نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۹

GPU پرچمدار نسل بعد انویدیا می‌تواند تا ۷۰ درصد سریع‌تر از RTX 4090 باشد

شایعاتی که درباره پردازنده گرافیکی پرچم‌دار سری Blackwell مطرح می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی جهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی عملکرد آن نسبت به RTX 4090 هستند.

شایعاتی که طی ماه‌های گذشته منتشر شدند، تصویر نسبتا واضحی از آنچه که باید از نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا انتظار داشته باشیم در اختیار ما قرار می‌دهند؛ اما این تصور ذهنی با انتشار اطلاعات جدیدتر دستخوش تغییر می‌شود. هرچند این تغییرات نشان‌دهنده این است که برنامه‌های تیم سبز برای توسعه نسل جدید تراشه‌های گرافیکی خود به خوبی در جریان است، اما درهرحال به‌نظر می‌رسد که میزان برتری قوی‌ترین عضو این نسل نسبت به RTX 4090 هنوز به‌صورت قطعی مشخص نشده است.

اطلاعات جدیدی که از پرچم‌دار سری Blackwell به‌دست ما رسیده است نشان می‌دهد که این GPU که به احتمال زیاد RTX 5090 نامیده خواهد شد، از ۶۰ تا ۷۰ درصد برتری عملکرد نسبت به لیدر این نسل یعنی RTX 4090 برخوردار است. ضمن اینکه مطابق معمول هیچ یک از اعضای سری RTX 5000 از ظرفیت کامل die مورد استفاده در ساختار خود بهره‌مند نخواهند بود.

این سطح از برتری عملکرد که از سوی منابع کانال Moore's Law is Dead مطرح شده است، با شایعات قبلی در خصوص برتری ۱.۷ برابری آن نسبت به نسل قبل هم راستا است. این جهش، مشابه تغییری است که از نسل RTX 3090 به 4090 سراغ داریم.

پردازنده گرافیکی انویدیا

اما درنهایت، شرایط به این بستگی دارد که انویدیا چه میزان از ظرفیت هسته‌های تراشه GB202 را در مدل 5090 مورد استفاده قرار دهد. از طرفی باتوجه به رشد روزافزون بازار سخت‌افزار توسعه هوش مصنوعی که اخیراً ارزش سهام انویدیا در بازار سرمایه را به بالاترین حد خود در تاریخ عملکرد این شرکت رسانده است، باعث می‌شود تا انویدیا سیاست متفاوتی را در خصوص پردازنده‌های سری RTX 5000 اتخاذ کرده و سطح عملکرد آن‌ها را نسبت به شرایط مقتضی متغیر کند.

از سوی دیگر، اطلاعاتی که از شرکت رقیب و پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD به‌دست آمده است، نشان‌دهنده‌ی رقیب مستقیم و قابل ذکری در کلاس عملکرد 5090 نیست. تیم قرمز عملاً اعتراف کرده است که کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX به‌عنوان پرچم‌دار این نسل آن‌ها بیشتر به RTX 4080 نزدیک است تا 4090، اما فاصله بین لاین‌آپ جدید AMD و سری RTX 5000 از چیزی که است هم بزرگ‌تر خواهد شد. چراکه گفته می‌شود AMD اصلاً پرچمداری را برای سری جدید کارت‌های گرافیک خود در نظر نگرفته است.

این شرایط باعث می‌شود تا دست انویدیا برای قیمت گذاری کارت گرافیک 5090 نیز باز باشد. چیزی که MLID پیش‌بینی می‌کند به ۲۰۰۰ دلار هم برسد (قیمت مصوب 4090 در زمان عرضه ۱۶۰۰ دلار تعیین شده بود.)

ماجول‌های گرافیکی انویدیا شامل GPU و رم گرافیکی

قبلا گفته شده بود که زمان عرضه‌ی احتمالی محصولات سری Blackwell اواخر ۲۰۲۴ تا اوایل ۲۰۲۵ خواهد بود اما MLID حالا بازه زمانی سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۴ را برای این اتفاق محتمل‌تر می‌داند. البته این بازه زمانی بیشتر به کارت گرافیک 5090 اختصاص دارد و مشخص نیست که چه محصولاتی بعد از این GPU روانه بازار خواهند شد. در هرحال اکثر مدل‌های سری RTX 5000 در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهند شد.

براساس اطلاعاتی که تاکنون به‌دست رسیده است، انتظار می‌رود که مدل پرچم‌دار این نسل ۵۰ درصد هسته‎‌های بیشتری نسبت به 4090 داشته باشد. این میزان درکنار ارتقا ۵۲ درصدی پهنای باند حافظه‌ی گرافیکی این کارت و همچنین افزایش ۷۸ درصدی ظرفیت حافظه کش L2 و ۱۵ درصد پیشرفت در زمینه فرکانس عملکرد، از جمله‌ی تغییرات موردانتظار برای 5090 محسوب می‌شوند. علاوه‌بر‌این موارد، استفاده از حافظه گرافیکی GDDR7 با رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت آن که از فناوری ارتباطی DisplayPort 2.1 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند، به‌همراه فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC، این افزایش عملکرد را رقم خواهند زد.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده