نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵

اولین کارت‌های گرافیک GDDR7 از ماژول‌های ۲ گیگابایتی 16Gbit استفاده می‌کنند

استاندارد جدید حافظه گرافیکی GDDR7، با سرعت بالاتر و ظرفیت ماژول‌های بیشتری از راه می‌رسد که گزینه‌های در دسترس آن، از ۲ گیگابایت تا ۸ گیگابایت را شامل می‌شوند.

براساس اطلاعاتی که توسط Kopite7Kimi، افشاگر اطلاعات انویدیا منتشر شده است، اولین محصولاتی که مبتنی‌بر حافظه گرافیکی GDDR7 روانه بازار می‌شوند، از کمترین ظرفیت ماژول‌های حافظه این نسل که ۲ گیگابایت با سرعت ۱۶ گیگابیتی است برخوردار خواهند بود. این پیکربندی در ماژول‌های فعلی GDDR6X نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته ماژول‌های حافظه ۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابیتی GDDR7 در زمان معرفی هم یک ارتقاء نسبت به نسل GDDR6 محسوب می‌شوند که در آن زمان با تراکم ۸ گیگابیت روی ماژول‌های ۱ گیگابایتی معرفی شده بودند. این پیکربندی در اولین پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر این تکنولوژی که سری RTX 20 و RTX 30 نام دارد به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. لازم به یادآوری است که انویدیا در کارت گرافیک RTX 3090 به‌دلیل عدم برخورداری از ماژول‌های ۲ گیگابایتی GDDR6X مجبور به استفاده از ۲۴ ماژول حافظه در دو طرف بورد اصلی کارت شده بود.

برنامه ریزی برای توسعه حافظه های GDDR7

تراکم ماژول‌های حافظه ۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابیتی GDDR7، پایین‌ترین مشخصات این نسل محسوب می‌شود که درحال حاضر در کارت‌های گرافیک RTX 40 نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب نکته حائز اهمیت این است که مشخصات JEDEC GDDR7 شامل نسخه‌های بالاتر ۳ گیگابایتی با سرعت ۲۴ گیگابیت بر ثانیه، ۴ گیگابایت با سرعت ۳۲ گیگابیت بر ثانیه، ۶ گیگابایت با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه و حتی ۸ گیگابایتی با سرعت ۶۴ گیگابیت برثانیه نیز می‌شوند.

این مقادیر غیراستاندارد چیز جدیدی محسوب نمی‌شوند و در سری GDDR6 نیز شاهد قرار گرفتن مقادیر نامتعارفی مانند ۱۲ گیگابیت (۱.۵ گیگابابتی) هم بودیم که هرگز به مرحله تولید عمده نرسید. علاوه‌بر‌این باید گفت که میکرون در نظر دارد تا در آینده ماژول‌های ۳ گیگابایتی GDDR7 را تولید کند. این شرکت پیش از این سابقه توسعه‌ی نسخه‌های GDDR5X پ GDDR6X برای انویدیا را دارد که می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت آینده‌ی آن‌ها برای توسعه‌ی ظرفیت‌های پیکربندی جدیدی برای GPUهای نسل بعد باشد.

اولین محصولاتی که انتظار می‌رود با حافظه جدید GDDR7 روانه بازار شوند، کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 هستند که براساس معماری پردازنده Blackwell از راه خواهند رسید. همچنین کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 8000 نیز با معماری RDNA4 خود از این حافظه‌ی جدید بهره‌مند خواهند شد. متاسفانه هیچ یک از این محصولات تاریخ عرضه مشخصی ندارند؛ هرچند انتظار می‌رود که تا اواخر سال ۲۰۲۴ شاهد معرفی شماری از آن‌ها باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده