطحی) استفاده کند که یک ارتقاء دو برابری نسبت‌به نسخه‌ی کنونی PS5 به‌حساب می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که هسته‌های RDNA4 می‌توانند به‌صورت تئوری تا دو برابر توان عملیاتی بالاتری را به ازای هر چرخه‌ی اطلاعات ارائه کنند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده