نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

حافظه ۳۲ گیگابیتی GDDR7 سامسونگ به نمایش درآمد

سامسونگ در نمایشگاه GTC ماژول‌های حافظه گرافیکی GDDR7 با سرعت ۲۸ و ۳۲ گیگابیتی را برای کارت‌های گرافیک RTX 50 به نمایش گذاشت.

با اینکه انویدیا در نمایشگاه GTC سال جاری اشاره‌ای به خانواده گیمینگ پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید بلک‌ول نداشت، سامسونگ به رونمایی از ماژول‌های حافظه GDDR7 خود پرداخت که با بهره‌گیری از آخرین استاندارد JEDEC در کارت‌های گرافیک سری RTX 50 تیم سبز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

استاندارد جدید حافظه‌های گرافیکی GDDR7 با تراشه‌هایی با سرعت ۲۸ تا ۳۲ گیگابیت بر ثانیه شروع می‌شود که در آینده تا سرعت‌های بالاتر از ۳۷ گیگابیت بر ثانیه نیز خواهد رسید. بااین‌حال اطلاعات فاش‌شده از کارت‌های گرافیک انویدیا نشان می‌دهد که این محصولات قرار نیست از ظرفیت کامل این تراشه‌ها استفاده کنند و احتمالا سرعت ماژول‌های GDDR7 مورد استفاده در آن‌ها به ۲۸ گیگابیت بر ثانیه محدود خواهد شد.

حالا HardwareLuxx تصاویری را از نمایشگاه GTC 2024 منتشر کرده است که انویدیا در آن از معماری بلک‌ول برای پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر خود رونمایی کرد. در میان این تصاویر، تراشه‌ی حافظه GDDR7 سامسونگ نیز به چشم می‌خورد که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

اولین تصاویر از تراشه های GDDR7 سامسونگ

حافظه‌های GDDR7 سامسونگ نسبت‌به سریع‌ترین تراشه حافظه ۲۴ گیگابیتی GDDR6 DRAM فعلی تا ۴۰ درصد افزایش عملکرد و ۲۰ درصد بهبود کارایی از حیث توان مصرفی را ارائه می‌کنند. این درحالی است که میکرون و دیگر رقبا با برنامه‌ریزی زمان عرضه محصولات خود در سال ۲۰۲۴ هنوز از دور رقابت عقب هستند.

سامسونگ با برتری در این رقابت رسما اعلام کرده است که محصولات جدید این شرکت به فرایند تصدیق تولید رسیدند و نمونه‌های کار در اختیار انویدیا قرار گرفته است. اولین تراشه‌های GDDR7 سامسونگ در ظرفیت ۱۶ گیگابیتی عرضه می‌شوند که با تراشه‌های برتر GDDR6 امروزی مطابقت دارد. به این ترتیب ظرفیت‌ حافظه‌ در محصولات نهایی با فرض برابری باس حافظه، تفاوت قابل‌توجهی با محصولات امروزی نخواهد داشت. به‌طور کلی رشد تراکم DRAM طی سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات مقیاس‌بندی، کند شده است و GDDR7 نیز از این مشکل مصون نخواهد بود.

سامسونگ ادعا می‌کند فناوری GDDR7 در مصرف انرژی تا ۲۰ درصد بهینه‌تر از GDDR6 با سرعت ۲۴ گیگابیت بر ثانیه عمل می‌کند. البته افزایش ۳۳ درصدی پهنای‌باند این حافظه‌ها نسبت‌به نسل قبل همچنان باعث می‌شود مصرف انرژی مطلق آن‌ها افزایش یابد. سامسونگ همچنین اعلام کرد مشتریان می‌توانند در صورت نیاز از نسخه‌ی ولتاژ پایین حافظه‌ی GDDR7 این شرکت استفاده کنند. بنابر اعلام Anandtech، بهبود ۲۰ درصدی مصرف انرژی ‌حافظه‌های GDDR7 این شرکت به‌دلیل استفاده از فرایند جدید ساخت نسبت‌به حافظه‌های GDDR6 و نسل‌های قدیمی‌تر است.

اولین محصولاتی که انتظار می‌رود با حافظه جدید GDDR7 روانه بازار شوند، کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 هستند که براساس معماری پردازنده Blackwell از راه خواهند رسید. همچنین کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 8000 نیز با معماری RDNA4 خود از این حافظه‌ی جدید بهره‌مند خواهند شد. متاسفانه هیچ یک از این محصولات تاریخ عرضه مشخصی ندارند؛ هرچند انتظار می‌رود که تا اواخر سال ۲۰۲۴ شاهد معرفی شماری از آن‌ها باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده