نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹

MSI کارت گرافیک RTX 4090D Ventus 3X را برای بازار چین معرفی کرد

MSI کارت گرافیک پرچم‌دار جدیدی از سری GeForce RTX 4090D را با سیستم خنک‌کننده Ventus 3X خود به‌صورت انحصاری برای بازار چین معرفی کرد.

MSI از کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090D Ventus 3X در بازار چین رونمایی کرد تا لاین‌آپ محصولات سری RTX 4090D این شرکت شامل سه مدل مختلف شود. علاوه‌بر Ventus 3X، بالاترین مدل از سری SUPRIM X این شرکت و نسخه‌ی دیگری از سری Gaming X SLIM عرضه شده است. مدل Ventus 3X این GPU شامل یک اسلات سه‌گانه و سه فن خنک‌کننده است که با قابلیت اورکلاک جزئی ۱۵ مگاهرتزی، با قیمت به نسبت کمتری به کاربران ارائه خواهد شد.

همچنین مشابه دیگر محصولات این سری، در این کارت از یک پردازنده گرافیکی AD102-250 با ۱۴۵۹۲ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X استفاده شده است. سرعت بوست کلاک این GPU نیز در مقدار رفرنس ۲۵۲۰ مگاهرتز حفظ شده است اما مدل Ventus 3X از یک قابلیت پیشفرض اورکلاک ۱۵ مگاهرتزی هم بهره‌ می‌برد که فرکانس عملکرد آن را به ۲۶۳۵ می‌رساند.

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090D Ventus 3X

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، فرکانس اورکلاک این GPU به میزان ناچیزی افزایش پیدا می‌کند که طبیعتاً به عملکرد گیمینگ مشابهی منجر خواهد شد. اما دلیل اینکه این میزان از قابلیت اورکلاک ارزش اشاره کردن دارد، این است که تقریباً همه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4090D که به‌دلیل تحریم چین و چند کشور دیگر با هسته‌های کاهش یافته و توان مصرفی کمتری نسبت به نسخه اصلی عرضه شده است، با فرکانس عملکرد رفرنس و بدون قابلیت اورکلاک معرفی شدند.

هرچند برخی تولیدکنندگان امکان بهره‌گیری از فرکانس اورکلاک GPU را ازطریق یک سری نرم افزارهای شخص ثالث فراهم کردند که می‌تواند فوراً روی عملکرد آن اعمال شود. حتی در برخی موارد امکان افزایش سطح توان مصرفی به ۶۰۰ وات نیز مشاهده شده است که از این طریق می‌توان به‌صورت دستی عملکرد GPU را به سطح RTX 4090 Founders Edition رساند.

نمای جلویی کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090D Ventus 3X

نمای پشتی کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090D Ventus 3X

اما در خصوص خود کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090D Ventus 3X نیز باید گفت که این GPU از یک اسلات سه‌گانه و سیستم خنک‌کننده مجهز به سه فن برخوردار است که اندازه آن بزرگتر از PCB پردازنده گرافیکی است و چند شیار در قسمت بک پلیت کارت گرافیک تعبیه شده است که امکان انتقال جریان هوای گرم از پشت GPU را فراهم می‌کند. ظاهر کارت گرافیک نیز از رنگ بندی نقره‌ای و مشکی برخوردار است که برای سیستم‌هایی با ظاهر مینیمالیستی مناسب است.

از نظر قیمتی هم باید گفت که MSI GeForce RTX 4090D Ventus 3X با قیمت ۱۴.۹۹۹ یوان چین معادل ۲۱۱۵ دلار به فروش می‌رسد که بالاتر از نرخ مصوب انویدیا برای این کارت است اما از دیگر مدل‌های این سری از محصولات MSI ارزان‌تر است. در ادامه خلاصه‌ای مشخصات رسمی کارت‌های گرافیک RTX4090D را در مقایسه با نسخه استاندارد 4090 ملاحظه می‌کنید:

  • عملکرد گیمینگ تقریباً مشابه RTX 4090
  • ۱۱ درصد تعداد هسته‌های CUDA و Tensor کمتر
  • پیکربندی حافظه گرافیکی یکسان (۲۴ گیگابایت حافظه G6X)
  • TGP پایین‌تر (۴۲۵ وات)
  • عدم عرضه نسخه رفرنس Founders Edition
  • فقط محدود به نسخه‌های کاستوم
  • عدم پشتیبانی از قابلیت اورکلاک (به جز این نسخه)
  • قیمت مصوب یکسان با RTX 4090

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده