نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

اولین پردازنده نسل جدید اینتل لو رفت

اولین CPU اینتل از سری Core Ultra 200 که بر پایه معماری Lunar Lake عرضه خواهد شد، Core Ultra 5 234V نام دارد.

با اینکه شایعات از عرضه‌ی پردازنده‌های نسل جدید Lunar Lake در قالب سری Core Ultra 200 حکایت دارند، هنوز مشخص نبود که نحوه‌ی نام‌گذاری تراشه‌های این سری به چه نحوی خواهد بود. پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری لونار لیک با هسته‌های عملکرد Lion Cove و هسته‌های بهینه Skymont با معماری گرافیک یکپارچه Xe2، سری جدیدی از تراشه‌های کم مصرف اینتل را شکل می‌دهند.

با اینکه اینتل قبلاً هم سابقه معرفی خانواده‌های مخصوص و متمایزی از تراشه‌های خود مانند سری Ice Lake را در کارنامه دارد که با یک شمای نام‌گذاری کاملاً منحصر‌به‌فرد همراه بودند، به‌نظر می‌رسد که خوشبختانه در این مورد تفاوت چندانی را در نحوه نام‌گذاری این تراشه‌ها با محصولات اصلی سری Arrow Lake در نسل پیش‌رو مشاهده نخواهیم کرد.

اولین پردازنده‌ای که برای معماری Lunar Lake تأیید شد، Core Ultra 5 234V است که یک CPU هشت هسته‌ای و بدون فناوری Hyperthreading خواهد بود. Hyper-threading ترفندی است که توسط CPU برای وادارکردن سیستم‌عامل به تشخیص وجود یک پردازنده با هسته اضافی (هسته منطقی) درکنار هسته فیزیکی انجام می‌شود و از این طریق عملکرد CPU افزایش می‌یابد. با نگاه دقیق‌تر به پیکربندی هسته‌های Lion Cove مشخص شد که وجود هشت هسته‌ی عملکرد (Performance) و همین تعداد رشته به عدم پشتیبانی از قابلیت موازی‌سازی یا Multi-threading اشاره دارد.

پردازنده مبتنی بر معماری Lunar Lake اینتل

از طرفی به‌نظر می‌رسد که پسوند V در نام پردازنده‌های سری Core Ultra 200 مختص معماری Lunar Lake خواهد بود. براین‌اساس پسوند H و HX و U نیز برای معماری Arrow Lake و Raptor Lake-U در نظر گرفته شده است. به‌این‌ترتیب باید مدل‌های مختلف سری Core Ultra 200 را در سه دسته‌ی Arrow Lake و Raptor Lake Refresh و Lunar Lake تقسیم کرد. اما هر یک از این محصولات به دسته‌بندی کاربردی متفاوتی تعلق دارند.

همچنین فقط مدل‌های مبتنی‌بر معماری Lunar Lake و Arrow Lake از نسخه‌ی Ultra برخوردار هستند که روش جدید اینتل برای نشان‌دادن CPU مبتنی‌بر معماری جدید در خانواده‌ی محصولات یک نسل است. بنابراین ممکن است که برخی کاربران با مشاهده پسوند Ultra درکنار نام برخی تراشه‌های رده پایین این نسل کمی سردرگم شوند، اما این ساده‌ترین راهی است که می‌توان با آن نشان داد این CPU از معماری نسل جدید استفاده می‌کند.

اینتل تأیید کرده است که پردازنده‌های سری Lunar Lake و Arrow Lake را طی سال جاری روانه بازار خواهد کرد. درنتیجه به‌زودی شاهد رونمایی از اولین محصولات سری Core Ultra 200 خواهیم بود. علاوه‌براین خانواده پردازنده‌های Lunar Lake-M نیز می‌توانند رقیب خوبی برای پردازنده‌های اسنپدراگون X Elite/Plus شرکت ARM باشند. همچنین محصولات جدید پردازنده‌های AMD Zen5 با نام Strix Point هم در راه هستند که سال خوبی را برای تراشه‌های کم‌مصرف شرکت‌های مختلف برای لپ‌تاپ‌های سبک و قابل حمل رقم می‌زنند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده