نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۸

کارت‌های گرافیک RTX 50 از حافظه ۲۸ گیگابیتی GDDR7 استفاده می‌کنند

Kopite7kimi شایعات جدیدی را در ارتباط با کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 50 مطرح کرده است که اینبار به سرعت حافظه گرافیکی آن‌ها مربوط می‌شوند.

شایعات مربوط‌به کارت‌های گرافیک نسل جدید یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و مثل همیشه Kopite7kimi نقش برجسته‌ای را در آن‌ها ایفا می‌کند. اینطور به‌نظر می‌رسد که جزئیات جدید یک‌بار دیگر با تغییراتی در خصوص مشخصات فنی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 انویدیا همراه هستند.

Kopite پیش از این به رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیت پردازنده‌های گرافیکی این نسل انویدیا اشاره کرده بود که این ادعا بعدها به تایید چند منبع دیگر نیز رسید. بااین‌حال چند ماه بعد مشخص شد که محصولات نسل جدید انویدیا نه از حافظه‌های ۵۱۲ بیت، بلکه ۳۸۴ بیت استفاده خواهند کرد. هفته‌ی گذشته نیز همین منبع اعلام کرد که کارت‌های گرافیک سری RTX 40 و 50 از یک رابط حافظه مشابه استفاده خواهند کرد تا تغییر قابل توجهی را در خصوص GPU پرچم‌دار این نسل به‌نام GB202 شاهد نباشیم.

حالا Kopite7kimi بدون اینکه وارد جزئیات شود، یک‌بار دیگر رابط حافظه ۵۱۲ بیت را به‌عنوان یکی از گزینه‌های روی میز مطرح کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا انویدیا واقعا به‌دنبال به‌کارگیری مشخصات تازه‌ای برای حافظه گرافیکی تراشه‌های نسل جدید خود است یا اینکه این منبع حدس و گمان خود را در اینباره مطرح می‌کند. اگر به سوابق گذشته نگاه کنیم، شاید بهتر باشد همان گزینه‌ی اول را محتمل‌تر بدانیم، اما چیزی که مشخص است، شک و ابهامی است که در این خصوص وجود دارد.

تراشه های حافظه GDDR7

اما نکته‌ی مهم‌تر این است که Kopite7kimi اینبار ادعا می‌کند که سری جدید محصولات انویدیا از حافظه ۲۸ گیگابیتی GDDR7 استفاده خواهند کرد تا با اختلاف قابل توجهی از مشخصات حافظه‌ی GDDR6X پیشی بگیرد. البته انویدیا در آینده همچنان جا برای پیشرفت خواهد داشت؛ چراکه در معرفی استاندارد حافظه GDDR7 به سرعت‌های فراتر از ۳۲ گیگابیت برثانیه نیز اشاره شده است.

سامسونگ اعلام کرده است که فناوری GDDR7 برای دستیابی به پهنای باند عملی ۳۶ گیگابیت بر ثانیه توسعه داده می‌شود که ۲ برابر سریع‌تر از تراشه‌های ۱۸ گیگابیتی مورد استفاده در اکثر پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 است. گرافیک‌های نسل جدید Radeon 7000 نیز از حافظه‌های ۲۰ گیگابیتی GDDR6 استفاده می‌کنند که همچنان کندتر از استاندارد GDDR6X است که توسط مایکرون و انویدیا برای پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce RTX 30/40 توسعه داده می‌شود.

در این تکنولوژی از روش سیگنالینگ PAM4 استفاده می‌شود که تا سرعت ۲۳ گیگابیت برثانیه را محقق می‌سازد. انتظار نمی‌رود اولین محصولات از لاین‌آپ سری RTX 50 از ماژول‌های حافظه ۳ گیگابایتی GDDR7 استفاده کنند. البته می‌دانیم این تراشه‌ها هم‌اکنون در دست ساخت هستند و احتمالا تا سال آینده و زمانی‌که انویدیا محصولات میان‌رده و پایین رده‌ی خود از نسل جدید را روانه بازار می‌کند، به بازار مصرف‌کنندگان خواهند رسید.

به این ترتیب آپشن‌های بیشتری در اختیار انویدیا قرار خواهد گرفت و نباید این احتمال را به‌طور کلی کنار بگذاریم. در بدترین حالت انویدیا از همان رابط حافظه تراشه‌های فعلی خود در نسل جدید استفاده خواهد کرد که همچنان به‌لطف سرعت بالای حافظه‌های GDDR7 به پهنای باند به مراتب بالاتر آن منجر خواهد شد. هرچند در صورتی که انویدیا از گزینه ۵۱۲ بیت استفاده کند، ظرفیت حافظه بالاتر خواهد رفت تا حدودا به ۸۰ درصد پهنای باند بیشتری نسبت به تراشه AD102 برسد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده