نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۳

کارت گرافیک RTX 4090 D ایسوز با تنظیمات خاصی به سطح عملکرد 4090 رسید

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 D که سال گذشته برای دور زدن تحریم‌های چیم به بازار این کشور عرضه شد، ازطریق اورکلاک از عملکرد نسخه استاندارد RTX 4090 فراتر رفت.

انویدیا سال گذشته با محدودیت‌های جدیدی برای فروش کارت‌های گرافیک RTX 4090 در بازار چین و چند کشور جهان مواجه شد که در نتیجه‌ی آن مدل خاصی با پسوند GeForce RTX 4090 D معرفی و به بازار این کشور عرضه شد. از زمان عرضه‌ی این محصول، رسانه‌های چینی به روش‌های مختلفی به بررسی عملکرد این GPU پرداختند تا درنهایت روی ۵ درصد کاهش عملکرد آن نسبت به مدل‌ استاندارد به نتیجه رسیدند.

درواقع کارت گرافیک GeForce RTX 4090 D باوجود کاهش جزئی محدوده توان مصرفی و تعداد هسته‌های GPU برای رسیدن به سرحد عملکرد مجاز تعیین شده توسط دولت، همچنان پردازنده گرافیکی قدرتمندی به شمار می‌رود اما کاربران رده بالای چینی به منظور اورکلاک آن تا فرکانس عملکرد مورد نظر خود، با مشکل مواجه هستند. حالا وبسایت تکنولوژی HKEPC در هنگ کنگ خلاف این موضوع را ثابت کرده است.

مقایسه مشخصات کارت گرافیک 4090 و 4090D

براساس نتایج ارائه شده توسط این وب‌سایت، کارت گرافیک بزرگ و پرچم‌دار ZOTAC RTX 4090 D PGF به‌لطف برخورداری از طراحی ۲۸ فازی درگاه پاور برد اصلی آن که قادر به انتقال حداکثر ۵۳۰ وات توان مصرفی به GPU است، می‌تواند محدوده‌ی اورکلاک مورد انتظار ۲ تا ۵ درصدی را ممکن کند. بدین ترتیب تیم HKEPC موفق شدند تا فراهم کردن شرایط خاصی به ۳.۷ درصد عملکرد بالاتر آن نسبت به مشخصات استاندارد نسخه چینی این GPU دست پیدا کنند.

این تیم در ادامه نتایج بهترین را ازطریق اورکلاک نسخه ASUS ROG STRIX RTX 4090 GAMING OC دریافت کردند که با دیگر نسخه‌های نامحدود برابری می‌کند. بنابراین انویدیا صرفا تولید کنندگان این GPU را از امکان دستیابی به نتایج حاصل از اورکلاک آن منع کرده است و کاربران همچنان می‌توانند تحت شرایط خاصی به اورکلاک پردازنده تا سطح عملکرد RTX 4090 FE بپردازند.

اورکلاک کارت گرافیک 4090D

وبسایت VideoCardz با جمع‌بندی دستاوردهای HKEPC می‌نویسد: «ایسوز با معرفی تنظیمات توان مصرفی ۶۰۰ وات مدل ROG STRIX کارت گرافیک 4090، یک قدم پا را فراتر گذاشت که از نظر فیزیکی با مدل اورجینال کاملاً یکسان است اما با پردازنده‌ی گرافیکی جدید AD102-250 همراه می‌شود که تعداد هسته‌های کمتری دارد. HKEPC با تست این GPU متوجه شد که ایسوز همچنان امکان اورکلاک را در دل این کارت قرار داده است که ازطریق یک سری تنظیمات دستی نرم‌افزاری قابل اعمال است.»

بررسی کنندگان HKEPC موفق شدند تا GPU را در حالت تنظیمات ۶۰۰ وات قرار دهند ۴۱ درصد بالاتر از محدوده‌ی توان مصرفی استاندارد آن است و فرکانس عملکرد GPU را ۲۰۰ مگاهرتز افزایش می‌دهد. فرکانس عملکرد حافظه گرافیکی این کارت نیز در این حالت از ۱۳۱۳ مگاهرتز به ۱۵۰۰ مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. درنهایت نتایج بنچمارک 3DMark Speed Way از ۹۸۴۶ به ۱۰۸۱۸ افزایش پیدا می‌کند که یک جهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.  بنابراین نسخه ASUS ROG Strix نسبت به گزینه‌های چینی GeForce RTX 4090 D در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نتایج عملکرد ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 D در بنچمارک

HKEPC درنهایت توصیه می‌کند که باتوجه‌به کاهش شدید کارت‌های گرافیک نامحدود RTX 4090 در بازار هنگ کنگ، قیمت این محصولات افزایش پیدا کرده است و این درحالی است که هیچ هیجانی برای خرید RTX 4090 D مشاهده نمی‌شود. در مقابل باید گفت که مدل‌های فعلی RTX 4090 D به هرحال گزینه جایگزین مناسبی به‌نظر می‌رسند و باتوجه‌به اینکه برنامه همکاری آمریکا و هنگ کنگ لغو شده است و هنگ کنگ نیز درکنار چین در مقابل سیاست‌های صادراتی این کشور قرار گرفته است، کاربران این کشور باید با حقیقت کنار بیایند.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده