نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۵

نورپردازی RGB می‌تواند به کارت گرافیک آسیب بزند

کاربران برخی کارت‌های گرافیک گیمینگ RTX گیگابایت و MSI گزارش دادند که این نورپردازی RGB قطعات سیستم می‌توانند به بک پلیت GPU آسیب وارد کند.

طی ۲۴ ساعت گذشته دو کاربر ردیت مشکل مشابهی را گزارش کردند که براساس آن، کارت گرافیک سری RTX آن‌ها با یک مشکل غیرعادی مواجه شده است. ظاهرا بک پلیت کارت گرافیک MSI و گیگابایت این کاربران به شکل مشابهی سوخته است که با الگوی نورپردازی RGB پردازنده گرافیکی آن‌ها مطابقت دارد.

همان‌طور که می‌دانیم، ماژول‌های حافظه رم سیستم‌های گیمینگ، یکی از رایج‌ترین قطعاتی هستند که با نورپردازی RGB در کیس نصب می‌شوند. مدل‌های مدرن‌تر از انیمیشن‌های نورپردازی متنوعی استفاده می‌کنند که در رنگ‌ها و الگوهای متنوعی خودنمایی می‌کنند. اما در این بین یکی از مسئولیت‌های شرکت تولید کننده این است که نحوه‌ی به‌کارگیری این المان‌ها و نوع نور ساطع شده را به‌نوعی مدیریت کنند که امنیت استفاده از آن‌ها نیز فراهم شود.

بااین‌حال در برخی موارد تابش نور UV باعث می‌شود تا برخی قطعاتی که متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها از کیفیت پایین‌تری برخوردار است یا اینکه رنگ سطح آن‌ها به آن حساسیت دارد، تحت تأثیر قرار بگیرند. در نتیجه سطح این قطعات تا حدودی خواهد سوخت. عموماً لامپ‌هایی که در کشورهای پیشرفته‌تر تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، تابش نور UV ندارند. درحالی‌که لامپ‌های CRI بالا ممکن است منجر به تابش اشعه نور در طیف فرابنفش شوند که طول موج آن‌ در محدوده ۳۷۵ تا ۴۰۰ قرار می‌گیرد.

ایجاد سوختگی براثر نورپردازی RGB روی GPU

الگوی نورپردازی حافظه رم سیستم

البته در این موارد هنوز مشخص نیست که آیا بک پلیت این کارت‌های گرافیک با استفاده از نور فرابنفش سوخته است یا اینکه حرارت تولید شده توسط این دیودها منجر به آسیب رسیدن به آن شده است. هرچند اگر گزینه‌ی دوم مطرح بود، این مشکل باید در مقیاس گسترده‌تری گزارش می‌شد. همچنین قطعات دیگری مانند حافظه‌های پرمصرف SSD که حرارت بالایی تولید می‌کنند باید تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گرفتند.

درحال حاضر این مشکل برای کارت‌های گرافیک سری MSI RTX 3080 و Gigabyte RTX 4080 گزارش شده است. البته یک کاربر دیگر هم تصویر مشابهی را از کارت گرافیک GTX 1080 Ti خود منتشر کرده است که البته این مشکل در یک بازه زمانی ۵ ساله ایجاد شده است. حتی یکی از کاربران اقدام به تعویض GPU کرده و مجددا همین الگوهای سوختگی را روی GPU جدید مشاهده کرده است که نشان می‌دهد به احتمال زیاد نورپردازی حافظه رم سیستم مقصر این اتفاق است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده