نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۷

آمار فروش GPU به بالاترین پیشرفت خود طی ۲۵ سال گذشته رسید

آمار فروش پردازنده‌های گرافیکی با جهش تاریخی ۲۴ درصدی نسب به سال گذشته، رقم ۷۶.۲ میلیون واحد GPU را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ثبت رساندند.

گزارش Jon Peddie Research نشان می‌دهد که در دوره زمانی سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷۶.۲ میلیون GPU به فروش رسیده است که ۲۴ درصد بالاتر از آمار دوره مشابه سال گذشته است. این بالاترین نرخ پیشرفت سال به سال آمار فروش پردازنده‌های گرافیکی طی ۲۵ سال گذشته است. همچنین این رقم یک پیشرفت ۶ درصدی را نسبت به سه‌ماهه گذشته نشان می‌دهد.

JPD پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه GPU از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ به‌طور متوسط ۳.۶ درصد افزایش خواهد یافت تا نهایتا در سال ۲۰۲۶ پنج میلیارد GPU در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین JPD معتقد است که طی ۵ سال آینده، نرخ نفوذ پردازنده‌های گرافیکی مجزا در میان کاربران به ۳۰ درصد برسد.

آمار فروش پردازنده های گرافیکی

دکتر جان پدی، رئیس گروه JPG در این رابطه گفت: «سه‌ماهه چهارم سال معمولا برای بازار GPU چندان خوب نیست، اما این بازه زمانی برای سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر بود و این نشان‌دهنده‌ی این است که سال آینده، سال بسیار خوبی برای بازار پی سی خواهد بود. سازندگان GPU و قطعات پی سی درحال معرفی به اصطلاح کامپیوترهای هوش مصنوعی خود هستند تا به این امید، یک چیز جدید و ترغیب کننده را به بازار ارائه کنند.

این درحالی است که ما بیش از یک دهه است که کامپیوترهایی با قابلیت هوش مصنوعی را در اختیار داریم و درواقع مشکل این بوده و هنوز هم است که هوش مصنوعی که آن‌ها شتاب می‌دهند کجا است؟»

پدی در ادامه اضافه کرد: «اما این هوش مصنوعی در راه است و نمونه‌های اولیه آن را در Adobe، مایکروسافت و تأمین کنندگان CAD به خوبی مشاهده می‌کنیم. اما احتمالا و حداقل تا پایان سال به بازار مصرف‌کنندگان عادی راه پیدا نخواهد کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در خوش بینی و اشتیاق هم محتاط عمل کنید.»

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده