نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل از DDR4 پشتیبانی نمی‌کنند

ظاهرا تراشه‌های نسل پانزدهمی اینتل Arrow Lake از فناوری Hyper-threading و استاندارد DDR4 پشتیبانی نمی‌کنند.

پردازنده‌های نسل پانزدهمی Arrow Lake اینتل برای عرضه تا اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند و قرار است به اولین سری از محصولات این شرکت تبدیل شوند که همه به هسته‌های شتاب‌دهنده هوش مصنوعی مجهز می‌شوند. ارتقاء به یک سیستم مجهز به تراشه‌های Arrow Lake به‌معنی ارتقاء به یک پلتفرم جدید است که از سوکت LGA-1851 استفاده می‌کند. حالا منبع چینی Golden Pig که سابقه خوبی در افشای اطلاعات غیررسمی مرتبط با محصولات اینتل دارد، یک‌بار دیگر تأیید می‌کند که در این نسل خبری از پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 نیست.

پست اخیر این کاربر در انجمن Bilibili یادآور مشخصات فنی پردازنده‌های Arrow Lake نیز خواهد بود که تاکنون کم‌و‌بیش قطعی شدند. در این پست به برخی از شایعات مطرح‌شده درخصوص توسعه نسل پانزدهم فناوری هسته‌های Core اینتل نیز پاسخ داده شد که این ادعاها را رد می‌کند. درعوض باید از نسل جدید انتظار به‌کارگیری سبگ نام‌گذاری هسته‌های Core Ultra 200 را داشته باشیم که اینتل آن را نسل دوم هسته‌های پردازشی Core Ultra می‌نامد.

این منبع مجددا تأکید می‌کند که در این نسل از فناوری Hyper-Threading خبری نیست. فناوری Hyper-Threading که بیش از ۲۰ سال پیش و با رونمایی از تراشه‌های تک هسته‌ای Xeon و پنتیوم توسط اینتل معرفی شد، در عمل هر هسته CPU را به دو هسته مجازی تحت عنوان Thread تقسیم می‌کند. درواقع Hyper-threading ترفندی است که توسط CPU برای وادارکردن سیستم‌عامل به تشخیص وجود یک پردازنده با هسته اضافی (هسته منطقی) درکنار هسته فیزیکی انجام می‌شود و از این طریق عملکرد CPU افزایش می‌یابد.

از نظر گرافیکی هم باید گفت که Golden Pig مدعی شده است که اینتل در پردازنده‌های Arrow Lake از حداکثر ۴ هسته Xe-Core استفاده خواهد کرد؛ درنتیجه گرافیک یکپارچه این تراشه‌ها نمی‌تواند به‌عنوان یک گرافیک Arc در نظر گرفته شود. از نظر اینتل، هر گرافیک یکپارچه‌ای که کمتر از ۷ هسته Xe داشته باشد، به‌عنوان عضوی از سری Arc این شرکت در نظر گرفته نمی‌شود و با عنوان Intel Graphics نمایش داده خواهد شد.

سری دسکتاپ پردازنده‌های سری Arrow Lake با هسته‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری Xe-LPG عرضه می‌شوند و نسخه موبایل آن‌ها برای لپ‌تاپ‌ها نیز از معماری Xe-LPC+ استفاده خواهد کرد.

معرفی پردازنده‌های سری Arrow Lake و Lunar Lake و Panther Lake

اطلاعات فاش‌شده از اینتل علاوه‌بر‌این شامل یک سری جزئیات درباره پردازنده‌های Arrow Lake-S نیز بودند که اول از همه به احتمال وجود پیکربندی تراشه‌ی ۸+۱۶+۱ هسته‌ای و پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-6400 اشاره داشتند. افزون‌براین گفته می‌شود که این تراشه‌ها از ۲۴ لاین PCIe شامل ۱۶ لاین PCIe 5.0 برای GPU و ۸ لاین دیگر برای درایوهای حافظه NVMe SSD پشتیبانی خواهند کرد.

شایعه شده است که اینتل بعد از سری Arrow Lake به‌سراغ خانواده پردازنده‌های ارتقایافته Panther Lake و Beast Lake خواهد رفت که با سوکت LGA 1851 دسکتاپ معرفی خواهند شد. اینتل تاکنون توسعه پردازنده‌های Panther Lake را تأیید کرده که برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. همچنین این تراشه‌ها از هسته‌های عملکرد Cougar Cove بهره‌مند خواهد شد. این تراشه‌ها نیز شامل کانفیگ ۸+۳۲ هسته خواهند بود و از ۳۰ الی ۴۰ درصد عملکرد تک‌رشته تا ۲۰ درصد بهبود عملکرد چند رشته در مقایسه با پردازنده‌های Arrow Lake-S را ارائه خواهند کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده