نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۳

تراشه‌های Arrow Lake و Raptor Lake Refresh با سبک جدید اینتل نامگذاری می‌شوند

اینتل می‌خواهد پردازنده‌های مورد انتظار Arrow Lake و نسخه رفرش تراشه‌های Raptor Lake را درنهایت با نام‌های Core Ultra 200 و Core 200H روانه بازار کند.

Golden Pig Upgrade یکی از منابع قابل اتکای افشای اطلاعات غیررسمی اینتل است که در جدیدترین پست خود در انجمن Bilibili، جزئیات تازه‌ای از نحوه‌ی نام‌گذاری پردازنده‌های مورد انتظار اینتل را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است. براین‌اساس انتظار می‌رود تراشه‌های Arrow Lake و Raptor Lake-H Refresh برای لپ‌تاپ‌ها نیز دنباله روی سبک جدید نام‌گذاری تراشه‌های اینتل شوند.

بدین ترتیب برند Intel Core Ultra 200 برای پردازنده‌های Arrow Lake و Core 200H برای سری Raptor Lake-H Refresh در نظر گرفته شده است که سومین سری از لاین‌آپ پردازنده‌های Raptor Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شوند و برای بار دوم است که توسط این شرکت نوسازی می‌شوند. بنابراین باید از این به بعد پردازنده‌های سری Arrow Lake را به‌طور کامل تحت برند Core Ultra 200 دسته‌بندی کنیم.

این سری شامل هردو نسخه‌ی H و U این پردازنده‌ها می‌شود می‌توان نام‌هایی از قبیل Core Ultra 9 2XXH یا Core Ultra 7 2XXU در میان آن‌ها مشاهده کرد. در مورد پردازنده‌های Raptor Lake-H Refresh نیز با نسخه‌ی غیر Ultra این تراشه‌ها سروکار داریم که تحت برند Core 200H قرار می‌گیرند. در اینجا اشاره‌ای به پردازنده‌های Raptor Lake-U Refresh نشده است و احتمالا اینتل برخی مدل‌های سری Meteor Lake را برای سطح رده پایین محصولات نسل جدید خود در نظر می‌گیرد تا سری Arrow Lake نیز برای بازار رده بالای این پردازنده‌ها آماده‌ی عرضه شوند.

پست Golden Pig Upgrade درباره پردازنده های جدید اینتل

حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا اینتل تصمیم به به‌روزرسانی مجدد پردازنده‌های رفرش Raptor Lake-H گرفته است؟ پاسخ این سؤال در قیمت تمام شده‌ی تراشه‌ها پیدا می‌شود. چیپ‌های Raptor Lake-H از ارزش خرید بالاتری برخوردار هستند و پردازنده‌های Arrow Lake-H و Arrow Lake-HX نیز درکنار جدیدترین سخت افزارهای موجود، برای محصولات گران‌قیمت‌تر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اما در خصوص اینکه تاکنون از پردازنده‌های موبایل Arrow Lake چه اطلاعاتی به‌دست ما رسیده است نیز باید گفت که این محصولات در سه رده‌ی مختلف با پسوندهای HX و H و U روانه بازار خواهند شد که پردازنده‌های Arrow Lake-H از میان آن‌ها تاکنون با پیکربندی ۶ هسته‌ی عملکرد Lion Cove و ۸ هسته‌ی بهینه‌ی Skymont دیده شده است.

گرافیک یکپارچه این تراشه‌ها نیز همچنان براساس همان معماری Xe-LPG یا Alchemist محصولات فعلی طراحی شده است که البته در برخی نسخه‌ها به ورژن بهبود یافته و جدیدتر Alchemist+ "Xe-LPG+” ارتقاء خواهد یافت. پردازنده‌های رده بالای Arrow Lake-HX نیز از قالب مشابه تراشه‌های دسکتاپ استفاده می‌کنند که اخیرا با ۸ هسته P-Core و ۱۶ هسته E-Core نیز دیده شده است. تراشه‌های Core 200H از سریRaptor Lake-H Refresh نیز با ۸ هسته عملکرد برپایه معماری Raptor Cove و ۸ هسته E با معماری Gracemont همراه خواهند شد.

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل Meteor Lake

زمان دقیق عرضه پردازنده‌های Arrow Lake "Core Ultra 200” و Raptor Lake-H Refresh "Core 200H” برای دستگاه‌های قابل حمل اواخر سال ۲۰۲۴ تا اوایل ۲۰۲۵ تعیین شده است. محصولات سری Core Ultra 200 باید شامل پردازنده‌های Lunar Lake-MX نیز باشند اما نحوه نام‌گذاری این تراشه‌ها هنوز تایید نشده است. محصولات جدید AMD هم مشابه اینتل شامل ترکیبی از معماری قبلی و جدید تراشه‌های جدید Strix Point خواهند شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده